OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Hajnówka

Ostatnia zmiana: 2024-11-02

Opis ogólny
W okresie międzywojennym stacja posiadała piękny budynek dworca. Po wojnie przez długie lata trudno bylo mówić o dworcu. W latach 80/90 zbudowano nowy dworzec - obecnie czynny.

Przed II wojną światową przez stację przechodziła linia dwutorowa, po wojnie jeden tor został zdemontowany.

Infrastruktura:

1. obrotnica dla parowozów - obecnie zdemontowana.

2. stanowisko nawęglania - obecnie zdemontowane.

3. waga wagonowa - czynna.

4. rampy rozladunkowe, niskie i wysoka.

5. kilka bocznic kolejowych.

6. w latach 90 rozebrano 4 tory towarowe w srodku torowiska.

7. stacja posiada ok 20 torow (glowne, towarowe) nie liczac bocznic.

Stacja z największą liczbą peronów w województwie podlaskim. Posiada ich pięć, wszystkie są jednokrawędziowe.

W latach 2017-2020 perony nr 1 i nr 2 zmodernizowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 31 granica województwa (Siemiatycze) – Czeremcha – Hajnówka” z Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia".
W latach 2017-2020 peron nr 3 i nr 4 zmodernizowano w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka” z Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia".
W roku 2024 peron nr 4 wydłużono oraz wybudowano peron nr 5 w ramach projektu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II” ze środków Krajowego Planu Odbudowy.

Sterowanie ruchem kolejowym odbywa się z jednego posterunku, nastawni dysponującej "Hj" wyposażonej w urzadzenia komputerowe.

W dworcu funkcjonuje placówka "Hajnówka Centralna - Stacja Kultury" prowadzona przez Stowarzyszenie Kulturalne "Pocztówka".
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: Czynna mała poczekalnia.
Dworzec ze zmienionym przeznaczeniem.
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: brak;
Wagonownia: nieczynna;
Garaż drezyn: czynny;
Waga wagonowa: nieczynna.
zadaszenie peronów: rozebrano wiatę nad peronem;
małe wiaty przystankowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: czynne
Windy: brak;
Schody ruchome: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Hj" - czynna (urządzenia komputerowe);
"Hj1" - zlikwidowana;
Zlikwidowano strażnice przejazdowe.
wieża wodna: 2012-05: Wieża wodna o wysokości 28 m stoi ok. 900 m na pn-zach od budynku dworca kolejowego, przy końcu ul. Skarpowej. Została zbudowana w 1956 r, posiada zbiornik z dwoma komorami o pojemności 250 m3. Od 2003 r, przekazano wieżę miastu, w 2005 r. odłączono ją od sieci wodociągowej. Podobne wieże znajdują się m.in. na stacjach Czeremcha, Siemianówka i Siedlce, (info: Bolesław Wojtyniak).
perony: Perony: 5
Krawędzie peronowe: 5
kody: HAFAS:5101334
IBNR:423
informacja pasażerska: Dynamiczna: megafony i zlikwidowane zegary;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane litery przestrzenne i tablice biało-czarne z nazwą stacji na budynku dworca.
inne budynki: Budynki sekcji eksploatacji PKP PLK, magazyny, piwnica.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  120,114 Siedlce – Siemianówka (– Świsłocz) (31/461)  
  25,805 Lewki Podg. – Białowieża Towarowa (52)  
  Hajnówka R1-Hajnówka R71 (858)  
  Hajnówka – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Hajnówka R1
Hajnówka R71
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Givexnine Poznań (2020-11-21 21:29:53)
    Nowy RJP 2021 będzie nadzwyczaj korzystny dla Hajnówki. Linia do Bielska Podlaskiego zostanie reaktywowana w ruchu pasażerskim, i od razu przez Hajnówkę pojadą dwie pary dalekobieżnych pociągów PKP Intercity. W użyciu będą perony 3 i 4.
    Edytowane: Pociągi dalekobieżne - TLK Żubr i TLK Biebrza wyruszą w trasy dopiero od czerwca i zostaną już do końca rozkładu.
  • #2 Paweł (2024-12-27 18:03:21)
    O budynku dworca:

    https://publicystyka…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Hajnówka

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...