OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Czeremcha

Ostatnia zmiana: 2025-07-09

Opis ogólny
Obecnie węzeł coraz bardziej podupada. Systematycznie zawieszane są kolejne połączenia pasażerskie. Ruch towarowy też (jak należy sądzić po obserwacjach)nie jest obecnie zbyt intensywny. Przed II wojną światową jeden z ważniejszych węzłów kolejowych w tej części kraju. Wtedy był to dworzec wyspowy, tory i perony linii Białystok-Brześć znajdowały się wowczs po drugiej stronie budynku- tam, gdzie obecnie jest asfaltowa droga dojazdowa. Pierwotny, piękny budynek dworca z czasów carskich został zniszczony na skutek bombardowania podczas kampanii wrześniowej. Obecny pochodzi z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Szansą rozwoju tego węzła była rozbudowa stacji przeładunkowej w Siemianówce, w latach osiemdziesiątych zmodernizowano linię do Siedlec i rozpoczęto jej elektryfikację, która nigdy juz chyba nie zostanie dokończona. ( Na marginesie linia ta jest chyba jedyną w kraju, na której elektryfikacja kończy się na stacji pośredniej !) (info: Rower kolejowy, 2005-05-16)

W rozkładzie 2008/9 połączenie z Warszawą nie tylko utrzymało się, ale przesunęło trochę wcześniej. Będzie na Wschodnim o 7:11 co pozwoli nawet zacząć pracę o 8 w dowolnym miejscu Warszawy. Nie można więc mówić o upadłości stacji. (info: zofey, 07-12-2008)

Stacja (jej część towarowa, osobowa, lokomotywownia, wagonownia i tory boczne) zajmują bardzo duży teren, chodź ruch tu nie duży (towarowy, wiele torów i bocznic jest nieużywana. (info: Marcin, 2007-08-17)

W lutym 2010 roku z powodu starć na linii Przewozy Regionalne - zarządca dworca , kasę biletową wraz z całym zapleczem socjalnym pracowników przeniesiono do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy (100 m od dworca w kierunku Kuzawy , lokomotywowni). Obecnie w budynku dworca istnieje sklep ogólnospożywczy , sklepiki z odzieżą i zaplecze poczty - sama poczta juz nie jest czynna. W budynku działa też zaplecze obsługi stacji, istnieje poczekalnia ,ale ta jest otwarta tylko w godzinach pracy sklepu., (info: Adam Giermaniuk, 2010-06-10)
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: 2020-01: Otwarto nowy budynek dworca systemowego.
2019-01: Budynek został wyburzony. Obsługa pasażerów w budynku kontenerowym.
2015-11-24: Jeśli chodzi o budynek dworca to część parterowa została odnowiona, wymieniono okna i drzwi, a także pomalowano z zewnątrz. Poczekalnia otwarta, ale nie ma w niej żadnego otwartego punktu usługowego (wisi tylko mały rozkład jazdy i plan Czeremchy sprzed 25 lat). Co ciekawe mimo niewielkiego już ruchu wciąż po południu czynna jest kasa biletowa (12.00-19.30), co więcej jest też sekcja (chyba jedyna w Podlaskim oprócz Białegostoku) Przewozów Regionalnych z punktem rzeczy znalezionych i gniazdem drużyn konduktorskich. W piętrowej części dworca znajduje się posterunek SOK. (info: Stanisław B.)
2012-09-18: Do tej pory w budynku dworca nie ma wynajętych lokali (wcześniej była tu poczta , sklep spożywczo-przemysłowy z minibarem oraz sklepik z dewocjonaliami). (info: Adam Giermaniuk)
Obecny budynek został oddany do użytku 4 października 1989r (rok widnieje na podłodze holu poczekalni). Na stacji obecnie działa sklep spożywczo-przemysłowy ze stolikami (gdzie można zjeść coś na miejscu w oczekiwaniu na pociąg- w gminie nie ma lokali gastronomicznych), sklepik ze dewocjonaliami, oraz oddział Poczty Polskiej. Kasa biletowa została przeniesiona z budynku stacji do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy - kilkaset metrów od peronów w marcu 2010r po zamieszaniach z długami spółki Przewozy Regionalne w stosunku do PKP S.A. . Poczekalnia jest otwarta do ostatniego pociągu (przyjazd z Siedlec ok. 22.20), jest oświetlona, zimą ogrzewana. W budynku dworca (od strony biur SOK zlokalizowane są toalety) ,a od peronów jest siedziba spółki PKP Cargo i dyspozytornia. Pomieszczenia socjalne spółki Przewozy Regionalne i Kolei Mazowieckich (pod szyldem PR) znajdują się w budynku wraz z kasą biletową.
budynki obsługi taboru: 2023: wagonownia nieczynna.
2019: Lokomotywownia używana (przez przewoźnika spoza PKP).
2015-11-24: Lokomotywownia najprawdopodobniej nieczynna, a PKP Cargo zajęło parterowy budynek znajdujący się przy kładce po drugiej stronie torów niż budynek dworca. Na terenie lokomotywowni wciąż znajduje się człon EW90-28, z pociągu zaobserwowałem także SM30 i jeszcze jedną lokomotywę. Cztery SM42 (w tym jedna niebieska) wcześniej odstawione na terenie lokomotywowni, obecnie stoją na torze na wysokości dworca(przygotowane do transportu lub po prostu zmieniły miejsce odstawienia). (info: Stanisław B)
przed 2015: Lokomotywownia - używana, Zakład Taboru w Białymstoku. (info: Adik)
2007-08-17: Lokomotywownia 4-stanowiskowa (info: Marcin)
zadaszenie peronów: małe wiaty przystankowe
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: 2019: czynna (jedyna kasa podlaskiego zakładu POLREGIO w województwie)
2012-10: Wiosną roku 2012 kasa biletowa Przewozów Regionalnych wróciła do budynku dworca. Nie jest ulokowana w dotychczasowym miejscu wewnątrz stacji, lecz niedaleko dyspozytorni z wejściem od peronów. Czynna: 12.30-20.00.
2010-08-25: Kasa biletowa (ul. Długa 35) jest otwarta codziennie w godz. 9.00-21.00 (stan na sierpień 2010r) , możliwe jest dokonanie rezerwacji miejsc i wykup biletów międzynarodowych (w woj. podlaskim te czynności można wykonać tylko na stacji w Białymstoku , Kuźnicy Białostockiej , Suwałkach i Czeremsze), REGIOkarty można nabyć w godz. 13-21 (info: Adam Giermaniuk)
nastawnie, strażnice, posterunki: "Ca" - czynna;
"Ca1" - nieczynna;
"Ca2" - nieczynna;
"Ca3" - nie istnieje;
"Ca4" - nie istnieje;
"Ca5" - nieczynna.
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5100863
IBNR:424
informacja pasażerska: Dynamiczna: infokioski i wyświetlacze w dworcu. Megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże.
inne budynki: Budynki PKP PLK, PKP Cargo.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  90,167 Siedlce – Siemianówka (– Świsłocz) (31/461)  
  0,885 Czeremcha – Białystok (32)  
  0,498 Czeremcha – Brześć (43)  
  Czeremcha – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Początek LK32
Początek LK43
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Przemek (2017-04-25 23:51:58)
    Prosze o informacje gdzie mogl byc posterunek Armii Czerwonej do 1992?
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2017-04-26 11:48:27)
    Będąc bardzo dokładnym to nigdzie. Armia Czerwona istniała do 1946 roku.
  • #3 (odp. na #2) Przemek (2017-05-12 15:32:36)
    Super "szpila" ale Marku moze dokonczysz "moze Przemku chodzilo Tobie o bardzo wazny posterunek kolejowy Armii Radzieckiej funkcjonujacy tu do 1992? Byl on (tu i tu) albo "nie wiem"
  • #4 (odp. na #3) Marek Potocki (2017-05-18 11:34:35)
    Niestety nie wiem gdzie ów posterunek był.
    A co do mojej uwagi, to nie tyle "szpila", co uściślenie. W 1992 roku armia o którą pytasz od ponad 40 lat miała inną nazwę. Może faktycznie uszczypliwie to wyszło, przepraszam.
  • #5 Mikołaj BIEDULA (2022-03-29 14:23:29)
    Proszę o kontakt, jeżeli chodzi o ten posterunek.
  • #6 Kowind (2023-06-18 11:51:36)
    Witam!
    Czy w Czeremsze zapowiadają pociągi?
  • #7 (odp. na #6) Paweł (2023-06-23 06:43:45)
    Skoro jest to stacja, to następuje tu zapowiadanie pociągów.
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2023-06-23 08:51:40)
    Autorowi pytania chodziło zapewne o megafon :)
  • #9 Marcin (2023-10-08 09:33:19)
    Ktoś się może orientuje, kiedy lokomotywownia została przejęta przez PHU Lokomotiv?
  • #10 Irekr (2025-05-05 16:31:46)
    Pytanie historyczne: przez stacje Czeremcha, a dokładniej przez nieistniejący łącznik w osi obecnej ulicy Bocznej, istniał jeszcze w latach 60. odcinek toru o szerokości 1520 mm, łączący torowisko ze strony radzieckiej, do torowiska z Czeremchy do Siedlec, z pominięciem stacji Czeremcha. Na skrzyżowaniu Fabrycznej i Bocznej były jeszcze niedawno resztki szyn wtopione w asfalt. Czy ktoś ma informacje na temat organizacji ruchu na linii Czeremcha - Siedlce w latach 1945 - 1947, kiedy linia ta obsługiwała pociągi z rosyjskim rozstawem toru? Tor rozszerzony był przeprowadzony przez całą Polskę, od Czeremchy do Frankfurtu/O. Pytanie: czy na odcinku do Siedlec był to tylko przekuty jeden tor, czy oba, czy może był splot?
    Jako dzieciak oglądałem na nieczynnych bocznicach w Poznaniu, leżące całe stosy stopek torowych o nietypowych rozmiarach, pozwalających na szybkie przełożenie toru normalnego na szeroki i odwrotnie. Stopki były produkcji niemieckiej - i pochodziły z lat 1940 - 1943 - służyły do przestawiania torów rosyjskich na normalne, podczas operacji "Barbarossa". Niemieckie jednostki inżynieryjne potrafiły przestawiać ponad 50 km toru podwójnego w ciągu doby.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Czeremcha

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...