OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bartoszyce

Ostatnia zmiana: 2025-08-24

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja towarowa. Ruch pociągów osobowych zamknięty niestety od 1.VII.2002. Stan torów do Korsz b.dobry. Stan odcinka do Głomna nie najlepszy - tory powykrzywiane. Most kolejowy sprawny. Jeśli ktoś miałby jakiekolwiek materiały nt. tej stacji to bardzo proszę o kontakt mailowy jacsob16@wp.pl (info: sobol, 2007-01-29)

Od lat stała prędkość maksymalna na szlaku Korsze - Baroszyce wynosi 50km/h. (info: Igor, 2025-08-21)

Opis infrastruktury: Tory w stanie dobrym. Bocznice kolejowe używane. Przejście podziemne używane, czynne. (info: sobol, 2007-01-29)

Opis budynków: Historycznie. Budynek dworca - na górze mieszkania, na dole sklepy i bar. Brak poczekalni pks. Jest biuro ekspedycji towarowej. Pozostałe budynki używane jako mieszkania bądź nie używane. (info: sobol, 2007-01-29).
Aktualnie: Budynek dworca - na górze mieszkania, na dole urządzono Centrum Aktywności Lokalnej. Jest poczekalnia PKS. Podobno pozostawiono jedno pomieszczenie na ewentualny biletomat kolejowy. Pozostałe budynki używane jako mieszkania bądź nie używane. (info: Igor, 2025-08-21)

Stan na 15.11.2020:
-Semafory wjazdowy od strony Korsz posiada wskaźnik W31. Tak samo semafor wjazdowy od strony Głomna.
-Semafory na stacji nie posiadają już wskaźników W31.
-Tory widać, że od długiego czasu nie używane.
-Perony na stacji pozarastane dużą warstwą traw mchów itp.
(info od: Michał Rydel, 2020-11-16).

W latach 80' na stacji w Bartoszycach zostały zamontowane urządzenia przekaźnikowe. Zwrotnice jednak obsługiwało się dźwigniami, a semafory właśnie na przekaźniki. Dodatkowo przy torach w kierunku Korsz stoi nieczynna nastawnia. Jeszcze jedna nastawnia jest w peronie, a tak właściwie została po niej tylko przybudówka, w której prawdopodobnie nic nie ma. Obecnie stacja służy jako złomowisko dla starych węglarek.
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: wyremontowany, adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia (zmienione przeznaczenie)
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne, wygaszone w 2010, zlikwidowane 24.10.2021
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "Br" - dysponująca, w budynku dworca, zlikwidowana w 1990 roku
"Br" - późniejsza dysponująca, od strony Korsz i (dawniej) Lidzbarka Warmińskiego, zlikwidowana 13.10.2022
"Br1" - wykonawcza, od strony Głomna, zlikwidowana w 2015 roku
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: IBNR:407
informacja pasażerska: Statyczna: zlikwidowane peronowe tablice biało-czarne. Zlikwidowane tablice dworcowe biało-czarne. Na budynku dworca od strony torów nowy napis biało-czarny z nazwą stacji, a także pod nim historyczny napis biało-czarny z niemiecką nazwą stacji. Od strony podjazdu, napis podświetlany "PRZYSTANEK".
Dynamiczna: zlikwidowane megafony i zegary
inne budynki: Magazyn, rampy, garaż dla lokomotyw (nieczynny)
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  86,794 Słobity – Bartoszyce (255)  
  0,000 Bartoszyce – Szczurkowo  
  225,649 Białystok – Głomno (– Bagrationowsk) (38)  
  Bartoszyce – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec dawnej LK255
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Adam Komorek,Gdańsk (2017-11-18 17:49:54)
    O ile dobrze pamiętam, to w samych Bartoszycach nie było (i chyba nadal nie ma) torów szerokich 1524mm. Tor o tym prześwicie zaczynał się za mostem na Łynie, na terenie dawnych zakładów zbożowych (PZZ), gdzie następował przeładunek zbóż z Polski do ówczesnego ZSRR i być może odwrotnie, a potem Rosji. Nie wiem, czy ten elewator nadal istnieje, a jeśli tak, to czy nadal ma dostęp do sieci PLK. Ja w Bartoszycach bywałem w latach 1988-1993 i wtedy widywałem w nich sporo składów zbożowych, tak polskich jak i rosyjskich (te ostatnie oczywiście na terenie elewatora.
    Potem, aż do dzisiaj, nie zaglądałem ani do Korsz, ani do Bartoszyc, stąd nie mam pojęcia jak tam wygląda, ani co się tam dzieje. Dochodziły do mnie pewne informacje, a raczej plotki, np. o zamknięciu elewatora zbożowego w Bartoszycach (może nawet jego fizycznej likwidacji), albo o zdjęciu sieci trakcyjnej na odc. Olsztyn-Korsze. Ta ostatnia wiadomość okazała się na szczęście nieprawdziwa, choć mogła. Zniknął bowiem powód, dla którego ten odcinek zelektryfikowano, czyli intensywny ruch towarowy do obwodu kaliningradzkiego i dalej do Rosji, związany z dużym eksportem naszego węgla (przez przejście Skandawa/Żeleznodorożnyj przesyłano go nawet 5mln ton rocznie), a przede wszystkim z eksportem różnych wyrobów przemysłowych z ówczesnej NRD i później Niemiec już po ich zjednoczeniu. Tamtejsi kolejarze mówili o przerobie w Korszach do 500 wagonów na dobę, nie licząc zwartych składów, tzw. wahadeł.
    Za granicę szły na przykład składy z ciężarówkami lub kombajnami do zbioru zbóż i wiele innych, nie wymagających prac manewrowych m.in. na tamtejszej górce. A prócz poc. węglowych, zbożowych i tranzytowych pojawiały się też składy krajowe, jak choćby z burakami i innymi surowcami do ówczesnej cukrowni w Kętrzynie, paliwowe i wiele innych. Ruch więc był naprawdę spory. Wszystko się to skończyło po 1993r., stopniowo ulegając redukcji już od roku 1990. Główną przyczyną spadku przewozów tamtą trasą, prócz spadku zapotrzebowania Rosji na towary z importu oraz utworzenie "mostu" promowego na trasie Mukram-Kłajpeda, który odebrał nam praktycznie cały tranzyt do obwodu kaliningradzkiego i nie tylko zresztą tam. Na początku lat 90-tych rozpoczęto prace przy elektryfikacji odc.
    Ełk-Korsze, ale je szybko przerwano z braku środków finansowych. Podobno PLK mają je wznowić, ale czy i kiedy to nastąpi-trudno powiedzieć. Na koniec chcę powiedzieć, że bodaj w późnych latach 90. lub z początkiem dwutysięcznych utworzono w Głomnie mały terminal, a właściwie punkt przeładunkowy na styku torów normalnego i szerokiego. Być może później miałby on być powiększony. Jednak z tego co przeczytałem, zbyt długo on nie istniał, a teraz w ogóle nie ma do Głomna dojazdu pociągami i raczej się na to nie zanosi. Może ten odcinek by ocalał, gdyby w całości istniał wyłącznie jako linia normalnotorowa, do samego Kaliningradu.
  • #2 (odp. na #1) roman paul poznan (2017-11-28 22:14:51)
    Czy można prosić o adres Pana Adama Komorka. Dziękuję.
  • #3 Krzysiek (2021-01-18 22:38:53)
    Elewator zbożowy w Bartoszycach nadal istnieje, ma połączenie do sieci PLK od strony południowej. Od strony północnej natomiast wyprowadzony jest tor szeroki, który prowadzony jest splotem wraz z linią normalnotorową do Głomna. Mało się o tym wspomina, ale za Głomnem, ale przed granicą państwa jest jeszcze punkt przeładunkowy.
  • #4 Igor (2025-05-17 19:12:32)
    W rubryce "nastawnie, strażnice, posterunki" jest błąd. Powinno być tak: Br zlikwidowana, Br1 zlikwidowana. Nastwania wykonawcza znajdowała się od strony Głomna, zlikwidowano ją ok. 2015 roku. Nastawnia dysponująca, od strony Korsz, została zlikwidowana 13.10.2022 roku. Miesiąc po tym postawiono małą, białą budkę. Jak powiedziała pani dyżurna z Korsz: "budkę drogowców". Niestety, nie jest mi znane, co w niej się znajduje, ale podejrzewam, że różne znaki np. tarcze D1. I jeszcze w rubryce "semafory" również jest błąd, bowiem semafory zostały zlikwidowane. Od ok. 2010 roku semafory zostały wygaszone i unieważnione. 24.10.2021r. zostały zdemontowane.
  • #5 Robert Maczeta (2025-08-27 22:00:25)
    https://youtu.be/kDH… Widok stacji z drona.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bartoszyce

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...