OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Czerwony Bór

Ostatnia zmiana: 2025-05-12

Opis ogólny
Dawniej węzłowa stacja kolejowa w kompleksie leśnym Czerwony Bór, intensywnie wykorzystywana do transportu wojsk (w tym radzieckich) w związku z sąsiedztwem ogromnych obiektów wojskowych, m.in. poligonu. W jednym z opracowań jednostkę wojskową nazwano jako "polski gułag '82". W internecie znaleźć można mnóstwo materiałów na temat obiektów militarnych. Tutaj prowadzono przeładunek wojsk rosyjskich wyjeżdżających z Polski w 1993 roku. Oprócz placu i rampy na stacji znajdowały się liczne budynki, w tym wieża ciśnień o konstrukcji żelbetowej z dwoma zbiornikami. Po zlikwidowaniu przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 36 w kwietniu 2000 roku infrastruktura popadała w ruinę. Zlikwidowano posterunek ruchu. Jednocześnie na torach bocznych odstawiano przeznaczone do kasacji wagony PKP Cargo. W 2017 roku na pobliskim przejeździe kolejowo-drogowym zabudowano urządzenia SSP. Przejazd otrzymał kategorię B.

W 2021 roku przystanek znalazł się na liście podstawowej "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025", jednak do 2025 roku nie został zmodernizowany.

W 2024 roku podczas reaktywacji ruchu pasażerskiego nie przewidziano postojów handlowych dla pociągów pasażerskich, tym samym nie został wyremontowany peron, który przeszedł drobny remont krawędzi w 2017 roku. Na działkach sąsiadujących z torami od północy utworzono gminne tereny inwestycyjne o powierzchni 8 ha. Część z nich jest już zagospodarowana.

Po roku 2025 planowane jest odtworzenie posterunku ruchu w ramach projektu "Stworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez rewitalizację wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikacja i odbudowa infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy”, realizowanego w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Budowa peronu znalazła się jako prawo opcji.
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był murowany IV klasy, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma, być może była
semafory: kształtowe zlikwidowane;
świetlne projektowane.
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "CB" (urządzenia komputerowe) - kontenerowa, projektowana;
"CB" (urządzenia kluczowe ręczne) - w budynku stacji, zlikwidowana;
"CB1" (urządzenia mechaniczne scentralizowane)- zlikwidowana;
"CB2" (urządzenia mechaniczne scentralizowane)- zlikwidowana.
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:24
informacja pasażerska: Dynamiczna: brak;
Statyczna: zdemontowano tablice dworcowe i peronowe biało-czarne.
inne budynki: Budynki mieszkalne, schronisko DT, DZ, magazynki, rampa, plac ładunkowy, kontener urządzeń przejazdowych.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  36,366 Ostrołęka – Łapy (36)  
  0,000 Czerwony Bór – Zambrów (50)  
  Czerwony Bór – wąskotorowa kolej poligonowa  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 X. Piast II Chrobry (2024-03-26 17:02:05)
    Dlaczego przystanek nie został obecnie uruchomiony?
  • #2 (odp. na #1) Paweł (2024-03-26 20:48:27)
    Bo tak zdecydował urząd marszałkowski. PLK miały mało czasu na uruchomienie. Być może w kolejnych miesiącach uruchomią. Bo są plany na kolejne przystanki.
  • #3 (odp. na #2) X. Piast II Chrobry (2024-03-27 11:10:02)
    W tej chwili na odcinku Ostrołęka - Łapy są tylko 3 stacje pośrednie.
    Dzięki temu, średnia prędkość handlowa oscyluje tu w granicach 70 kmH.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Czerwony Bór

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...