OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Iława Główna

Ostatnia zmiana: 2025-07-17

Opis ogólny
Jest to spora stacja węzłowa o bardzo dużym znaczeniu. Przez stację przechodzi jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce - LK9, która łączy Warszawę z Gdańskiem. Kursuje tutaj bardzo dużo pociągów osobowych z różnych części kraju. Postój mają tutaj mają wszystkie kategorie pociągów osobowych. Oprócz ruchu pasażerskiego jest tu duży ruch towarowy.

Stacja przeszła modernizację i ruch pociągów prowadzony jest z nastawni "LCS Ił", która wyposażona jest w urządzenia komputerowe typu Ebilock. Z LCS'a zdalnie sterowane są wszystkie stacje od Susza do Montowa. Wraz z wymianą urządzeń przebudowano tory, perony i wyremontowano dworzec i przejście podziemne. Powstał tam też nowocześniejszy system informacji pasażerskiej - pociągi zapowiadane są automatycznie, a na peronach zabudowano wyświetlacze, które pokazują relację pociągu, godzinę przyjazdu/odjazdu i ewentualne opóźnienie.

Ciekawostką jest, że posterunek "Ił1" jest jedyną w Polsce nastawnią, która należy do spółki POLREGIO S.A. Obsługuje ona wjazd do hali naprawczej POLREGIO. Zabudowane są tam urządzenia suwakowe z sygnalizacją świetlną. Z nastawni obsługiwane są tylko tarcze manewrowe i zwrotnice.
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "Ił" - nowa dysponująca, czynna
"Ił" - dawna dysponująca, nie istnieje
"Ił1" - wykonawcza, nie istnieje
"Ił2" - wykonawcza, zamknięta
"Ił1" (ex. "Ił3) - wykonawcza, zamknięta
"Ił4" - wykonawcza, nie istnieje
"Ił5" wykonawcza, nie istnieje
Nowa nastawnia wyposażona jest w urządzenia komputerowe. Wszystkie stare nastawnie (z wyjątkiem dawnej "Ił1") wyposażone były w urządzenia suwakowe. Dawna nastawnia "Ił1" posiadała urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Do dziś przetrwały dwa stare okręgi nastawcze; "Ił1"(ex. "Ił3") i "Ił2". Obecnie zamknięte, gdyż uczestniczyły jedynie w pracach manewrowych. Wszystkie rozjazdy w tych okręgach nastawiane są ręcznie, za pomocą przeciwwag.
wieża wodna: zmienione przeznaczenie
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100161
HAFAS:5100075
IBNR:53
informacja pasażerska: Statyczna: gabloty;
Dynamiczna: megafony, zegary, wyświetlacze.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  208,976 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
  41,270 Tama Brodzka – Iława Główna (251)  
  229,672 Poznań Wschód – Skandawa – (Żeleznodorożnyj) (353/599)  
  1,336 Iława R1 – Iława R45 (968)  
  0,000 Iława R2 – Iława R144 (967)  
  Iława – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Iława R144
Iława R2
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Iława Główna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...