Gdynia Chylonia
Ostatnia zmiana: 2024-12-06
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Przy przystanku znajduje się lokomotywownia całego gdańskiego SKM, gdzie można znaleźć - oprócz eksploatowanych żółtków i innych - stare EW55, obecnie już nieeksploatowane. (info: Adam Kamiński, 2005-07-28) Gdynia Chylonia-najstarszą gdyńską stacją kolejową z najstarszym budynkiem stacyjnym w mieście (rocznik 1870); zmorą tutejszych dyż. ruchu (nastawnia jest tylko jedna-dysponująca, urządzenia srk-przekaźnikowe) są aż trzy (!) przejazdy w obrębie stacji; tylko jeden, ten najbliższy nastawni przejazd (na ul. Północnej)wchodzi w zależności z urządzeniami srk; istnieje rzadko raczej używana bocznica stacyjna, do rozlewni gazu. (info: ja, z Rumi, 2005-09-22) Zespół dworca kolejowego w Gdyni-Chyloni.Powstanie dworca kolejowego w Chyloni(dziś dzielnica Gdyni),związane jest z Towarzystwem Kolei Berlińsko-Szczecińskiej(Berlin-Stettiner Eisenbahn Gesellschaft).Firma ta w 1859 roku oddała do użytku pierwszy odcinek linii kolejowej,określanej jako Hinterpommersche Bahn:Stargard Szczeciński-Białogard-Koszalin i Białogard-Kołobrzeg.Wówczas już planowano lokalizację stacji kolejowej we wsi Chylonia(ówczesna nazwa Kielau),jednakże dopiero w dniu 1 września 1870 roku oddano do użytku odcinek Słupsk-Gdańsk.Rok wcześniej powstała linia Koszalin-Słupsk.Początkowo trasa kolejowa Stargard Szczeciński-Gdańsk funkcjonowała jako prywatna,1 stycznia 1878 roku przeszła pod zarząd państwa.Stację kolejową w Chyloni usytuowano około 1 kilometr na zachód od zabudowy wiejskiej,w pobliżu granicy z wsią Cisowa.Okoliczność ta podyktowały dogodne warunki terenowe.W 1870 roku zbudowano typową dla pomorskiej architektury kolejowej stację(por.historyczne stacje w Damnicy,Lęborku,Potęgowie,Bożympolu Wielkim,Wejherowie,Redzie,Sopocie,Oliwie i Wrzeszczu)-budynek dworcowy składa się z piętrowej części centralnej i dwóch parterowych skrzydeł,pokryty jest dwuspadowym dachem.W początkach XX wieku wschodnie skrzydło chylońskiego dworca podwyższono o jedną kondygnację.Budynki stacyjne zbudowano z cegły,do elementów dekoracyjnych gmachu głównego zaliczyć można ozdobne łęki nad oknami w części parterowej,ceglany fryz na wysokości okien na piętrze oraz drewniany detal w kształcie łuku,umieszczony od strony placu dworcowego,w trójkącie pod kalenicą w nadbudowie małej facjatki.Współczesny tynk zasłonił jednak elewacyjne zdobienia.Do chylońskiego zespołu dworcowego należy dawny budynek ekspedycji pocztowej(plac Dworcowy 4)z użytkowym poddaszem,przykryty dwuspadowym dachem;zabytek jest otynkowany,tym samym,niewidoczne są zdobienia elewacyjne.Obok dworca mieścił się niegdyś magazyn zbudowany z muru pruskiego,dziś po obiekcie nie ma już śladu.Na początku lat 90.XX wieku,na terenie dawnego placu przeładunkowego(zachowane relikty rampy przeładunkowej od strony peronów)powstało targowisko miejskie,a przy placu Dworcowym wzniesiono nowe obiekty użyteczności publicznej.Z początku XX wieku pochodzi budynek dla pracowników kolei,przeznaczony dla czterech rodzin,usytuowany przy przejeździe kolejowym do Kosakowa(ul.Pucka 12).Ceglany budynek wraz z zabudową gospodarczą zbudował Królewski Zarząd Kolejowy(Konigliche-Preussische Eisenbahn Verwaltung).Najstarszy gdyński dworzec kolejowy powinien przyciągać uwagę konserwatorów zabytków.Por."Przewodnik po zabytkach Chyloni",pod red.R.Hirscha,Gdynia 2007,s.12. Daniel Naczk.24.10.09 (info: Daniel Naczk, 24-10-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem (tylko peron 1 i 2) | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | GCh-SKM (podmiejska nastawnia), Chy (dalekobieżna nastawnia) | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 5 |
|
kody: |
EPA:5100812 HAFAS:5101091 IBNR:5165 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: wyświetlacze peronowe, megafony i zegary Statyczna: gabloty, tablice informacyjne, tablice peronowe |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
26,172 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
26,172 | Gdańsk Główny – Rumia (250) | ||
0,000 | Gdynia Chylonia – Gdynia Port GPF (723) | ||
0,351 | Gdynia Postojowa – Gdynia Chylonia (964) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Koniec LK964 | |
Początek LK723 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Adam Maronidze
(2018-04-09 01:23:53)
Kiedys przy dworcu w Chylonii znajdowala sie petla trolejbusowa.
-
#2
Matrax
(2022-11-02 13:40:43)
Pętla wróciła po remoncie i wybudowaniu parkingu podziemnego z bezpośrednim łącznikiem z peronami, teraz jest to pętla trolejbusowo-autobusowa.
-
#3
Marek
(2023-10-16 05:26:06)
Nie pamiętam, by w Chyloni była pętla trolejbusowa. Była pętla autobusowa i znowu taka jest (dzisiaj autobusy 159, 114, 173 i bodaj 148 - autobus jadący do Rumi przez Pustki Cisowskie, Rogulewo). Natomiast żaden trolejbus nie ma tutaj pętli- trolejbus 28 ma przystanek pod samym wyjściem z tunelu.
PS z racji tego, że dzisiaj trolejbusy mają wbudowane baterie i nie są tak zależne od linii napowietrznych, czasem trolejbus jest puszczany na linię 114 i wtedy ma pętlę pod dworcem w Chyloni. -
#4
ROPA Poznań
(2023-10-17 21:57:07)
Jeździłem "trajtkiem", jak to nazywała ciocia mojej zony z Gdyni, od Dw. Głównego do przedostatniego przystanku. Po prawej stronie, w głębi "blokowisk" była taki stary czerwony dom, tam Ona mieszkała. A trolejbusy kończyły bieg właśnie przed dworcem w Chyloni. Były to lata 1976-79. Ciekaw jest, czy jeszcze ten dom istnieje.
-
#5
Koliba
(2024-12-16 22:04:18)
Do kogo pisać o wiaty na peronie 2 w Gdyni Chyloni? Jak wieje lub pada, to nie ma się gdzie schować.
-
#6
(odp. na #5)
Dawid Jastrzębski
(2024-12-18 12:29:38)
Przecież jest wiata (zadaszenie), nawet lepsza niż na innych peronach w kier. Słupska.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gdynia Chylonia