OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bytów

Ostatnia zmiana: 2025-04-22

Opis ogólny
Opis ogólny: Czynna kasa towarowa (info: Wojciech Witulski)

Dworzec w Bytowie po ponad stu letniej działalności został zamknięty dla ruchu pociągów w 2004 roku. Przez przeszło dwa lata nie wjechał żaden pociąg , a infrastruktura popadała w ruinę. Także nie było wiadomo czy kiedykolwiek jakiś jeszcze wjedzie.W lipcu 2007 roku dworzec przejęła GMINA BYTÓW , a obsługą i utrzymaniem linii oraz infrastruktury zajęła się firma kolejowa POL-MIEDZ TRANS.z Lubina Górniczego. Po częściowym remoncie torowiska i infrastruktury został oficjalnie oddany ponownie do użytku w listopadzie 2007 roku. Wznowiono kursowanie pociągów towarowych , okazyjnie wjeżdżają pociągi osobowe . Nie wyklucza się przywrócenia rozkładowego kursowania pociągów osobowych w niedalekiej przyszłości. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

Stacja jest całkowicie zdatna to przewozów pasażerskich jak i osobowych, zadaszenie peronów zlikwidowano ale perony zostały wyczyszczone i odremontowane tak samo jak cały budynek stacyjny, budynek dyżurnego , oznaczenia w okół stacji i na szlaku w kierunku Lipusza, Na stacji rozebrano parę torów i wyremontowano rozjazdy aby była możliwość manewrów. (info: prezesOsmt, 02-03-2009)

Obecnie zarządcą odcinka Lipusz-Bytów jest PMT-LINIE KOLEJOWE Sp.z o.o. (info: Tomasz Gronalewski, 06-12-2009)

Opis infrastruktury: Dworzec kolejowy w Bytowie dawniej posiadał pełną automatykę do obsługi ruchu kolejowego do którego obsługi służyły dwie nastawnie. Od strony Lipusza Nastawnia Dysponująca BY , zaś na drugim końcu dworca od strony Korzybia Nastawnie Wykonawczą. Obecnie po obu nastawniach zostały niestety zdewastowane budynki , a całą automatykę do obsługi ruchu kolejowego i sygnalizacje ( semafory ,tarcze manewrowe i ostrzegawcze )oraz część wskaźników rozebrało PKP w 2002 roku. Na złom poszły dwa żurawie wodne , nie oszczędzili także torowisk i bocznic na stacji , gdzie rozebrana kilka torów przelotowych dwa żeberka wyciągowe , kilkanaście rozjazdów głównie w obrębie nastawni wykonawczej , kilka wykolejnic oraz tory prowadzące do dawnej i obecnej lokomotywowni.

Dworzec posiada dwa długie perony wyspowe z wysokimi progami przed którymi na przejściach stały szlabany na których dawniej znajdowały się wiaty przystankowe , które PKP rozebrało ze względu na fatalny stan w 2006 roku. Z peronu 2 dojedziemy w kierunku Lipusza , przed II wojną światową odjeżdżały pociągi do Miastka. Z peronu 1 zaś pociągi w kierunku Korzybia i do 1946 roku do Lęborka.

Pod stalowym wiaduktem nad torami znajduje się budynek w którym znajdowała się centrala telefoniczna , która po zawieszeniu przewozów pasażerskich została przeniesiona do nastawni dysponującej BY. W budynku był posterunek dyżurnego ruchu oraz peronowego. Obok tego budynku między torami znajduje się dawna budka manewrowych w której dzisiaj jest magazyn DT. Na dworcu jest także mała lokomotywownia , która w obecnej chwili służy do innych celów , była również lokomotywownia duża wachlarzowa posiadająca obrotnicę pomostową ,cały budynek rozebrano w 1946 roku , znajdował się w obrębie nastawni BY. Przed nią znajdował się kanał oczystkowy i żuraw wodny.

Stacja posiada dwie rampy rozładunkowo-przeładunkowe niską i wysoka , które służą do dziś.Dawniej posiadały wagę do tarowania wagonów.

Najładniejszą budowlą jest główny budynek dworca na którym w 2006 roku położono nową dachówkę , obecnie w budynku znajdują się kasy biletowe PKS , pomieszczenia z których korzystało PKP są wydzierżawione do innych celów.

Obok dworca jest także przepiękny ceglany wiadukt łukowy z herbami po którym pierwotnie miała biec linia na Miastko .Tory na wiadukcie rozebrano w 60-tych latach XX wieku , które prowadziły na dawną składnicę drzewa przy ulicy Stary Dworzec .

Dziś dworzec posiada dwa tory przelotowe przyległe do peronu 1 i 2 , cztery bocznice z czego dwie na rampach rozładunkowo-przeładunkowych , jedno żeberko wyciągowe ( które jest kawałkiem dawnego toru do Lęborka ) dwa rozjazdy angielskie , siedem rozjazdów pojedynczych z czego jeden zabytkowy typu 8 , jedną wykolejnice oraz częściową sygnalizację w postaci wskażników i tarcz drogowych. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

Opis budynków: Budynki opisano wyżej razem z infrastrukturą . (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009)

W budynku dwrocowym PKS znajdują się 2 okienka z napisem P.K.P , oraz 3 Okienka należące do PKS-U BYTÓW., prezesOsmt
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę przystankową
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: By od strony Lipusza/Lęborka zlikwidowana
By1 od strony Korzybia/Miastka zlikwidowana
Budynek dyżurnego ruchu peronowego nieczynny
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:8060
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Bytów – Miastko  
  24,272 Lipusz – Korzybie (212)  
  55,100 Lębork – Bytów (237)  
  Bytów – tor do dawnego dworca  
  Bytów – tory  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Bytów (stary dworzec)
Bytów (zmiana przebiegu)
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bytów

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...