OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wielbark

Ostatnia zmiana: 2018-01-12

Opis ogólny
Opis ogólny:

Stacja kompletnie zdewastowana, nie ma już żadnych urządzeń SRK, wcześniej (do końca działania w 2001 roku) sygnalizacja świetlna, wymieniono nawet rozjazdy na ściągnięte z innych linii (w stanie tragicznym).

Info: Aleksander Kurstak

Stacja w stanie fatalnym. Ruch kolejowy pasażerski i towarowy zawieszony we wszystkich kierunkach, od czasu do czasu pojawia się jedynie drezyna "drogowców". Część układu torowego rozkradziona, droga przebiegu ustawiona na przestrzał w kierunku Szczytno - Chorzele. Onegdaj była w Wielbarku wąskotorowa kolejka tartaczna, z możliwością przeładunku na tor normalny. Stacja pełniła ważną rolę strategiczną w okresie powojennym (poligony wojskowe w nieodległych Muszakach). Spore nadzieje wiązano również z planem skierowania przez ten węzeł ruchu kolejowego między Zagłębiem Lubelskim a Trójmiastem. Istniały nawet perspektywy elektryfikacji. (info: Adam Dąbrowski)

Opis infrastruktury:

Od 2003 roku na niedużym moście w km 74,415 jest stałe ograniczenie: - prędkości do v = 10 km/godz. - nośności do Q = 100 kN ( 10 ton) /oś W praktyce oznacza to, że nie przejedzie żadna lokomotywa lub wagon. Mogą tam jeździć tylko drezyny np. WM-10 lub próżna WM15. Poniżej zdjęcie tego obiektu ( z 2005 roku ) Są jednak i inne przeszkody uniemożliwiające jazdę pociągów po tej linii. Są to kradzieże przepustów żeliwnych. Złodziej podkopuje się pod tor z obu stron i maksymalnie odsłania rurę żeliwną, po czym ją rozbija – żeliwne kawałki lądują w punktach skupu złomu. Nam pozostaje tor, którego podkłady częściowo wiszą w powietrzu. Przykład takiej dewastacji przepustu i toru w km 73,512 na poniższym zdjęciu ( z 2005 r. ). Oprócz tego w jazdach po tej linii przeszkadza również „wszechobecna” roślinność, gdzie nawet drezyna ma problemy wystającymi gałęziami. Na zdjęciu przykład z km 88,100 ( z 2005 r. ). (info: Sebastian Falba, 2007-09-13)

Opis budynków: Podczas reaktywacji połączeń ze Szczytnem nastawnia dysponująca WL oraz wykonawcza WL1 zostały rozebrane.
(info: Adam Sztymelski, 15-02-2015)
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty zdewastowany
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:238
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  71,060 Ostrołęka – Szczytno (35)  
  42,182 Nidzica – Wielbark (225)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Suchy Las (woj. warmińsko-mazurskie) 3,30 km
Wielbark Las (woj. warmińsko-mazurskie) 3,84 km
Piwnice (woj. warmińsko-mazurskie) 6,25 km
Jesionowiec (woj. warmińsko-mazurskie) 6,77 km
Szymany (woj. warmińsko-mazurskie) 9,10 km
Szymany Lotnisko (woj. warmińsko-mazurskie) 9,26 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-10-30 10:32:42)
  • #2 (odp. na #1) Damian Stupień (2016-10-30 10:33:02)
    "Przewozy Regionalne wprowadzają do rozkładu jazdy dwie pary weekendowych kursów Olsztyn Główny – Wielbark. Pociągi pasażerskie dotrą więc do Wielbarka po trzyletniej przerwie. Czy ponowna reaktywacja trasy będzie bardziej udana niż ta z 2013 r.?
    29 października po trzyletniej przerwie pociągi Przewozów Regionalnych wrócą do Wielbarka. Przewoźnik zapewni dwie pary kursów relacji Olsztyn Główny – Wielbark kursujące w soboty i niedziele. Pociągi odjadą ze stolicy regionu o 5:13 i 13:32, w drogę powrotną wyruszą o 6:40 i 15:26. Przejazd całej trasy zajmie nieco ponad godzinę. Rozkład jazdy jest już wprowadzony do internetowych wyszukiwarek.

    Zmiany związane z cięciami w połączeniach lotniczych

    Informację o wznowieniu ruchu na 13-kilometrowym odcinku linii nr 35 Szymany Podg. – Wielbark potwierdza Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika. – Połączenia do Wielbarka wprowadzimy wraz z korektą rozkładu jazdy na linii do przystanku Szymany Lotnisko – stwierdza przedstawiciel Przewozów Regionalnych. Na razie pociągi zaplanowano do końca obowiązywania obecnego rocznego rozkładu jazdy, a więc do 10 grudnia.

    Zmiany na linii lotniskowej mają na celu dostosowanie godzin kursowania pociągów do przylotów i odlotów z warmińsko-mazurskiego portu lotniczego, z którego znikają obsługiwane przez SprintAir połączenia do Berlina, Wrocławia i Krakowa. Rozkład jazdy pociągów nadal będzie się różnił w zależności od dnia tygodnia. We wtorki i soboty realizowana będzie popołudniowa para kursów, we wtorki, czwartki i soboty – wieczorna. Dodatkowa para zaplanowana została na 30 października. W poniedziałki, środy, czwartki i piątki pociąg wyjeżdżający z Olsztyna o 14:16 i wracający o 18:21 pojedzie w skróconej relacji Olsztyn Główny – Szczytno – Olsztyn Główny.

    Pierwsza reaktywacja nie była udana

    Najnowsze dzieje północnego odcinka linii nr 35 są bardzo skomplikowane. W 2012 r. z inicjatywy wielbarskiej fabryki Swedwood zrealizowany został remont odcinka Szczytno – Wielbark, który sfinansował właściciel zakładu, koncern Ikea. W jego planach kolej miała być podstawowym środkiem transportu ładunków nadawanych i odbieranych w Wielbarku, jednak ruch towarowy nigdy nie został uruchomiony. W styczniu 2013 r. w rozkładzie pojawiły się za to dwie pary połączeń pasażerskich dla pracowników fabryki. Ich rozkład jazdy nie był jednak dostosowany do trzyzmianowego rytmu pracy, więc pociągi cieszyły się marginalnym powodzeniem. Po pół roku wszystkie kursy zostały zlikwidowane.

    Szynobusy Przewozów Regionalnych wróciły na odcinek Szczytno – Szymany w styczniu tego roku, kiedy otwarte zostało nowe odgałęzienie do portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Liczba samolotów lądujących w Szymanach jest jednak niewielka, więc ruch pociągów utrzymuje się cały czas na niewielkim poziomie. "
    Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wielbark

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...