OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lidzbark Warmiński

Ostatnia zmiana: 2019-01-21

Opis ogólny
Niegdyś stacja węzłowa 5-kierunkowa. Za PRL obsługiwane tylko 3 kierunki.

Po likwidacji parowozowni, stacja, z lepszym lub gorszym skutkiem, prowadziła ruch pasażerski jeszcze przez 32 lata. Były to lata wielkich przemian w Polsce i w polskim kolejnictwie. Rozwinął się tabor trakcyjny, elektryfikowano wiele nowych linii. Tymczasem lokalne szlaki odchodziły powoli w zapomnienie. Tak było w przypadku Lidzbarka: pasażerów jeździło tędy coraz mniej. I w zasadzie trudno się temu dziwić. Ludzie z Olsztynado Lidzbarka mogli szybko dojechać autobusem, natomiast koleją zabierało to znacznie więcej czasu. Konieczna była między innymi zmiana czoła pociagu w Czerwonce, a szlakowa predkość 50 km/h nie należała do zadowalających. Na początku lat dziewięćdziesiątych rozpoczęly się likwidacje linii w obrębie lidzbarskiego węzła. W 1991 roku zawieszono ruch osobowy na szlakach z Górowa i Bartoszyc, natomiast od 15.12.1992 nie prowadzono tam także ruchu towarowego. Wkrótce linię z Bartoszyc rozebrano. Pociągi z Olsztyna przez Czerwonkę jeździły jeszcze przez 4 lata, do 1 czerwca 1996 roku. Jedynie ruch towarowy na tym szlaku prowadzony jest do dziś. Kilka razy w miesiącu przejeżdzają tędy "zdawki" obsługujące magazyn złomu przy lidzbarskiej stacji. (info: Sebastian Falba, 2005-11-10)

Pierwsze połączenie kolejowe miasto otrzymało 1 października 1899 roku z Górowem Iławeckim.Półtora miesiąca później,1 5 listopada, otwarto linię do Czerwonki. Tym samym Lidzbark Warmiński został wpisany w ciąg komunikacyjny Cynty – Ruciane. Zaowocowało to wzbudzeniem procesu urbanizacyjnego: wokół stacji zaczęły powstawać liczne nowe domostwa i zakłady przemysłowe. Wiele osób znalazło zatrudnienie przy obsłudze nowo powstałej infrastruktury oraz przy jej rozbudowie. A wreszcie, po sześciu latach, 1 września 1905 roku, oddano do użytku szlak kolejowy z Ornety przez Lidzbark do Sątop-Samulewa. Dzięki temu tutejsza stacja stała się węzłową, uzyskując nowe, krótsze połączenie z ważną magistralą toruńsko-wystrucką, a niebawem także z Kętrzynem przez Reszel. Dzięki tak obiecującemu usytuowaniu komunikacyjnemu nastąpił dalszy rozwój węzła lidzbarskiego. W 1916 roku otwarto, trochę "na raty", połączenie z Bartoszycami. 10 lipca oddano do użytku jedynie odcinek do Szwarun, a dopiero miesiąc póżniej do samych Bartoszyc. (info: Sebastian Falba, 2005-11-10)
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: Wszystkie tory stacyjne zostały zdemontowane. (info: Arek Jonderko, 10-07-2013)
budynki: Dwie ceglane poniemickie nastawnie w opłakanym stanie. Budynek dworca służy jako poczekalnie PKS w godz 7.00-15.00. W budynku jest tez bar.
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 0 (były 3)
Krawędzie peronowe: 0 (było 5)
kody: IBNR:406
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  60,400 Słobity – Bartoszyce (255)  
  60,400 Lidzbark Warmiński – Sątopy Samulewo  
  37,025 Czerwonka – Корнево (224)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Nerwiki (woj. warmińsko-mazurskie) 8,86 km
Sarnowo (woj. warmińsko-mazurskie) 9,21 km
Bobrownik (woj. warmińsko-mazurskie) 9,56 km
Rogóż (woj. warmińsko-mazurskie) 9,94 km
Czarny Kierz (woj. warmińsko-mazurskie) 10,44 km
Kanie Iławeckie (woj. warmińsko-mazurskie) 11,09 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 hufi (2016-09-01 13:46:58)
    Bardzo interesuje mnie lokalizacja tego nasypu pozwalającego na bezmanewrowy przejazd Bartoszyce - Olsztyn... nijak nie potrafię go odnaleźć. Ktoś mógłby nakierować?
  • #2 hufi (2016-09-02 15:11:08)
    Tylko, że ten odcinek został rozebrany tuż po wojnie... Z opisu wywnioskowałem, że za PRL można było bezmanewrowo przejechać z Bartoszyc do Olsztyna. Ale w sumie to, co napisałeś ma sens - przecież po drodze jest jeszcze Czerwonka - tam bez zmiany czoła się nie da. Czyli zręczniej byłoby w opisie umieścić, że zachował się nasyp rozebranej linii Bartoszyce - Słobity.
  • #3 Mati (2016-09-14 09:29:45)
    Panowie, czy posiadacie moze wiecej zdjec? Mlody bylem, ba nawet bardzo mlody. Nieco pamietam jak mnie moj Ojciec nosil przez sklady pociagow gdy bylem maly, pamietam jak machalem konduktorowi gdy pociag ruszal. Interesuja mnie glownie zdjecia z lat 1990-1996. Czy ktos posiada jakiekolwiek zdjecia z tego okresu?
    Pozdrawiam serdecznie :)
  • #4 Mirek (2017-02-02 17:09:53)
    Było spinka, która pozwalała ominąć Bartoszyce jadąc z Korsz do Lidzbarka. Pamiętam, gdy ten tor jeszcze istniał. Rozjazd był niedaleko przed Bartoszycami. Ten posterunek zwał się chyba Karolkowo, ale pewien nie jestem.
  • #5 (odp. na #1) Heilsberg (2017-05-12 01:19:22)
    Nie było łącznicy.Zawsze zmiana czoła pociągu.Z Czerwonki a wcześniej ze Szczytna pociąg jeździł do Sagnit albo Górowa Iławeckiego przeważnie trakcją spalinową z MD Olsztyn Sn 61 latem Sm 42 zimą Sp 45.Zbiorówka z Górowa zawsze Ty 2.A Z Lidzbarka pociągi osobowe do Skandawy obsługiwane do końca trakcją parową z MD Korsze Tkt 48 a do końca ruchu Ty 2.Jak coś to 608181906 mam dużą wiedze foty a mój wójek był zawiadowcą w Korszach.
  • #6 Jacek (2018-01-25 15:20:19)
    Czy ktoś z tamtych stron jest w stanie zrobić zdjęcia stacji i okolicy z kratownicowego wiaduktu drogowego przerzuconego nad byłymi torami w kierunku na Bartoszyce i Czerwonkę, bo do tej pory nikt oto się nie pokusił?
  • #7 (odp. na #6) Stanisław Stanisław (2018-07-04 23:58:11)
    A proszę bardzo, akurat byłem z wizytą w Lidzbarku Warmińskim i troszeczkę zdjęć porobiłem. Nie dość, że było pochmurnie, to widoki jakie rozciągają się na stacji i w jej okolicy, wprowadziły mnie w nostalgiczny, melancholijny nastrój. Czułem się wręcz przygnębiony, patrząc na smutny "obraz po bitwie" jaki pozostał, po jakby nie patrzeć 5-kierunkowym węźle kolejowym. Wprawdzie po II w. św. przywrócono ruch tylko na trzech kierunkach ale pozostałości po pozostałych dwóch, nadal widoczne są w terenie... Nie wiem czemu, ale zawsze jak myślę o kolei w Lidzbarku Warmińskim, to robi mi się żal, że miasto to utraciło na zawsze coś ze swojej historii, a można było np. pomyśleć choćby o tym, aby pozostawić kilka metrów szyn, na których można było postawić jakiś Ty2 lub Ty42 z Korsz... lub choćby jakąś oś od parowozu z tablicą pamiątkową... a tak... szkoda gadać....

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lidzbark Warmiński

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...