Iława Główna
Ostatnia zmiana: 2025-07-17
Opis ogólny |
---|
Jest to spora stacja węzłowa o bardzo dużym znaczeniu. Przez stację przechodzi jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce - LK9, która łączy Warszawę z Gdańskiem. Kursuje tutaj bardzo dużo pociągów osobowych z różnych części kraju. Postój mają tutaj mają wszystkie kategorie pociągów osobowych. Oprócz ruchu pasażerskiego jest tu duży ruch towarowy. Stacja przeszła modernizację i ruch pociągów prowadzony jest z nastawni "LCS Ił", która wyposażona jest w urządzenia komputerowe typu Ebilock. Z LCS'a zdalnie sterowane są wszystkie stacje od Susza do Montowa. Wraz z wymianą urządzeń przebudowano tory, perony i wyremontowano dworzec i przejście podziemne. Powstał tam też nowocześniejszy system informacji pasażerskiej - pociągi zapowiadane są automatycznie, a na peronach zabudowano wyświetlacze, które pokazują relację pociągu, godzinę przyjazdu/odjazdu i ewentualne opóźnienie. Ciekawostką jest, że posterunek "Ił1" jest jedyną w Polsce nastawnią, która należy do spółki POLREGIO S.A. Obsługuje ona wjazd do hali naprawczej POLREGIO. Zabudowane są tam urządzenia suwakowe z sygnalizacją świetlną. Z nastawni obsługiwane są tylko tarcze manewrowe i zwrotnice. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | warmińsko-mazurskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Ił" - nowa dysponująca, czynna "Ił" - dawna dysponująca, nie istnieje "Ił1" - wykonawcza, nie istnieje "Ił2" - wykonawcza, zamknięta "Ił1" (ex. "Ił3) - wykonawcza, zamknięta "Ił4" - wykonawcza, nie istnieje "Ił5" wykonawcza, nie istnieje Nowa nastawnia wyposażona jest w urządzenia komputerowe. Wszystkie stare nastawnie (z wyjątkiem dawnej "Ił1") wyposażone były w urządzenia suwakowe. Dawna nastawnia "Ił1" posiadała urządzenia mechaniczne, scentralizowane. Do dziś przetrwały dwa stare okręgi nastawcze; "Ił1"(ex. "Ił3") i "Ił2". Obecnie zamknięte, gdyż uczestniczyły jedynie w pracach manewrowych. Wszystkie rozjazdy w tych okręgach nastawiane są ręcznie, za pomocą przeciwwag. |
|
wieża wodna: | zmienione przeznaczenie | |
perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
kody: |
EPA:5100161 HAFAS:5100075 IBNR:53 |
|
informacja pasażerska: |
Statyczna: gabloty; Dynamiczna: megafony, zegary, wyświetlacze. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
208,976 | Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9) | ||
41,270 | Tama Brodzka – Iława Główna (251) | ||
229,672 | Poznań Wschód – Skandawa – (Żeleznodorożnyj) (353/599) | ||
1,336 | Iława R1 – Iława R45 (968) | ||
0,000 | Iława R2 – Iława R144 (967) | ||
Iława – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Iława R144 | |
Iława R2 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Iława Główna