OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łasin

Ostatnia zmiana: 2025-08-04

Opis ogólny
Opis ogólny: Chyba na samej stacji były tylko 2 tory. Przed stacją zauważyłem coś w rodzaju bocznicy towarowej. (info: Jakub Szyszko, 2006-02-14)

Opis infrastruktury: Stacja w okresie największego rozwoju posiadała 1 tor główny i 6 dodatkowych. 2 były zlokalizowane przy placach ładunkowych, jeden (ze skrajnikiem i wagą) przy magazynie, jeden prowadził na rampę czołową, jeden do dwustanowiskowej parowozowni, ostatni zaś był torem obiegowym.

Obok budynku dworca był magazyn, budynek mieszkalny oraz zagroda, rampa i waga dla bydła.

Przy torze do parowozowni mieścił się skład piasku, węgla oraz żuraw wodny. (info: Krzysiek J, 21-10-2009)

Opis budynków: Lokomotywownia zachowana w dobrym stanie jest obiektem zabytkowym, ma prywatnego właściciela i znajdują się w niej warsztaty. (info: Paweł Czepek)

Lokomotywownia 3-stanowiskowa (info: Jakub Szyszko, 2006-02-14)

Dom piętrowy to mieszkania kolejarzy, za nim były ubikacje. Sam budynek PKP to kasa biletowa oraz bufet i poczekalnia. Druga część to ekspedycja, a co do peronów był jeden i dwa tory. Między lokomotywownią a budynkiem PKP była wieża ciśnień. Przed budynkiem PKP (obecnie PKS) były rozjazdy kolejowe na zał. i rozładunek towarów była jedna rampa. Parowozy w lokomotywowni były do około 1962-65 r. Skład pociągu to były wagony jeden podzielony I- klasa i II - klasa, następne dwa to klasa 2-ga - razem 3 oraz ciągnął towarowe. Pierwszy odjazd z Łasina 4.45 i tak co 1.5 - godz., ostatni - 23.45. Parowozy jeździły do około 1968 dalej było różnie lokomotywa spalinowa lub parowóz. Były rozmowy o przedłużeniu linii do Szonowa. Wiadomo, że linie kolejowe upadały bo wchodził transport samochodowy. Była bocznica do zakł. przet. owocowego i zakł. elewatora zbożowego. Były głosy o przedłużeniu linii autobusowych czerwony do Łasina. Dworzec PKS- u był najpierw na rynku. Co pamiętam pierwsza szkoła podstawowa była jak szło się na dworzec PKP. Stary kościół nie wiem kiedy został zamknięty ale lata 50 - 55 bawiliśmy się w chowanego wchodząc na wieżę. Pierwszy ośrodek zdrowia był gdzie stoi dom lekarza. Pierwszy CPN - był gdzie stoi pomnik przy domu kultury było wiele innych ciekawych miejsc. (info: Były mieszkaniec Łasina - Andrzej, 2007-12-01)

Jako przybudówka do parowozowni funkcjonowało schronisko dla drużyn parowozowych.

Pomiędzy torami do rampy czołowej oraz do parowozowni postawiono wieżę wodną.

Na przeciwko budynku dworca znajdowała się piwnica- skład lodu. (info: Krzysiek J, 21-10-2009).

Głównie do stacji jeździły parowozy i nowoczesne jak na tamte czasy SN-52.
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: Zlikwidowana w 1979 wraz z końcem ruchu osobowego
nastawnie, strażnice, posterunki: dysponująca w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1 / obecnie: 0
Krawędzie peronowe: 1 / obecnie: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  13,457 Gardeja – Łasin (d. 249)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Łasin

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...