OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lublin Główny

Ostatnia zmiana: 2025-05-26

Opis ogólny
Opis ogólny:

Stacja węzłowa kategorii Premium i jednocześnie najważniejszy dworzec kolejowy w Lublinie. Pełni również funkcję kolejowego węzła przesiadkowego. Dzienny ruch kształtował się w 2021 r. na poziomie ok. 5 tys. pasażerów (32. miejsce w Polsce), w 2023 r. wzrósł do ok. 10 100 pasażerów (26. miejsce w Polsce).
Stację i dworzec wybudowano po raz pierwszy w latach 1875-1877 w ramach budowy Kolei Nadwiślańskiej z Pragi (obecnie stacji Warszawa Wschodnia Osobowa w dzielnicy Praga miasta st. Warszawy) do Kowla. Pierwszą rozbudowę dworca przeprowadzono w latach 1893-1894. Pierwotnie stacja Люблин (Lublin) była stacją pośrednią. Rolę stacji węzłowej uzyskała w roku 1898 wraz z otwarciem linii kolejowej z Lublina do Łukowa i Brześcia. Z kolei w 1914 r. wybudowano ze stacji linię kolejową w kierunku Kraśnika i Zaklikowa (jej funkcję pełni dziś linia kolejowa nr 68 Lublin - Stalowa Wola Rozwadów).
Kolejne przebudowy dworca przeprowadzono w latach: 1924-1925, 1967 oraz 1984-1986. (info: Krzysztof Stasiak, 2022-12-31)

Budynek dworca obecnie świeżo po remoncie, za lokomotywownią i budynkami PKP Cargo średnia ilość torów towarowych i odstawczych, gdzie stoją sznury wycofanych z ruchu wagonów. (Co jakiś czas przetaczane z jednego toru na drugi). Od stacji odchodzi sporo bocznic, tego co się orientuję przynajmniej 2/3 z nich jest dość intensywnie używane. (info: Przemyslaw Parzynski, 2005-05-18)

Opis infrastruktury:

Trzeci i drugi peron nie wyremontowany. Niezbyt ładny i przyjemny (info: Sebastian P, 2007-01-06)

Plac przeładunkowy od str. ulicy Krochmalnej (info: Karol Romaniuk, 2010-03-06)

W latach 2018-2021 układ peronowy dworca został przebudowany i zmodernizowany. Podczas przebudowy układu, w latach 2018-2020 funkcjonował tymczasowy 1-krawędziowy peron 4. wybudowany przy najbardziej wysuniętym na południowy wschód torze odstawczym nr 113.
W wyniku przebudowy przejście podziemne zostało poszerzone do wysokości peronu 1., podwyższono perony od 1. do 3. i zamontowano windy prowadzące do ww. peronów. Funkcjonujące wcześniej na południowo-zachodniej głowicy stacji pasażerskiej przejście i przejazd służbowy do lokomotywowni zostały zlikwidowane. Pobliski wiadukt kolejowy nad ulicą Władysława Kunickiego został wyremontowany i zmodernizowany, a ruch pieszy pod torami przerzucono na równoległe do drogi przejścia podziemne po obu stronach ww. ulicy. Przy ulicy Garbarskiej wybudowano również Lokalne Centrum Sterowania - LCS Lublin, które przejęło funkcje nastawni LbA, LbB, LbC i innych nastawni obsługujących ruch na odcinku linii nr 7 od przystanku Lublin Północny do stacji Nałęczów włącznie.

Dnia 8 stycznia 2024 r. w sąsiedztwie stacji Lublin Główny, między innymi na terenie dawnego Dworca Południowego PKS w Lublinie oddano do użytku Dworzec Lublin - nowy dworzec autobusowy, którego podstawowym założeniem jest przeniesienie punktu docelowego kursów autobusów w komunikacji pozamiejskiej, zwiększając tym samym potencjał do generowania jeszcze większego ruchu pasażerskiego na tej stacji kolejowej.
Docelowo na peronach stacji mają być zamontowane wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej. Dnia 15 lutego 2023 r. ogłoszono przetarg na budowę systemu CSDIP na odcinku Lublin-Otwock linii kolejowej nr 7. Jednak ze względu na liczne komplikacje wynikające z konieczności zabezpieczenia zewnętrznego źródła finansowania inwestycji, uzupełnienia dokumentacji przetargowej oraz składania odwołań przez podmioty zainteresowane ostatecznego wyboru najkorzystniejszej oferty dokonano dopiero dnia 29 maja 2024 r. W dniu 3 grudnia 2024 r. podpisano umowę na dostawę systemu CSDIP z konsorcjum, którego liderem jest firma Maxto Technology Sp. z o.o.
(info: Krzysztof Stasiak, 2025-03-14)

Obecnie na układ peronowy stacji składają się:
- peron 1 (z torem 52., dla dłuższych składów),
- peron 1a (z torem 82. oporowym biegnącym w kierunku Dęblina i Warszawy, dla krótkich składów),
- peron 1b (z torem 54. oporowym biegnącym w kierunku Świdnika, Chełma i Łukowa; dla krótkich składów),
- peron 2 (z torem 1. i 3. - dla dłuższych składów),
- peron 3 (z torem 2. i 4. - dla krótkich składów).

(info: Krzysztof Stasiak, 2022-12-31)

Opis budynków:

Budynek wyremontowany ok. 2003 r., następny remont PKP PLK planuje w latach 2007 - 2013 (info: Sebastian P, 2006-12-29).

W budynku dworca znajdują się dwa kioski, pięć kas (tylko część z nich jest czynna), kawiarnia, lokal gastronomiczny, niewielka poczekalnia i płatna toaleta. W hali głównej wiszą pragotrony - mechanicznie sterowane tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. (info: Krzysztof Stasiak, 2022-12-31).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: czynny, używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: nieczynna;
Wagonownia: czynna (używana przez Polregio);
Waga wagonowa: nieczynna;
Stacja paliw: czynna.
zadaszenie peronów: Wiaty peronowe
(nad centralnymi sektorami peronów 1., 2., 3.)
małe wiaty przystankowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: czynne (3 windy);
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasy: czynne;
Biletomaty: brak;
nastawnie, strażnice, posterunki: Nastawnie:
"LbA", "LbB", "LbC" - były, ale obecnie już nie istnieją
Lokalne centrum sterowania:
"Lb" - czynne
"Posterunek dyżurnego ruchu peronowego"
(wydawanie komputerowych wydruków rozkazów pisemnych "O") - czynny
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100065
HAFAS:5100037
IBNR:103
informacja pasażerska: Dynamiczna: wyświetlacze i infokioski, megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże.
Nazwa stacji z liter przestrzennych na budynku dworca i nad wejściem do przejścia podziemnego.
inne budynki: Budynki PKP SA, PKP PLK, PKP Intercity, PKP Cargo, Polregio, PGE Energetyka Kolejowa.
Punkt ogrzewania wagonów, rampa.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  174,973 Warszawa Wschodnia – Dorohusk (7)  
  0,510 Lublin Główny – Świdnik (67)  
  0,000 Lublin Główny – Przeworsk (68)  
  Lublin Główny – Lublin Tatary (930)  
  2,132 Lublin Główny R8 – Lublin Główny R155 (935)  
  Lublin – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Lublin Lb1
Lublin R155
Lublin R8
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 ZenobeK (2019-04-15 22:28:41)
  • #2 Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-09 20:13:45)
    Szczegółowy spis tabel Polregio dla Lubelskiego:
    https://polregio.pl/…
  • #3 Miłosz Domaglaski (2024-01-15 11:43:15)
    Spoko stacja, podobnie jak Wilkołaz.
  • #4 X. Piast II Chrobry (2025-01-07 19:35:14)
    Przy okazji rejsu Lublin - Kraków ciekawa migawka.
    Dworzec w Lublinie 00:00 - 2:50
    Ogląd taboru czeskiego 2:50
    Przejazd z marudzeniem na niewygody 6:10
    https://www.youtube.…
  • #5 Błażej Kopka (2025-08-09 23:16:22)
    Filmik z cyklu - jak nie zobaczysz, nie uwierzysz: https://www.tiktok.c…
    Ruszający IC musi hamować, bo mu na peron kibelka wpuścili :)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lublin Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...