Białystok
Ostatnia zmiana: 2025-07-01
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Dworzec Białystok był przed 1945 rokiem dworcem wyspowym. Tory z Wołkowyska (kier. Zubki) przecinały wiaduktem tory linii Wileńskiej i wchodziły na perony po drugiej stronie budynku dworcowego (obecnie plac-parking i pętla autobusów). W miejscu starego wiaduktu kolejowego obecnie istnieje wiadukt drogowy. (info: W. Górnicki, 2005-04-20) Jest 7 krawędzi peronowych: peron 1: jedna, 2: dwie (w tym jeden tor wspólny z peronem pierwszym) 3: dwie, 4: dwie (info: Krzysiek, 2006-01-28) 13-letni remont dobiega końca - planowane oddanie do użytku na 25 listopada 2003r. Wyremontowano peron 1. (info: Michał Gil, 10.XI.2003) Budynek po remoncie wygląda znakomicie: odnowiono plac dworca, naprawiono wszelkie urządzenia sanitarne, na zewnątrz budynek wyposażono w bankomat. Plac dla autobusów został na nowo wybrukowany kostką polbrukowa obecnie w remoncie jest hala z byłą kasą biletową, ale zostanie już niedługo oddana do użytku. (info: HUMVEEX) Zadaszenie peronów - widoczna na starych fotografiach wiata na peronem pierwszym, łącząca się z budynkiem dworca. (info: Michał Gil, 2005-01-20) Opis infrastruktury: Część zwrotnic obsługiwana jest ręcznie w terenie np. rejon nastawni Bł7. Widać, że były kiedyś plany modernizacji sterowania ruchem, ponieważ stoją puste (i dziś w chyba w kiepskim stanie) budynki nastawni. wyglądem przypominające te np. z CMK. Jakoś na przełomie września i października 2008 zlikwidowano posterunek dyżurnego ruchu peronowego. 29.11.2008 (info: mmm, 29-11-2008) Część torów rozebrana w związku z budową przejścia podziemnego. (info: Tomasz Piórkowicz, 06-12-2021) W nocy z 16 na 17 kwietnia 2018 roku nowy właściciel wąskotorowego parowozu i wagonu zabrał tabor sprzed dworca. Stały one w tym miejscu od 2006 roku. W nocy z 2 na 3 września 2023 roku uruchomione zostało "Lokalne Centrum Sterowania Białystok". Natomiast 15 września zdemontowano ostatnie nieczynne semafory kształtowe. Od 28 września 2024 roku dostępne są wszystkie perony wraz z przejściami podziemnymi. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podlaskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: |
Lokomotywownia: używana przez PKP Cargo; Wagonownia: używana przez POLREGIO; Hala, tzw. blaszak: używana przez PKP Intercity; Drezynownia: używana przez PKP PLK. Stacja paliw: czynna. |
|
zadaszenie peronów: |
Hala peronowa; Wiata nad peronem; Małe wiaty przystankowe; |
|
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Schody ruchome: czynne; Windy: czynne; Przejścia podziemne: czynne; Przejścia nadziemne: zlikwidowane. |
|
kasa/biletomat: |
Kasy: czynne; Biletomat: czynny. |
|
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Bł" (LCS Białystok), w km. 176,830, czynna; "Bł", w km. 176,860, nie istnieje; "Bł" (dyżurny peronowy w budynku dworca), nie istnieje; "BłA", w km. 176,830, nie istnieje; "BłB", w km. 175,620, nie istnieje; "Bł 1", w km. 175,180, nie istnieje; "Bł 2", w km. 175,516, nie istnieje; "Bł 3", w km. 175,890, nie istnieje; "Bł 4", w km. 175,894, nie istnieje; "Bł 5", w km. 176,500, nie istnieje; "Bł 6", w km. 176,700, nie istnieje; "Bł 7", w km. 177,103, nie istnieje; "Bł 8", w km. 177,605, nie istnieje; "Bł 9", wcześniej jako "Bł15", w km. 176,380, nie istnieje; "Bł 10", nie istnieje; "Bł 11", w km. 173,900, nie istnieje; "Bł 12", w km. 173,730, nie istnieje; "Bł 13", w km. 174,172, nie istnieje; "Bł 14" (d. górka rozrządowa), w km. 175,246, nie istnieje; "Bł 15", później jako "Bł 9", nie istnieje; "Bł 16", nie istnieje; "Bł 22", nie istnieje; "Bł 24", w km. 176,741, nieczynny. Stan na wrzesień 2024 r. |
|
wieża wodna: | nieczynna, zmienione przeznaczenie | |
perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 7 |
|
kody: |
EPA:5100005 HAFAS:5100002 IBNR:6 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony, zegary. Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże. Tablice dworcowe. Nazwa stacji z podświetlanych liter przestrzennych na budynku dworca. |
|
inne budynki: |
Budynki sekcji PKP PLK, POLREGIO, PKP Intercity, PKP Cargo i PGE Energetyka Kolejowa oraz Wars. Stacje paliw; Ustęp (rozebrano); Magazynki; Magazyny (rozebrano); Kuźnia (rozebrano). |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
177,305 | Zielonka – Kuźnica Białostocka (6) | ||
77,003 | Czeremcha – Białystok (32) | ||
0,523 | Białystok – Zubki Białostockie (– Brzostowica) (37) | ||
0,000 | Białystok – Głomno (– Bagrationowsk) (38) | ||
1,608 | Białystok Południowy – Białystok | ||
0,000 | Białystok R7 – Białystok Starosielce (516) | ||
174,941 | Białystok R1 – Białystok R192 (836) | ||
177,184 | Białystok R32 – Białystok R126 (837) | ||
175,236 | Białystok R601 – Białystok R41 (556) | ||
0,000 | Białystok – Białystok Starosielce (515) | ||
1,098 | Białystok R606 – Białystok R603 (519) | ||
Towarowa obwodnica Białegostoku | |||
Białystok – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Paweł
(2021-04-03 18:40:28)
Największą stacja w Polsce z sygnalizacją kształtową. Spieszyć się ze zdjęciami. Remont rozpoczyna się "na dobre" od 12 kwietnia.
-
#2
Kacperek
(2022-03-20 18:51:40)
Bardzo rzetelne informacje. Podziwiam i czekam na dalszy rozwój. Pozdrawiam wszystkich twórców.
-
#3
(odp. na #1)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 20:09:27)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla Podlasia oraz promocje:
https://polregio.pl/… -
#4
Paweł
(2023-09-16 09:31:10)
Nie ma już semaforów kształtowych.
-
#5
X. Piast II Chrobry
(2024-05-08 16:25:19)
"50 mln zł kosztował oddany do użytku tunel pieszo-rowerowy przy dworcu PKP.
Wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński, poinformował na konferencji prasowej, że tunel ma 164 m długości, 6 m szerokości i 3 m wysokości.
Poza częścią podziemną, nad tunelem jest szklany dach na stalowej konstrukcji.
Grzegorz Romaniuk z firmy Strabag, która zbudowała tunel pieszo-rowerowy powiedział, że ta inwestycja usprawni ruch w rejonie dworca. Wskazał, że do budowy tunelu użyto ok. 2 tys. metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego i 1,5 tys. ton stali. Budowa trwała ok. trzech lat i była koordynowana z trwającą przebudową stacji kolejowej Białystok.
Cały projekt komunikacyjno-transportowy pod nazwą "Intermodalny węzeł komunikacyjny" kosztował ponad 212 mln zł; ok. 150 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE z programu Polska Wschodnia. Powstało m.in. centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP, kupiono 20 ekologicznych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej, przebudowano ulice w rejonie dworca."
https://stooq.pl/n/?… -
#6
przygodny czytelnik
(2025-01-05 03:43:49)
Czy ktoś posiada (i zechciałby tu udostępnić) zdjęcia WNĘTRZ dworca w Białymstoku SPRZED REMONTU (chodzi mi o remont 1989-2003)?
-
#7
(odp. na #6)
Paweł
(2025-01-06 16:07:42)
#Przygodny czytelniku na kanale YouTube Kolejowe Podlasie jest sporo filmów z lat 90-tych, na których widać wnętrza dworca sprzed remontu.
-
#8
Pawel_B
(2025-07-13 16:19:27)
A propos tej informacji, że do 1945 r. dworzec był wyspowy: zwróćcie uwagę, że nie jest to zgodne z żadnymi zdjęciami. I te z I wojny, i te z II pokazują po prostu plac dworcowy, wozy, auta, a nie ma żadnych peronów. Może było tak, że linie faktycznie były rozdzielone, ale miały swoje odrębne perony po tej samej stronie budynku? Przypomnijcie sobie ten trochę dziwny, stary układ: 1 i 2 jednokrawędziowe, potem płot i perony 3, 4 dwukrawędziowe. Podobne rozwiązanie jak w Zbąszyniu, gdzie też były różne zarządy linii i wprawdzie po tej samej stronie budynku, ale były odrębne perony "berlińskie", wyspowe oraz "międzyrzeckie", jednokrawędziowe. Ktoś ma więcej informacji na ten temat?
-
#9
(odp. na #8)
Paweł
(2025-07-14 01:29:16)
Oczywiście że stacja Białystok nie była wyspową. Wpis z opisie ogólnym wprowadza w błąd. Być może autorowi chodziło o to, że po północno-zachodniej stronie stacji przechodziła towarowa linia obwodowa, której początek był na Białystok GT, a koniec na stacji Białystok Fabryczny (linia nr 37). Jednak linia nie przebiegała blisko stacji, a kilkaset metrów dalej. Aby uzmysłowić Wam, gdzie przechodziła obwodnica kolejowa wrzucam link do mapy, gdzie widać dawną strażnicę przejazdową: https://maps.app.goo… oraz fragment nasypu https://maps.app.goo…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Białystok