OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Chełmek

Ostatnia zmiana: 2019-12-30

Opis ogólny
Opis ogólny:

Wybudowana w roku 1974 nastawnia dysponująca (jej "architektura" identyczna z nastawniami w: Libiążu, Łazach, Krakowie Prokocimiu i inne) ma się dobrze, no może przydałby się szlif zewnętrzny (wymalowanie). Do połowy lat 90-tych ubiegłego stulecia z nastawnią współpracował posterunek SKP (stwierdzenie końca pociągu), który przeniesiono do pomieszczenia dróżnika przejazdowego, obsługującego przejazd pomiędzy stacją Chełmek a przystankiem osobowym Chełmek Fabryka. (info: Jerzy Faltyński, 2007-12-16)

W rozkładzie jazdy lato 1950 pociągi zatrzymywały się na obu stacjach tj. Chełmek (3 pociągi o 5,57 w 1-6, 15.08 i 16.04 w kier Trzebinia - Oświęcim i 6 pociągów w kierunku Oświęcim - Trzebinia 5,52 8,15 13,03 15,06 16,00 21,54) i Chelmek Fabryka (wszystkie pociągi Trzebinia - Oświęcim - 12 par). O 12,42 poc. 34328 kończy bieg na przystanku Chełmek Fabryka (tylko w soboty robocze), w drugą stronę już nie odjeżdża...
(info: Wojciech Wiśniewski, 01-11-2014)

Opis infrastruktury:

Po peronach nie ma śladu. Semafory świetlne istnieją, są nastawiane z nastawni w Chełmku. W związku z likwidacją bocznicy do KWK Janina - Ruch II - upadowa, stacja straciła rację bytu, gdyż obecnie nie odbywa się tu formowanie składów. Służy jedynie jako mijanka i miejsce wyprzedzania pociągów. W związku z planowaną modernizacją trasy Oświęcim - Trzebinia, istnienie stacji pozostaje pod dużym znakiem zapytania.

Możliwe jest utworzenie LCS Trzebinia, Oświęcim lub Libiąż (leży po środku trasy Oświęcim - Trzebinia). (info: Wojciech Wiśniewski, 17-11-2012)

Opis budynków:

Na stacji Chełmek znajdują się budynki stacyjne, na których ścianie można odczytać nazwę stacji. Są one adoptowane na mieszkania. (info: Wojciech Wiśniewski, 17-11-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma, być może była
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 0
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  16,680 Trzebinia – Zebrzydowice (– Petrovice u Karviné) (93/478)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Chełmek Fabryka (woj. małopolskie) 0,99 km
Gorzów Chrzanowski (woj. małopolskie) 3,94 km
Kruki (woj. małopolskie) 6,38 km
Dwory (woj. małopolskie) 6,77 km
Libiąż (woj. małopolskie) 7,24 km
Z.E.O.K. (woj. śląskie) 7,26 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 wasiukibic (2020-09-01 19:48:57)
    Szanowni Państwo!
    W związku z pojawieniem się oferty sprzedaży budynku d. stacji kolejowej Chełmek poszukuję jakichkolwiek informacji na jej temat. Sprzedającym jest osoba prywatna - a przebieg granicy własnościowej między terenem użytkowanym nadal przez kolej a działką budynku stacyjnego nie jest wytyczony. Nie jest też znany status instalacji należących do kolei, a znajdujących się w granicach działki budynku stacyjnego. Podobnie z lampami oświetlenia peronów.
    Próby skontaktowania się z działem nieruchomości PKP w Krakowie kończą się na możłiwości zadania pytania w automacie zgłoszeniowym i pozostają bez odpowiedzi.
    Jako osoba absolutnie niezorientowana w gąszczu instytucji kolejowych i omotujących je stosownych przepisów mam, właściwie, jedno pytanie: jak się w tym wszystkim znaleźć. W budynku, jeżeli go kupię, mam zamiar urządzić mieszkanie z pracownią artysty i powierzchnią wystawową.
    Z wyrazami szacunku
    Stanisław J. Boczar
  • #2 Sławek (2020-09-01 22:41:04)
    Działka jest wydzielona, a jej granica przebiega 3 metry i dwa centymetry od najdalej wysuniętego muru budynku w stronę torów. W tym przypadku jeżeli sprzedającym jest osobowa prywatna (która wcześniej kupiła obiekt od kolei), to po co kontaktować się z PKP?

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Chełmek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...