OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Stawiany

Ostatnia zmiana: 2024-02-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Z uwagi na obsługę pobliskiej Bazy Paliw w Rejowcu (do 2 składów dziennie) linia na odcinku Sława Wlkp. - Stawiany jest zachowana w dobrym stanie. Odcinek w stronę Gniezna jest mocno zarośnięty (już 100 m za stacją) i na bieżąco dewastowany (rozkradany). Stacja posiada czynny tor szlakowy oraz 2 tory służące kiedyś do obsługi pobliskiej Bazy Paliw i 1 tor wyładowczy. W okresach swej świetności (do 1995 r.) przez stację kursowały 3 pary pociągów relacji Gniezno-Sława-Skoki-Janowiec, oraz (parę miesięcy w 1995 r) relacji Gniezno-Sława (po zamknięciu linii Skoki-Janowiec. (info: Grzegorz Sz., 2005-06-01)

Od czasu modernizacji Poznańskiego węzła kolejowego (ok.2010 roku) cały ruch towarowy związany z obsługą Naftobazy w Rejowcu (codzienne transporty cystern z paliwem) jest realizowany nie z Poznania, ale z Gniezna. Spowodowało to diametralną zmianę sytuacji na stacji. W tej chwili pociągi towarowe przyjeżdżają do Stawian zmodernizowaną i przywróconą do ruchu linią z Gniezna. Z kolei odcinek do Sławy Wlkp. nie jest i biorąc pod uwagę układ torowy w Sławie nie będzie używany. Pociągi towarowe mijają obecnie stację bez zatrzymania kierując się prosto na bocznicę Naftobazy (nie ma już konieczności zmiany czoła jak to bywało w przypadku pociągów przyjeżdżających ze strony Sławy). W tej sytuacji stacja posiada tylko jeden tor czynny na którego końcu zwrotnica ustawiona na stałe kieruje pociąg na bocznicę składu paliw, a pozostały układ torowy stacji jest mocno zarośnięty i częściowo zdewastowany. (info: Błażej Kopka, 19-05-2013)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki: dysponująca w budynku stacji zlikwidowana
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: IBNR:7474
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  33,732 Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska (377)  
  Stawiany – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Xiążę Piast II Chrobry (2023-05-15 01:41:11)
    Paliwo przyjeżdża z Płocka, więc dojazd z Gniezna jest bardziej logiczny, niż ze Wschodniego w Poznaniu, gdyż na linie brak wjazdu bezpośredniego z Franowa.
  • #2 Błażej Kopka (2023-05-15 19:02:36)
    I przez tyle lat nie wpadli na to, że to bardziej logiczne i dopiero remont ich zmusił? Poza tym operator jest bardziej zainteresowany transportami od strony Kcyni w przyszłej perspektywie.
  • #3 Błażej Kopka (2025-07-29 22:13:53)
    Nie chcę za bardzo mieszać w tabelce, ale budynki dworcowe są obecnie opuszczone i zdewastowane. Peronów po ostatniej modernizacji brak - szczątki jednej z krawędzi peronowych widoczne, ale niezdatne do użytku.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Stawiany

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...