Ogólnopolska Baza Kolejowa

Czeremcha

Ostatnia zmiana: 2016-09-14

Opis ogólny

Obecnie węzeł coraz bardziej podupada. Systematycznie zawieszane są kolejne połączenia pasażerskie. Ruch towarowy też (jak należy sądzić po obserwacjach)nie jest obecnie zbyt intensywny. Przed II wojną światową jeden z ważniejszych węzłów kolejowych w tej części kraju. Wtedy był to dworzec wyspowy, tory i perony linii Białystok-Brześć znajdowały się wowczs po drugiej stronie budynku- tam, gdzie obecnie jest asfaltowa droga dojazdowa. Pierwotny, piękny budynek dworca z czasów carskich został zniszczony na skutek bombardowania podczas kampanii wrześniowej. Obecny pochodzi z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Szansą rozwoju tego węzła była rozbudowa stacji przeładunkowej w Siemianówce, w latach osiemdziesiątych zmodernizowano linię do Siedlec i rozpoczęto jej elektryfikację, która nigdy juz chyba nie zostanie dokończona. ( Na marginesie linia ta jest chyba jedyną w kraju, na której elektryfikacja kończy się na stacji pośredniej !) (info: Rower kolejowy, 2005-05-16)

W rozkładzie 2008/9 połączenie z Warszawą nie tylko utrzymało się, ale przesunęło trochę wcześniej. Będzie na Wschodnim o 7:11 co pozwoli nawet zacząć pracę o 8 w dowolnym miejscu Warszawy. Nie można więc mówić o upadłości stacji. (info: zofey, 07-12-2008)

Stacja (jej część towarowa, osobowa, lokomotywownia, wagonownia i tory boczne) zajmują bardzo duży teren, chodź ruch tu nie duży (towarowy, wiele torów i bocznic jest nieużywana. (info: Marcin, 2007-08-17)

W lutym 2010 roku z powodu starć na linii Przewozy Regionalne - zarządca dworca , kasę biletową wraz z całym zapleczem socjalnym pracowników przeniesiono do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy (100 m od dworca w kierunku Kuzawy , lokomotywowni). Obecnie w budynku dworca istnieje sklep ogólnospożywczy , sklepiki z odzieżą i zaplecze poczty - sama poczta juz nie jest czynna. W budynku działa też zaplecze obsługi stacji, istnieje poczekalnia ,ale ta jest otwarta tylko w godzinach pracy sklepu., (info: Adam Giermaniuk, 2010-06-10)

Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki:

Jeśli chodzi o budynek dworca to część parterowa została odnowiona, wymieniono okna i drzwi, a także pomalowano z zewnątrz. Poczekalnia otwarta, ale nie ma w niej żadnego otwartego punktu usługowego (wisi tylko mały rozkład jazdy i plan Czeremchy sprzed 25 lat). Co ciekawe mimo niewielkiego już ruchu wciąż po południu czynna jest kasa biletowa (12.00-19.30), co więcej jest też sekcja (chyba jedyna w Podlaskim oprócz Białegostoku) Przewozów Regionalnych z punktem rzeczy znalezionych i gniazdem drużyn konduktorskich. W piętrowej części dworca znajduje się posterunek SOK. (info: Stanisław B 24-11-2015)

Do tej pory w budynku dworca nie ma wynajętych lokali (wcześniej była tu poczta , sklep spożywczo-przemysłowy z minibarem oraz sklepik z dewocjonaliami). (info: Adam Giermaniuk, 18-09-2012)
Obecny budynek został oddany do użytku 4 października 1989r (rok widnieje na podłodze holu poczekalni). Na stacji obecnie działa sklep spożywczo-przemysłowy ze stolikami (gdzie można zjeść coś na miejscu w oczekiwaniu na pociąg- w gminie nie ma lokali gastronomicznych), sklepik ze dewocjonaliami, oraz oddział Poczty Polskiej. Kasa biletowa została przeniesiona z budynku stacji do budynku byłej apteki po drugiej stronie ulicy - kilkaset metrów od peronów w marcu 2010r po zamieszaniach z długami spółki Przewozy Regionalne w stosunku do PKP S.A. . Poczekalnia jest otwarta do ostatniego pociągu (przyjazd z Siedlec ok. 22.20), jest oświetlona, zimą ogrzewana. W budynku dworca (od strony biur SOK zlokalizowane są toalety) ,a od peronów jest siedziba spółki PKP Cargo i dyspozytornia. Pomieszczenia socjalne spółki Przewozy Regionalne i Kolei Mazowieckich (pod szyldem PR) znajdują się w budynku wraz z kasą biletową.
lokomotywownia: Lokomotywownia najprawdopodobniej nieczynna, a PKP Cargo zajęło parterowy budynek znajdujący się przy kładce po drugiej stronie torów niż budynek dworca. Na  terenie lokomotywowni wciąż znajduje się człon EW90-28, z pociągu zaobserwowałem także SM30 i jeszcze jedną lokomotywę. Cztery SM42(w tym jedna niebieska) wcześniej odstawione na terenie lokomotywowni, obecnie stoją na torze na wysokości dworca(przygotowane do transportu lub po prostu zmieniły miejsce odstawienia). (info: Stanisław B 24-11-2015)
Lokomotywownia 4-stanowiskowa (info: Marcin, 2007-08-17)
przed 2015: Lokomotywownia - używana, Zakład Taboru w Białymstoku. (info: Adik)
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: Semafory kształtowe w obrębie stacji, wjazdowe - świetlne.
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
Kasa biletowa (ul. Długa 35) jest otwarta codziennie w godz. 9.00-21.00 (stan na sierpień 2010r) , możliwe jest dokonanie rezerwacji miejsc i wykup biletów międzynarodowych (w woj. podlaskim te czynności można wykonać tylko na stacji w Białymstoku , Kuźnicy Białostockiej , Suwałkach i Czeremsze), REGIOkarty można nabyć w godz. 13-21 (info: Adam Giermaniuk, 25-08-2010)

Wiosną roku 2012 kasa biletowa Przewozów Regionalnych wróciła do budynku dworca. Nie jest ulokowana w dotychczasowym miejscu wewnątrz stacji ,lecz niedaleko dyspozytorni z wejściem od peronów. Czynna : 12.30-20.00 (stan na wrzesień 2012)


przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony:
Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: HAFAS:5100863
IBNR:424
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  90,167 Siedlce – Siemianówka (– Свислочь) (31)  
  0,885 Czeremcha – Białystok (32)  
  0,498 Czeremcha – Высоко-Литовск (43)  
  Czeremcha – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Stawiszcze (podlaskie) 1,45 km
Berezyszcze (mazowieckie) 4,38 km
Kleszczele (podlaskie) 5,06 km
Granica Państwa (Czeremcha) (podlaskie) 5,56 km
Dobrowoda (podlaskie) 6,06 km
Dobrowoda "Z" (podlaskie) 7,30 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

  • #1 Przemek (2017-04-25 23:51:58)
    Prosze o informacje gdzie mogl byc posterunek Armii Czerwonej do 1992? Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) Marek Potocki (2017-04-26 11:48:27)
    Będąc bardzo dokładnym to nigdzie. Armia Czerwona istniała do 1946 roku. Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Przemek (2017-05-12 15:32:36)
    Super "szpila" ale Marku moze dokonczysz "moze Przemku chodzilo Tobie o bardzo wazny posterunek kolejowy Armii Radzieckiej funkcjonujacy tu do 1992? Byl on (tu i tu) albo "nie wiem" Odpowiedz»
  • Komentarz usunięty przez redakcję
  • #5 (odp. na #3) Marek Potocki (2017-05-18 11:34:35)
    Niestety nie wiem gdzie ów posterunek był.
    A co do mojej uwagi, to nie tyle "szpila", co uściślenie. W 1992 roku armia o którą pytasz od ponad 40 lat miała inną nazwę. Może faktycznie uszczypliwie to wyszło, przepraszam.
    Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Czeremcha

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...