Sątopy-Samulewo
Ostatnia zmiana: 2025-08-24
Opis ogólny |
---|
Oprócz lokomotywowni na stacji była tez obrotnica. Została ona pocięta palnikami w latach 1967-1972. (info: Leon, 2017-06). W 2024 roku między stacjami Sątopy Samulewo - Korsze wymieniono blokadę liniową - ze starej, poniemieckiej typu C na Eap. Dodatkowo semafor wyjazdowy z toru 1 do Korsz został wymieniony z kształtowego na świetlny i jest obsługiwany nie na dźwignię, a na przekaźnik. Za czasów PRL-u na stacji funkcjonowały 3 nastawnie. Dwie istniejące do dziś były wykonawczymi, a dysponująca usytuowana była w przybudówce do dworca. Przybudówka dalej istnieje, a co ciekawe, jest otwarta jako "poczekalnia" i można legalnie tam wejść. Poza ławką i syfem nic tam nie ma. Kiedyś przy wieży wodnej było kilka torów i kilka rozjazdów, ale prawdopodobnie zostało to jeszcze za PRL-u zezłomowane. Aktualnie przy wieży wodnej znajduje się tor 17, który jest całkowicie wyłączony z ruchu. Co ciekawe, w torze 8 i 17 nie ma śrub w przytwierdzeniach szyn do podkładów. Kiedyś zelektryfikowany był jeszcze tor 6, ale sieć trakcyjna została ukradziona którejś nocy. Aktualnie tor 6 jest zastawiony starymi wagonami, w większości węglarkami. Ogólnie w kwestii układu torowego stacji dużo się pozmieniało po wojnie. Między innymi nie ma wcześniej wspomnianych torów przy wieży wodnej i, prawdopodobnie, znajdowało się na stacji więcej rozjazdów, możliwe że też i torów. Numeracja rozjazdów na stacji mówi o tym, że na stacji układ torowy się zmienił. Przykładowo nie ma rozjazdu o numerze 1 lub 2, najwyższy numer rozjazdu na stacji to 29 a tyle ich na stacji nie ma. Na tej stacji rozpoczynała się linia do Reszla, która przed wojną biegła aż do dawnej stacji Nowy Młyn (teraz jest to przystanek osobowy). Linia ta na odcinku Reszel - Nowy Młyn została rozebrana tuż po wojnie, w roku 1945, a szyny nie poszły na złom, tylko pojechały do Związku Radzieckiego, prawdopodobnie do odbudowy zniszczonych w czasie II wojny linii kolejowych. Co do odcinka Sątopy - Reszel, został on rozebrany w roku 2006, ale pociągi pasażerskie nie kursowały tam od lat 90'. Jedynym wspomnieniem po tej linii jest nasyp, który zaczyna się obok przejazdu przy nastawni wykonawczej. Za nastawnią wykonawczą znajdował się niegdyś dom z cegły, prawdopodobnie kolejowy. Od jakiegoś czasu był w tragicznym stanie, ale w 2024 roku sama PLK go wyburzyła. Została po nim cała masa cegieł i drewna. Była tu jeszcze linia do Lidzbarka Warmińskiego, ale skończyła ona prawdopodobnie tak samo jak linia do Nowego Młyna. Wiadomo że została zniszczona też krótko po wojnie, bo w latach 1945-1946. Szyny prawdopodobnie wyjechały do Związku Radzieckiego. Na nastawni dysponującej "SS" zabudowano pulpit nastawczy, który służy do tylko do wyświetlania sygnałów zezwalających na semaforach. Wraz z tym faktem wszystkie semafory w okręgu nastawni "SS" wymieniono na świetlne. Kształtowe stoją, lecz są nieczynne. Uzależniono też przejazd przy nastawni dysponującej. Od teraz urządzenia na stacji to hybryda - pół przekaźników i pół mechanicznych. (29-05-2025). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | warmińsko-mazurskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | W przybudówce po dawnej nastawni urządzono małą poczekalnie. Na górze znajduje się mieszkanie. | |
budynki obsługi taboru: | rozebrana | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe i świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Nastawnia dysponująca: SS Nastawnie wykonawcze: SS1 Wyposażone w urządzenia mechaniczne scentralizowane. Co do sygnalizacji, to okręgu nastawni wykonawczej semafory wyjazdowe są kształtowe, a semafor wjazdowy jest świetlny. W okręgu nastawni dysponującej w 2025 roku, wszystkie semafory wymieniono na świetlne. Dodatkowo obsługiwane są 3 przejazdy kolejowe. |
|
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100676 HAFAS:5103263 IBNR:5557 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: nieczynne megafony, kiedyś były tu jeszcze zegary, Statyczna: peronowe tablice duże, gabloty, tablice dworcowe starego wzoru. |
|
inne budynki: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
93,900 | Lidzbark Warmiński – Sątopy Samulewo | ||
0,000 | Sątopy Samulewo – Reszel – Nowy Młyn (261) | ||
351,505 | Poznań Wschód – Skandawa – (Żeleznodorożnyj) (353/599) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Sątopy-Samulewo