OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bytów

Ostatnia zmiana: 2017-06-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Czynna kasa towarowa (info: Wojciech Witulski)

Dworzec w Bytowie po ponad stu letniej działalności został zamknięty dla ruchu pociągów w 2004 roku. Przez przeszło dwa lata nie wjechał żaden pociąg , a infrastruktura popadała w ruinę. Także nie było wiadomo czy kiedykolwiek jakiś jeszcze wjedzie.W lipcu 2007 roku dworzec przejęła GMINA BYTÓW , a obsługą i utrzymaniem linii oraz infrastruktury zajęła się firma kolejowa POL-MIEDZ TRANS.z Lubina Górniczego. Po częściowym remoncie torowiska i infrastruktury został oficjalnie oddany ponownie do użytku w listopadzie 2007 roku. Wznowiono kursowanie pociągów towarowych , okazyjnie wjeżdżają pociągi osobowe . Nie wyklucza się przywrócenia rozkładowego kursowania pociągów osobowych w niedalekiej przyszłości. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

Stacja jest całkowicie zdatna to przewozów pasażerskich jak i osobowych, zadaszenie peronów zlikwidowano ale perony zostały wyczyszczone i odremontowane tak samo jak cały budynek stacyjny, budynek dyżurnego , oznaczenia w okół stacji i na szlaku w kierunku Lipusza, Na stacji rozebrano parę torów i wyremontowano rozjazdy aby była możliwość manewrów. (info: prezesOsmt, 02-03-2009)

Obecnie zarządcą odcinka Lipusz-Bytów jest PMT-LINIE KOLEJOWE Sp.z o.o. (info: Tomasz Gronalewski, 06-12-2009)

Opis infrastruktury: Dworzec kolejowy w Bytowie dawniej posiadał pełną automatykę do obsługi ruchu kolejowego do którego obsługi służyły dwie nastawnie. Od strony Lipusza Nastawnia Dysponująca BY , zaś na drugim końcu dworca od strony Korzybia Nastawnie Wykonawczą. Obecnie po obu nastawniach zostały niestety zdewastowane budynki , a całą automatykę do obsługi ruchu kolejowego i sygnalizacje ( semafory ,tarcze manewrowe i ostrzegawcze )oraz część wskaźników rozebrało PKP w 2002 roku. Na złom poszły dwa żurawie wodne , nie oszczędzili także torowisk i bocznic na stacji , gdzie rozebrana kilka torów przelotowych dwa żeberka wyciągowe , kilkanaście rozjazdów głównie w obrębie nastawni wykonawczej , kilka wykolejnic oraz tory prowadzące do dawnej i obecnej lokomotywowni.

Dworzec posiada dwa długie perony wyspowe z wysokimi progami przed którymi na przejściach stały szlabany na których dawniej znajdowały się wiaty przystankowe , które PKP rozebrało ze względu na fatalny stan w 2006 roku. Z peronu 2 dojedziemy w kierunku Lipusza , przed II wojną światową odjeżdżały pociągi do Miastka. Z peronu 1 zaś pociągi w kierunku Korzybia i do 1946 roku do Lęborka.

Pod stalowym wiaduktem nad torami znajduje się budynek w którym znajdowała się centrala telefoniczna , która po zawieszeniu przewozów pasażerskich została przeniesiona do nastawni dysponującej BY. W budynku był posterunek dyżurnego ruchu oraz peronowego. Obok tego budynku między torami znajduje się dawna budka manewrowych w której dzisiaj jest magazyn DT. Na dworcu jest także mała lokomotywownia , która w obecnej chwili służy do innych celów , była również lokomotywownia duża wachlarzowa posiadająca obrotnicę pomostową ,cały budynek rozebrano w 1946 roku , znajdował się w obrębie nastawni BY. Przed nią znajdował się kanał oczystkowy i żuraw wodny.

Stacja posiada dwie rampy rozładunkowo-przeładunkowe niską i wysoka , które służą do dziś.Dawniej posiadały wagę do tarowania wagonów.

Najładniejszą budowlą jest główny budynek dworca na którym w 2006 roku położono nową dachówkę , obecnie w budynku znajdują się kasy biletowe PKS , pomieszczenia z których korzystało PKP są wydzierżawione do innych celów.

Obok dworca jest także przepiękny ceglany wiadukt łukowy z herbami po którym pierwotnie miała biec linia na Miastko .Tory na wiadukcie rozebrano w 60-tych latach XX wieku , które prowadziły na dawną składnicę drzewa przy ulicy Stary Dworzec .

Dziś dworzec posiada dwa tory przelotowe przyległe do peronu 1 i 2 , cztery bocznice z czego dwie na rampach rozładunkowo-przeładunkowych , jedno żeberko wyciągowe ( które jest kawałkiem dawnego toru do Lęborka ) dwa rozjazdy angielskie , siedem rozjazdów pojedynczych z czego jeden zabytkowy typu 8 , jedną wykolejnice oraz częściową sygnalizację w postaci wskażników i tarcz drogowych. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

Opis budynków: Budynki opisano wyżej razem z infrastrukturą . (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

W budynku dwrocowym PKS znajdują się 2 okienka z napisem P.K.P , oraz 3 Okienka należące do PKS-U BYTÓW., prezesOsmt
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę przystankową
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:8060
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Bytów – Miastko  
  24,272 Lipusz – Korzybie (212)  
  55,100 Lębork – Bytów (237)  
  Bytów – dawne torowiska  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Bytów (stary dworzec) (woj. pomorskie) 0,75 km
Ugoszcz (woj. pomorskie) 7,02 km
Dąbrówka Bytowska (woj. pomorskie) 8,43 km
Niezabyszewo (woj. pomorskie) 9,49 km
Pomysk Mały (woj. pomorskie) 10,50 km
Studzienice (woj. pomorskie) 11,23 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bytów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...