Olsztyn Główny (galeria)
Ostatnia zmiana: 2025-08-14
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »
Aby zobaczyć wszystkie, lub dodać nowe zdjęcia, przejdź do galerii szczegółowej »
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#18
tomimaki
(2023-01-16 20:29:43)
Nowe zdjęcia ze stacji: https://www.olsztyn.… Widać początki wykopu pod wyjście na Zatorzu, dziurę po dworcu kolejowym. Pojawiły się ponownie odnowione podpory wiaty na peronie 4. Na jednym ze zdjęć widać budynek na górce rozrządowej (albo w pobliżu), który zapewne niedługo zniknie.
-
#19
Stanisław Stanisław
(2023-01-20 22:48:33)
Odp. #16
W stosunku do daty komentarza (21.10.2022) film nie jest taki dawny :) Analizując co przedstawia, został zmontowany z ujęć kręconych mniej więcej w połowie / II połowie sierpnia 2022. Dworzec tymczasowy już stoi i wychodzą z niego podróżni [1:20 - 1:25 min. filmu] (został otwarty 27 lipca 2022), rozebrany obecnie dworzec główny PKP przygotowywany jest do wyburzania [1:26 - 1:44 min. filmu] (na dzień 1 września 2022 ściana czołowa od strony podjazdu była już w większości rozebrana), zabytkowe, niebieskie wsporniki zadaszenia peronu nr 3 są już w dużej mierze zdemontowane [2:02 - 2:13 min. filmu] (jeszcze w I tygodniu sierpnia 2022 stały na całości peronu), skarpa na Zatorzu, nie jest ruszona pod budowę przejście podziemnego [1:44 - 1:53 oraz 2:14 - 2:25 min. filmu] (prace "na dobre" rozpoczęto w październiku 2022), a nowy tor, kładziony obok starej nastawni (na przeciwko budynku młyna) [1:07 - 1:10 min. filmu] odpowiada stanowi z mniej więcej III tygodnia sierpnia.
Natomiast warto zwrócić uwagę, na 0:20 - 0:41 min. filmu gdzie pięknie widać z góry, rozbudowę węzła przesiadkowego, przystanku Olsztyn Śródmieście. Funkcjonujący od ok. 3,5 roku przystanek był rozwiązaniem tymczasowym. Obecnie sfinalizowano ostateczną jego formę, budując m.in. parking oraz chodniki, które bezpośrednio od peronu biegną do ul. Partyzantów, w pobliże przystanku autobusów miejskich. Oficjalne otwarcie całego kompleksu nastąpiło nieco ponad tydzień temu, w dniu 10 stycznia 2023. Zwłoka w budowie wynikła z trudności, jakie pojawiły się w związku z wykupem zlokalizowanych w tym miejscu garaży, ale przede wszystkim z tego, że podczas prac ziemnych odkryto ludzkie kości i inne relikty dawnego cmentarza ewangelickiego, który istniał w tym miejscu w latach 1873 - 1947. Trochę to dziwne, że "zapomniano" o dawnym cmentarzu, bo we wspomnieniach wielu mieszkańców Olsztyna jak i kilku opracowaniach dotyczących historii miasta, cmentarz ten pojawia się wielokrotnie. Był on, a właściwie jest (bo większość szczątków ludzkich, w trakcie powojennej likwidacji cmentarza, pozostała w ziemi, usunięto głównie nagrobki i mogiły oraz większość drzew alei cmentarnej), miejscem spoczynku m.in. kilkunastu zasłużonych dla historii Olsztyna postaci, w tym m.in. przemysłowca i przedsiębiorcy Karla Roenscha i dwóch burmistrzów Olsztyna, Friedricha von Roebela (na urzędzie w latach 1875-1877, zmarł w 1877) i Oskara Beliana (okres urzędowania 1877-1908, zmarł w 1918). Ten drugi, m.in. kontynuował rozpoczętą przez burmistrza Roberta Zakrzewskiego (zmarł w 1875) rozbudowę olsztyńskiego węzła kolejowego.
Za porozumieniem władz miasta, konserwatora zabytków, Stowarzyszenia Święta Warmia oraz parafii ewangelicko-augsburskiej, ukończony obecnie przystanek Olsztyn Śródmieście przybrał postać swoistego pomnika-nekropolii, upamiętniającego dawnych mieszkańców stolicy Warmii i Mazur. Jest prawdopodobnie JEDYNYM przystankiem kolejowym w Polsce położonym na terenie cmentarza. Na specjalnych tablicach oraz w pawilonie pamięci umieszczono imiona i nazwiska oraz daty śmierci ponad 1300 osób pochowanych na cmentarzu (są też nazwiska polsko-brzmiące). Pomiędzy tablicami stoją m.in. ławeczki dla podróżnych. O charakterze tego miejsca przypomina duży, ewangelicki krzyż ustawiony przed wspomnianym pawilonem, oraz wyeksponowane w przestrzeni kompleksu nieliczne relikty oryginalnych, zachowanych tablic nagrobnych, fragmentów pomników i cokołów na krzyże oraz dwie urny (z nazwiskami zmarłych). Moim zdaniem obecna "atmosfera" przystanku Olsztyn Śródmieście jest niezwykle podniosła i skłaniająca do zadumy nad upływającym czasem, zmiennymi losami historii i przemijaniem wszystkiego i wszystkich... Mam tylko nadzieję, że miejsce to, nie zostanie w przyszłości sprofanowane przez np. "amatorów picia w plenerze". Dobre oświetlenie terenu, monitoring i bezpośrednie sąsiedztwo gmachu Komendy Wojewódzkiej Policji oraz jej parkingu, pozwalają przypuszczać, że tak się nie stanie.
Odp. #17
Trochę niefortunne jest stwierdzenie "ile zostało z dworca autobusowego" bo dworzec ten pozostał w całości (kasy biletowe, hol przed nimi, zaplecze). Rozebrano ok. 70% budynku należącą do kolei, w tym dawną, wspólną poczekalnię, która jednak formalnie należała do PKP. Nowo wybudowaną ścianę ex-PKS-owskiego "ogryzka" od strony rozebranej części, zabezpieczono, nie ruszając żadnych elementów budynku w części należącej do prywatnych właścicieli. Co interesujące, podczas prac ciężkiego sprzętu nie pękła żadna szyba. Teren po dworcu kolejowym jest obecnie porządkowany i przygotowywany pod nowy obiekt. Czy właściciele ex-PKS-owskiej spuścizny - jeżeli nie dogadają się z PKP - zostaną np. wywłaszczeni sądownie na rzecz Skarbu Państwa na wniosek np. prezydenta miasta (jako blokujący inwestycję publiczną) i pozostała część zostanie wyburzona ? Pożyjemy, zobaczymy... Myślę jednak, że z dużą dozą prawdopodobieństwa tak się stanie, bo nie wyobrażam sobie budowy nowego obiektu, obok "straszącego" i brudnego fragmentu dawnego dworca i opuszczonego, zaniedbanego biurowca...
Odp. #18.
Opuszczony budynek na górce rozrządowej może nie zostanie rozebrany (w sumie niczemu nie przeszkadza), jednak warto odnotować, że rozebrana została stojąca nieopodal niego nastawnia OL-1. Dobrze to widać na fotografii nr 17, (w galerii, do której podałeś link, licząc bez zdjęcia tytułowego). Nastawnia pamiętająca jeszcze czasy przedwojenne (ewentualnie odbudowana po wojnie) oraz znajdujący się tuż obok niej bunkier obserwacyjny, przeszły do historii... Miałem tą przyjemność, że przed wyburzeniem obu obiektów, jesienią ubiegłego roku, udało mi się zrobić trochę zdjęć, dokumentujących wygląd zewnętrzny jak i wnętrza, zarówno nastawni (i jej wyposażenie) oraz bunkra. Dla zainteresowanych olsztyńską stacją, przypomnę, że nastawnia OLA (niebieski "grzybek" obok wiaduktu), także przeznaczona jest do wyburzenia, tak więc obecnie zaczynający się rok, jest prawdopodobnie ostatnim, aby uwiecznić na fotografiach np. jej wnętrza i wyposażenie. -
#20
Błażej Kopka
(2023-01-21 10:31:10)
@Stanisław - również w trakcie rozbudowy dojścia (przejście podziemne) do kompleksu dworca PKS/PKP Poznań Główny naruszono teren nieistniejącego już cmentarza Św. Marcina (na którym spoczywa m.in. Hipolit Cegielski). Co prawda, spodziewano się możliwych mogił w tym miejscu, jednak źle oszacowano miejsce i ilość pochówków. Ostatecznie doszło do ekshumacji ponad 1000 grobów, a cała inwestycja bardzo się przez to przeciągnęła. Także nie tylko w Olsztynie pasażerowie kolei poruszają się po cmentarzu. Co ciekawe - w Poznaniu nie zdecydowano się w żaden sposób upamiętnić tego miejsca, mimo iż w większości teren ten pokrywa obecnie park. Widocznie uznano, że nie należy czcić pamięci przodków pierwszego prezydenta III Rzeszy, czy Pani Kanclerz Merkel, którzy faktycznie na tym cmentarzu obok Hipolita Cegielskiego spoczywają.
-
#21
irek
(2023-01-21 15:11:07)
[...] Co ciekawe - w Poznaniu nie zdecydowano się w żaden sposób upamiętnić tego miejsca, mimo iż w większości teren ten pokrywa obecnie park. Widocznie uznano, że nie należy czcić pamięci przodków pierwszego prezydenta III Rzeszy, czy Pani Kanclerz Merkel, którzy faktycznie na tym cmentarzu obok Hipolita Cegielskiego spoczywają....Wypada dodać - Do 1942 roku Hipolit Cegielski był pochowany na cmentarzu staromiejskim w Poznaniu, który został przez Niemców zlikwidowany w 1942 roku.- To tak, aby się prawda historyczna nie rozjechała.
-
#22
(odp. na #20)
Stanisław Stanisław
(2023-01-21 18:22:09)
Bliskość stacji kolejowych obok dawnych nekropoli nie jest czymś wyjątkowym. Przykładem tego, jak słusznie zauważyłeś, jest centrum Poznania gdzie można wymienić jeszcze kilka innych dawnych cmentarzy (ewangelicki, prawosławny i żydowski) znajdujących się w sąsiedztwie dworca, po których zostały tylko wspomnienia. Uważam jednak, że w Poznaniu jest zupełnie inna sytuacja, ponieważ teren cmentarza Św. Marcina naruszono poprzez rozbudowę jednego z dojść do nowego kompleksu dworcowego, przy okazji ekshumując ok. 1000 pochówków. Natomiast budowniczowie przystanku Olsztyn Śródmieście wybudowali go bezpośrednio na terenie cmentarza, nie dokonując jako tako żadnych ekshumacji, jedynie wydobyte podczas prac ziemnych kości (głębsze wykopy robiono tylko pod system odwadniający teren przystanku), zostały zabezpieczone i ponownie pochowane. Każdy podróżny, wsiadający lub wysiadający do/z pociągu, idący położonymi tu chodnikami, siedzący na ławeczce czy zatrzymujący auto na parkingu przy przystanku, stąpa po terenie, gdzie w ziemi nadal spoczywają szczątki pochowanych tam w latach 1873 – 1947 mieszkańców Olsztyna wyznania ewangelickiego. Właśnie to miałem na myśli pisząc, że to prawdopodobnie jedyny w Polsce przystanek kolejowy położony na terenie cmentarza (dodam, bezpośrednio na terenie cmentarza), co potęgują zachowane i eksponowane w tym miejscu, oryginalne relikty sztuki sepulkralnej i plastyki nagrobnej, jakie udało się zachować do czasów obecnych. Proszę zerknij na najnowsze fotografie, jakie zamieściłem w galerii Olsztyn Śródmieście, myślę, ze one bardziej oddadzą to, o czym pisałem. Można też dodać, że w czasach funkcjonowania, cmentarz graniczył bezpośrednio z torowiskiem (które wybudowano w pierwszej kolejności), zajmował też większy obszar, ponieważ położony był dalej na wschód czyli znajdował się również w miejscu, które obecnie zajmuje parking policyjny Komendy Wojewódzkiej.
-
#23
Błażej Kopka
(2023-01-21 19:00:02)
Tak, to prawda. Natomiast mimo wielu badań i wykopalisk nie potwierdzono dotąd, z tego co wiem, Jego ponownego pochówku w innym miejscu, niż były cmentarz Świętomarciński. Zresztą, na tym cmentarzu pochowano wielu znanych wielkopolan. Pierwotnie na tym cmentarzu spoczywał też Karol Marcinkowski, co nie pozostaje bez znaczenia na wspólną niemiecko-polską przeszłość tych regionów (Marcinkowski mieszkał w tej samej kamienicy, w której z kolei urodził się Hindenburg... Ot taka kolej dziejów).
-
#24
(odp. na #18)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 22:06:26)
Szczegółowy spis tabel Polregio dla Warmii i Mazur:
https://polregio.pl/… -
#25
(odp. na #24)
X. Piast II Chrobry
(2024-01-06 13:31:53)
Niestety, ale rozkłady "odjechały": "Przepraszamy. Strona odjechała zgodnie z rozkładem".
-
#26
X. Piast II Chrobry
(2024-07-07 12:30:34)
Relacja z przebudowy dworca: https://www.youtube.…
-
#27
X. Piast II Chrobry
(2025-02-21 14:21:44)
Dworzec Olsztyn Główny otwarty; wojewoda chce, by nosił imię Kopernika.
"Przed dwoma dniami zbudowany za 87 mln zł dworzec miał być uroczyście otwierany przez ministra infrastruktury i wojewodę, ale na godzinę przed wydarzeniem kolejarze je odwołali.
W piątek, na otwartym bez ceremonii dworcu, w otoczeniu podróżnych, wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król zapowiedział, że wystąpi do PKP o nadanie temu miejscu imienia najznakomitszego mieszkańca Warmii - Mikołaja Kopernika.
Wojewoda argumentował, że poprzedni, zburzony dworzec zbudowano na 500-lecie urodzin Kopernika, nowy dworzec miał uświetnić przypadające 19 lutego 552 urodziny astronoma, który większość życia spędził na Warmii. Stąd pomysł nadania dworcowi właśnie takiego patrona. Wojewodzie towarzyszył aktor olsztyńskiego teatru przebrany za Kopernika."
https://stooq.pl/n/?…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Olsztyn Główny