Czerwony Bór
Ostatnia zmiana: 2025-05-12
Opis ogólny |
---|
Dawniej węzłowa stacja kolejowa w kompleksie leśnym Czerwony Bór, intensywnie wykorzystywana do transportu wojsk (w tym radzieckich) w związku z sąsiedztwem ogromnych obiektów wojskowych, m.in. poligonu. W jednym z opracowań jednostkę wojskową nazwano jako "polski gułag '82". W internecie znaleźć można mnóstwo materiałów na temat obiektów militarnych. Tutaj prowadzono przeładunek wojsk rosyjskich wyjeżdżających z Polski w 1993 roku. Oprócz placu i rampy na stacji znajdowały się liczne budynki, w tym wieża ciśnień o konstrukcji żelbetowej z dwoma zbiornikami. Po zlikwidowaniu przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 36 w kwietniu 2000 roku infrastruktura popadała w ruinę. Zlikwidowano posterunek ruchu. Jednocześnie na torach bocznych odstawiano przeznaczone do kasacji wagony PKP Cargo. W 2017 roku na pobliskim przejeździe kolejowo-drogowym zabudowano urządzenia SSP. Przejazd otrzymał kategorię B. W 2021 roku przystanek znalazł się na liście podstawowej "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025", jednak do 2025 roku nie został zmodernizowany. W 2024 roku podczas reaktywacji ruchu pasażerskiego nie przewidziano postojów handlowych dla pociągów pasażerskich, tym samym nie został wyremontowany peron, który przeszedł drobny remont krawędzi w 2017 roku. Na działkach sąsiadujących z torami od północy utworzono gminne tereny inwestycyjne o powierzchni 8 ha. Część z nich jest już zagospodarowana. Po roku 2025 planowane jest odtworzenie posterunku ruchu w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Budowa peronu znalazła się jako prawo opcji. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, niezdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | był murowany IV klasy, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma, być może była | |
semafory: |
kształtowe zlikwidowane; świetlne projektowane. |
|
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: brak; Windy: brak; Przejście podziemne: brak; Przejście nadziemne: brak. |
|
kasa/biletomat: |
Kasa: zlikwidowana lub nieczynna; Biletomat: brak. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"CB" (urządzenia komputerowe) - kontenerowa, projektowana; "CB" (urządzenia kluczowe ręczne) - w budynku stacji, zlikwidowana; "CB1" (urządzenia mechaniczne scentralizowane)- zlikwidowana; "CB2" (urządzenia mechaniczne scentralizowane)- zlikwidowana. |
|
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | IBNR:24 | |
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: brak; Statyczna: zdemontowano tablice dworcowe i peronowe biało-czarne. |
|
inne budynki: | Budynki mieszkalne, schronisko DT, DZ, magazynki, rampa, plac ładunkowy, kontener urządzeń przejazdowych. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
36,366 | Ostrołęka – Łapy (36) | ||
0,000 | Czerwony Bór – Zambrów (50) | ||
Czerwony Bór – wąskotorowa kolej poligonowa |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2024-03-26 17:02:05)
Dlaczego przystanek nie został obecnie uruchomiony?
-
#2
(odp. na #1)
Paweł
(2024-03-26 20:48:27)
Bo tak zdecydował urząd marszałkowski. PLK miały mało czasu na uruchomienie. Być może w kolejnych miesiącach uruchomią. Bo są plany na kolejne przystanki.
-
#3
(odp. na #2)
X. Piast II Chrobry
(2024-03-27 11:10:02)
W tej chwili na odcinku Ostrołęka - Łapy są tylko 3 stacje pośrednie.
Dzięki temu, średnia prędkość handlowa oscyluje tu w granicach 70 kmH.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Czerwony Bór