Czeremcha
Ostatnia zmiana: 2020-12-05
Opis ogólny |
---|
Obecnie węzeł coraz bardziej podupada. Systematycznie zawieszane są kolejne połączenia pasażerskie. Ruch towarowy też (jak należy sądzić po obserwacjach)nie jest obecnie zbyt intensywny. Przed II wojną światową jeden z ważniejszych węzłów kolejowych w tej części kraju. Wtedy był to dworzec wyspowy, tory i perony linii Białystok-Brześć znajdowały się wowczs po drugiej stronie budynku- tam, gdzie obecnie jest asfaltowa droga dojazdowa. Pierwotny, piękny budynek dworca z czasów carskich został zniszczony na skutek bombardowania podczas kampanii wrześniowej. Obecny pochodzi z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Szansą rozwoju tego węzła była rozbudowa stacji przeładunkowej w Siemianówce, w latach osiemdziesiątych zmodernizowano linię do Siedlec i rozpoczęto jej elektryfikację, która nigdy juz chyba nie zostanie dokończona. ( Na marginesie linia ta jest chyba jedyną w kraju, na której elektryfikacja kończy się na stacji pośredniej !) (info: Rower kolejowy, 2005-05-16) W rozkładzie 2008/9 połączenie z Warszawą nie tylko utrzymało się, ale przesunęło trochę wcześniej. Będzie na Wschodnim o 7:11 co pozwoli nawet zacząć pracę o 8 w dowolnym miejscu Warszawy. Nie można więc mówić o upadłości stacji. (info: zofey, 07-12-2008) Stacja (jej część towarowa, osobowa, lokomotywownia, wagonownia i tory boczne) zajmują bardzo duży teren, chodź ruch tu nie duży (towarowy, wiele torów i bocznic jest nieużywana. (info: Marcin, 2007-08-17) W lutym 2010 roku z powodu starć na linii Przewozy Regionalne - zarządca dworca , kasę biletową wraz z całym zapleczem socjalnym pracowników przeniesiono do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy (100 m od dworca w kierunku Kuzawy , lokomotywowni). Obecnie w budynku dworca istnieje sklep ogólnospożywczy , sklepiki z odzieżą i zaplecze poczty - sama poczta juz nie jest czynna. W budynku działa też zaplecze obsługi stacji, istnieje poczekalnia ,ale ta jest otwarta tylko w godzinach pracy sklepu., (info: Adam Giermaniuk, 2010-06-10) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: |
2019-01: Budynek został wyburzony. Obsługa pasażerów w budynku kontenerowym. 2015-11-24: Jeśli chodzi o budynek dworca to część parterowa została odnowiona, wymieniono okna i drzwi, a także pomalowano z zewnątrz. Poczekalnia otwarta, ale nie ma w niej żadnego otwartego punktu usługowego (wisi tylko mały rozkład jazdy i plan Czeremchy sprzed 25 lat). Co ciekawe mimo niewielkiego już ruchu wciąż po południu czynna jest kasa biletowa (12.00-19.30), co więcej jest też sekcja (chyba jedyna w Podlaskim oprócz Białegostoku) Przewozów Regionalnych z punktem rzeczy znalezionych i gniazdem drużyn konduktorskich. W piętrowej części dworca znajduje się posterunek SOK. (info: Stanisław B.) 2012-09-18: Do tej pory w budynku dworca nie ma wynajętych lokali (wcześniej była tu poczta , sklep spożywczo-przemysłowy z minibarem oraz sklepik z dewocjonaliami). (info: Adam Giermaniuk) Obecny budynek został oddany do użytku 4 października 1989r (rok widnieje na podłodze holu poczekalni). Na stacji obecnie działa sklep spożywczo-przemysłowy ze stolikami (gdzie można zjeść coś na miejscu w oczekiwaniu na pociąg- w gminie nie ma lokali gastronomicznych), sklepik ze dewocjonaliami, oraz oddział Poczty Polskiej. Kasa biletowa została przeniesiona z budynku stacji do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy - kilkaset metrów od peronów w marcu 2010r po zamieszaniach z długami spółki Przewozy Regionalne w stosunku do PKP S.A. . Poczekalnia jest otwarta do ostatniego pociągu (przyjazd z Siedlec ok. 22.20), jest oświetlona, zimą ogrzewana. W budynku dworca (od strony biur SOK zlokalizowane są toalety) ,a od peronów jest siedziba spółki PKP Cargo i dyspozytornia. Pomieszczenia socjalne spółki Przewozy Regionalne i Kolei Mazowieckich (pod szyldem PR) znajdują się w budynku wraz z kasą biletową. |
|
lokomotywownia: |
2019: Lokomotywownia używana (przez przewoźnika spoza PKP). 2015-11-24: Lokomotywownia najprawdopodobniej nieczynna, a PKP Cargo zajęło parterowy budynek znajdujący się przy kładce po drugiej stronie torów niż budynek dworca. Na terenie lokomotywowni wciąż znajduje się człon EW90-28, z pociągu zaobserwowałem także SM30 i jeszcze jedną lokomotywę. Cztery SM42 (w tym jedna niebieska) wcześniej odstawione na terenie lokomotywowni, obecnie stoją na torze na wysokości dworca(przygotowane do transportu lub po prostu zmieniły miejsce odstawienia). (info: Stanisław B) przed 2015: Lokomotywownia - używana, Zakład Taboru w Białymstoku. (info: Adik) 2007-08-17: Lokomotywownia 4-stanowiskowa (info: Marcin) |
|
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa: |
2019: czynna (jedyna kasa podlaskiego oddziału PR w województwie) 2012-10: Wiosną roku 2012 kasa biletowa Przewozów Regionalnych wróciła do budynku dworca. Nie jest ulokowana w dotychczasowym miejscu wewnątrz stacji, lecz niedaleko dyspozytorni z wejściem od peronów. Czynna: 12.30-20.00. 2010-08-25: Kasa biletowa (ul. Długa 35) jest otwarta codziennie w godz. 9.00-21.00 (stan na sierpień 2010r) , możliwe jest dokonanie rezerwacji miejsc i wykup biletów międzynarodowych (w woj. podlaskim te czynności można wykonać tylko na stacji w Białymstoku , Kuźnicy Białostockiej , Suwałkach i Czeremsze), REGIOkarty można nabyć w godz. 13-21 (info: Adam Giermaniuk) |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
HAFAS:5100863 IBNR:424 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
90,167 | Siedlce – Siemianówka (– Свислочь) (31) | ||
0,885 | Czeremcha – Białystok (32) | ||
0,498 | Czeremcha – Высоко-Литовск (43) | ||
Czeremcha – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Stawiszcze (woj. podlaskie) | 1,45 km |
Berezyszcze (woj. mazowieckie) | 4,38 km |
Kleszczele (woj. podlaskie) | 5,06 km |
Granica Państwa (Czeremcha) (woj. podlaskie) | 5,56 km |
Dobrowoda (woj. podlaskie) | 6,06 km |
Dobrowoda "Z" (woj. podlaskie) | 7,30 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Przemek
(2017-04-25 23:51:58)
Prosze o informacje gdzie mogl byc posterunek Armii Czerwonej do 1992?
-
#2
(odp. na #1)
Marek Potocki
(2017-04-26 11:48:27)
Będąc bardzo dokładnym to nigdzie. Armia Czerwona istniała do 1946 roku.
-
#3
(odp. na #2)
Przemek
(2017-05-12 15:32:36)
Super "szpila" ale Marku moze dokonczysz "moze Przemku chodzilo Tobie o bardzo wazny posterunek kolejowy Armii Radzieckiej funkcjonujacy tu do 1992? Byl on (tu i tu) albo "nie wiem"
-
#4
(odp. na #3)
Marek Potocki
(2017-05-18 11:34:35)
Niestety nie wiem gdzie ów posterunek był.
A co do mojej uwagi, to nie tyle "szpila", co uściślenie. W 1992 roku armia o którą pytasz od ponad 40 lat miała inną nazwę. Może faktycznie uszczypliwie to wyszło, przepraszam.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Czeremcha