OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Białystok

Ostatnia zmiana: 2025-07-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Dworzec Białystok był przed 1945 rokiem dworcem wyspowym. Tory z Wołkowyska (kier. Zubki) przecinały wiaduktem tory linii Wileńskiej i wchodziły na perony po drugiej stronie budynku dworcowego (obecnie plac-parking i pętla autobusów). W miejscu starego wiaduktu kolejowego obecnie istnieje wiadukt drogowy. (info: W. Górnicki, 2005-04-20)

Jest 7 krawędzi peronowych: peron 1: jedna, 2: dwie (w tym jeden tor wspólny z peronem pierwszym) 3: dwie, 4: dwie (info: Krzysiek, 2006-01-28)

13-letni remont dobiega końca - planowane oddanie do użytku na 25 listopada 2003r. Wyremontowano peron 1. (info: Michał Gil, 10.XI.2003)

Budynek po remoncie wygląda znakomicie: odnowiono plac dworca, naprawiono wszelkie urządzenia sanitarne, na zewnątrz budynek wyposażono w bankomat. Plac dla autobusów został na nowo wybrukowany kostką polbrukowa obecnie w remoncie jest hala z byłą kasą biletową, ale zostanie już niedługo oddana do użytku. (info: HUMVEEX)

Zadaszenie peronów - widoczna na starych fotografiach wiata na peronem pierwszym, łącząca się z budynkiem dworca. (info: Michał Gil, 2005-01-20)

Opis infrastruktury: Część zwrotnic obsługiwana jest ręcznie w terenie np. rejon nastawni Bł7. Widać, że były kiedyś plany modernizacji sterowania ruchem, ponieważ stoją puste (i dziś w chyba w kiepskim stanie) budynki nastawni. wyglądem przypominające te np. z CMK. Jakoś na przełomie września i października 2008 zlikwidowano posterunek dyżurnego ruchu peronowego. 29.11.2008 (info: mmm, 29-11-2008)

Część torów rozebrana w związku z budową przejścia podziemnego. (info: Tomasz Piórkowicz, 06-12-2021)

W nocy z 16 na 17 kwietnia 2018 roku nowy właściciel wąskotorowego parowozu i wagonu zabrał tabor sprzed dworca. Stały one w tym miejscu od 2006 roku.

W nocy z 2 na 3 września 2023 roku uruchomione zostało "Lokalne Centrum Sterowania Białystok". Natomiast 15 września zdemontowano ostatnie nieczynne semafory kształtowe.

Od 28 września 2024 roku dostępne są wszystkie perony wraz z przejściami podziemnymi.
Dane tabelaryczne
Województwo: podlaskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: używana przez PKP Cargo;
Wagonownia: używana przez POLREGIO;
Hala, tzw. blaszak: używana przez PKP Intercity;
Drezynownia: używana przez PKP PLK.
Stacja paliw: czynna.
zadaszenie peronów: Hala peronowa;
Wiata nad peronem;
Małe wiaty przystankowe;
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: czynne;
Windy: czynne;
Przejścia podziemne: czynne;
Przejścia nadziemne: zlikwidowane.
kasa/biletomat: Kasy: czynne;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Bł" (LCS Białystok), w km. 176,830, czynna;
"Bł", w km. 176,860, nie istnieje;
"Bł" (dyżurny peronowy w budynku dworca), nie istnieje;
"BłA", w km. 176,830, nie istnieje;
"BłB", w km. 175,620, nie istnieje;
"Bł 1", w km. 175,180, nie istnieje;
"Bł 2", w km. 175,516, nie istnieje;
"Bł 3", w km. 175,890, nie istnieje;
"Bł 4", w km. 175,894, nie istnieje;
"Bł 5", w km. 176,500, nie istnieje;
"Bł 6", w km. 176,700, nie istnieje;
"Bł 7", w km. 177,103, nie istnieje;
"Bł 8", w km. 177,605, nie istnieje;
"Bł 9", wcześniej jako "Bł15", w km. 176,380, nie istnieje;
"Bł 10", nie istnieje;
"Bł 11", w km. 173,900, nie istnieje;
"Bł 12", w km. 173,730, nie istnieje;
"Bł 13", w km. 174,172, nie istnieje;
"Bł 14" (d. górka rozrządowa), w km. 175,246, nie istnieje;
"Bł 15", później jako "Bł 9", nie istnieje;
"Bł 16", nie istnieje;
"Bł 22", nie istnieje;
"Bł 24", w km. 176,741, nieczynny.

Stan na wrzesień 2024 r.
wieża wodna: nieczynna, zmienione przeznaczenie
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100005
HAFAS:5100002
IBNR:6
informacja pasażerska: Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony, zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże. Tablice dworcowe. Nazwa stacji z podświetlanych liter przestrzennych na budynku dworca.
inne budynki: Budynki sekcji PKP PLK, POLREGIO, PKP Intercity, PKP Cargo i PGE Energetyka Kolejowa oraz Wars.
Stacje paliw;
Ustęp (rozebrano);
Magazynki;
Magazyny (rozebrano);
Kuźnia (rozebrano).
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  177,305 Zielonka – Kuźnica Białostocka (6)  
  77,003 Czeremcha – Białystok (32)  
  0,523 Białystok – Zubki Białostockie (– Brzostowica) (37)  
  0,000 Białystok – Głomno (– Bagrationowsk) (38)  
  1,608 Białystok Południowy – Białystok  
  0,000 Białystok R7 – Białystok Starosielce (516)  
  174,941 Białystok R1 – Białystok R192 (836)  
  177,184 Białystok R32 – Białystok R126 (837)  
  175,236 Białystok R601 – Białystok R41 (556)  
  0,000 Białystok – Białystok Starosielce (515)  
  1,098 Białystok R606 – Białystok R603 (519)  
  Towarowa obwodnica Białegostoku  
  Białystok – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Białystok PZS R1-7
Białystok R1
Białystok R126
Białystok R192
Białystok R32
Białystok R41
Białystok R601
Białystok R603
Białystok R606
Białystok Wschód
Koniec LK32
Początek LK37
Początek LK38
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Paweł (2021-04-03 18:40:28)
    Największą stacja w Polsce z sygnalizacją kształtową. Spieszyć się ze zdjęciami. Remont rozpoczyna się "na dobre" od 12 kwietnia.
  • #2 Kacperek (2022-03-20 18:51:40)
    Bardzo rzetelne informacje. Podziwiam i czekam na dalszy rozwój. Pozdrawiam wszystkich twórców.
  • #3 (odp. na #1) Xiążę Piast II Chrobry (2023-02-09 20:09:27)
    Szczegółowy spis tabel Polregio dla Podlasia oraz promocje:
    https://polregio.pl/…
  • #4 Paweł (2023-09-16 09:31:10)
    Nie ma już semaforów kształtowych.
  • #5 X. Piast II Chrobry (2024-05-08 16:25:19)
    "50 mln zł kosztował oddany do użytku tunel pieszo-rowerowy przy dworcu PKP.
    Wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński, poinformował na konferencji prasowej, że tunel ma 164 m długości, 6 m szerokości i 3 m wysokości.
    Poza częścią podziemną, nad tunelem jest szklany dach na stalowej konstrukcji.
    Grzegorz Romaniuk z firmy Strabag, która zbudowała tunel pieszo-rowerowy powiedział, że ta inwestycja usprawni ruch w rejonie dworca. Wskazał, że do budowy tunelu użyto ok. 2 tys. metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego i 1,5 tys. ton stali. Budowa trwała ok. trzech lat i była koordynowana z trwającą przebudową stacji kolejowej Białystok.
    Cały projekt komunikacyjno-transportowy pod nazwą "Intermodalny węzeł komunikacyjny" kosztował ponad 212 mln zł; ok. 150 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE z programu Polska Wschodnia. Powstało m.in. centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP, kupiono 20 ekologicznych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej, przebudowano ulice w rejonie dworca."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #6 przygodny czytelnik (2025-01-05 03:43:49)
    Czy ktoś posiada (i zechciałby tu udostępnić) zdjęcia WNĘTRZ dworca w Białymstoku SPRZED REMONTU (chodzi mi o remont 1989-2003)?
  • #7 (odp. na #6) Paweł (2025-01-06 16:07:42)
    #Przygodny czytelniku na kanale YouTube Kolejowe Podlasie jest sporo filmów z lat 90-tych, na których widać wnętrza dworca sprzed remontu.
  • #8 Pawel_B (2025-07-13 16:19:27)
    A propos tej informacji, że do 1945 r. dworzec był wyspowy: zwróćcie uwagę, że nie jest to zgodne z żadnymi zdjęciami. I te z I wojny, i te z II pokazują po prostu plac dworcowy, wozy, auta, a nie ma żadnych peronów. Może było tak, że linie faktycznie były rozdzielone, ale miały swoje odrębne perony po tej samej stronie budynku? Przypomnijcie sobie ten trochę dziwny, stary układ: 1 i 2 jednokrawędziowe, potem płot i perony 3, 4 dwukrawędziowe. Podobne rozwiązanie jak w Zbąszyniu, gdzie też były różne zarządy linii i wprawdzie po tej samej stronie budynku, ale były odrębne perony "berlińskie", wyspowe oraz "międzyrzeckie", jednokrawędziowe. Ktoś ma więcej informacji na ten temat?
  • #9 (odp. na #8) Paweł (2025-07-14 01:29:16)
    Oczywiście że stacja Białystok nie była wyspową. Wpis z opisie ogólnym wprowadza w błąd. Być może autorowi chodziło o to, że po północno-zachodniej stronie stacji przechodziła towarowa linia obwodowa, której początek był na Białystok GT, a koniec na stacji Białystok Fabryczny (linia nr 37). Jednak linia nie przebiegała blisko stacji, a kilkaset metrów dalej. Aby uzmysłowić Wam, gdzie przechodziła obwodnica kolejowa wrzucam link do mapy, gdzie widać dawną strażnicę przejazdową: https://maps.app.goo… oraz fragment nasypu https://maps.app.goo…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Białystok

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...