OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bartoszyce

Ostatnia zmiana: 2016-02-29

Historia nazw
data nazwauwagi
1866-09-24 Bartenstein
1945 Bartoszyce
Historia ekspolatacji
datatypstanuwagi
1866-09-24 stacja Ruch pasażerski i towarowy
2002-06-30 stacja Ruch towarowy
2011-08-31 post. bocznicowy szlakowy Ruch towarowy

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Adam Komorek,Gdańsk (2017-11-18 17:49:54)
    O ile dobrze pamiętam,to w samych Bartoszycach nie było(i chyba nadal nie ma) torów szerokich 1524mm.Tor o tym prześwicie zaczynał się za mostem na Łynie na terenie dawnych zakładów zbożowych(PZZ),gdzie następował przeładunek zbóż z Polski do ówczesnego ZSRR i być może odwrotnie,a potem Rosji.Nie wiem,czy ten elewator nadal istnieje,a jeśli tak,to czy nadal ma dostęp do sieci PLK.Ja w Bartoszycach bywałem w latach 1988-1993 i wtedy widywałem w nich sporo składów zbożowych,tak polskich jak i rosyjskich(te ostatnie oczywiście na terenie elewatora.
    Potem aż do dzisiaj nie zaglądałem ani do Korsz,ani do Bartoszyc,stąd nie mam pojęcia jak tam wygląda,ani co się tam dzieje.Dochodziły do mnie pewne informacje a raczej plotki,np.o zamknięciu elewatora zbożowego w Bartoszycach(może nawet jego fizycznej likwidacji),albo o zdjęciu sieci trakcyjnej na odc.Olsztyn-Korsze.Ta ostatnia wiadomość okazała się na szczęście nieprawdziwa,choć mogła okazać się prawdziwa.Zniknął bowiem powód,dla którego ten odcinek zelektryfikowano,czyli intensywny ruch towarowy do obwodu kaliningradzkiego i dalej do Rosji związany z dużym eksportem naszego węgla(przez przejście Skandawa/Żeleznodorożnyj przesyłano go nawet 5mln ton rocznie),a przede wszystkim z eksportem różnych wyrobów przemysłowych z ówczesnej NRD i później Niemiec już po ich zjednoczeniu.Tamtejsi kolejarze mówili o przerobie w Korszach do 500 wagonów na dobę,nie licząc zwartych składów,tzw.wahadeł.
    Za granicę szły na przykład składy z ciężarówkami lub kombajnami do zbioru zbóż i wiele innych nie wymagających prac manewrowych m.inn.na tamtejszej górce.A prócz poc.węglowych,zbożowych i tranzytowych pojawiały się też składy krajowe,jak choćby z burakami i innymi surowcami do ówczesnej cukrowni w Kętrzynie,paliwowe i wiele innych.Ruch więc był naprawdę spory.Wszystko się to skończyło po 1993r.,stopniowo ulegając redukcji już od roku 1990.Główną przyczyną spadku przewozów tamtą trasą prócz spadku zapotrzebowania Rosji na towary z importu oraz utworzenie"mostu"promowego na trasie Mukram-Kłajpeda,który odebrał nam praktycznie cały tranzyt do obwodu kaliningradzkiego i nie tylko zresztą tam.Na początku lat 90-tych rozpoczęto prace przy elektryfikacji odc.
    Ełk-Korsze,ale je szybko przerwano z braku środków finansowych.Podobno PLK mają je wznowić,ale czy i kiedy to nastąpi-trudno powiedzieć.Na koniec chcę powiedzieć,że bodaj w późnych latach 90-tych lub z początkiem dwutysięcznych utworzono w Głomnie mały terminal,a właściwie punkt przeładunkowy na styku torów normalnego i szerokiego.Być może później miałby on być powiększony.Jednak z tego co przeczytałem,zbyt długo on nie istniał,a teraz w ogóle nie ma do Głomna dojazdu pociągami i raczej się na to nie zanosi.Może ten odcinek ov
    calał,gdyby w całości istniał wyłącznie jako linia normalnotorowa,do samego Kaliningradu.
    Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) roman paul poznan (2017-11-28 22:14:51)
    czy można prosić o adres Pana Adama Komorka
    dziękuję
    Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bartoszyce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...