OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubawa

Ostatnia zmiana: 2025-08-03

Opis ogólny
Opis ogólny: Bocznica do Lubawy użytkowana jest głównie przez miejscowy zakład meblarski firmy "IKEA". (info: zbig.34, 2005-04-24)

Była to stacja końcowa linii z pełną infrastrukturą trakcyjną i handlową. Semafory nie były potrzebne. Krótko po roku 1950 władze PKP uznały (wojskowe ?), że tam musi być semafor i dyżurny ruchu. Semafor ustawiono, dyżurny ruchu był jakiś czas i uznano, że jest niepotrzebny. Po roku 1990 wobec groźby likwidacji linii - linię przejęło Miasto Lubawa i dotąd ją eksploatuje. Zbudowano nawet bocznicę do fabryki SWEDWOOD. (info: Józef Kaczyński, 17-03-2010)

Opis infrastruktury: Była jednotorowa długa szopa na dwa małe parowozy z małym podręcznym warsztatem, wieża wodna, żuraw wodny, mały żuraw do nawęglania (napęd ręczny),zasiek węglowy i mała obrotnica (napęd ręczny - cztery drewniane drągi do pchania). Infrastruktura handlowa: tory ładunkowe, żuraw bramowy o napędzie ręcznym, waga, spory magazyn towarowy, rampa, kasa biletowa i towarowa, dwie poczekalnie z bufetem. Wolnostojący budynek gospodarczy z publicznymi WC i innymi pomieszczeniami. (info: Józef Kaczyński, 17-03-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Lb w budynku dworca zlikwidowana
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,363 Zajączkowo Lubawskie – Lubawa (252)  
  Lubawa – bocznica  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Andrzej z Brodnicy (2024-10-19 19:57:00)
    Pytanie do zorientowanych - czy istnieje jeszcze jakikolwiek ruch (poza ruchem drezyn utrzymującym w przejezdności szlak z Zajączkowa) - czy tez linia popada już w zapomnienie? Z tego co mapy pokazują, to szlak pomału popada w zapomnienie (czego dowód jest w widocznym braku śladów ruchu), a przecież wedle zdjęć goszczą(gościły? tam jeszcze okazjonalnie składy turystyczne. Są plany, co do tej linii? IKEA ma jeszcze jakowe zamiary, czy już przerzucają się na transport drogowy? Sporo pytań, może trochę dziwaczne - ale z drugiej strony, jako potomek kolejarzy żywo interesuję się tym tematem, kilka lat temu byłem zresztą aktywny na tymże forum... :)
  • #2 Błażej Kopka (2024-10-20 11:15:28)
    Zajrzyj do opisu linii - komentowałem tam ostatnio.
  • #3 J.Piętka Wolsztyn (2025-07-25 20:09:40)
    Szukam potomków pracownika kolejowego w Lubawie Jana Waligórskiego. Zmarł w roku 1989, jest pochowany z żoną Agnieszką w Iławie. pieja11@gmail.com

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubawa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...