Sklejka symbolicznie obrazuje rozwój punktów ekspedycyjnych w Łeknicy do 1945 r.
Górny obrazek to wycinek Mestischblatt 2263 (alt. 874), którego poszczególne edycje nie wnoszą nowych danych o infrastrukturze kolejowej w rejonie Łeknicy. Zaznaczona tu ładownia funkcjonuje od co najmniej 1905 r., bez rampy stałej. Formalności załatwia się na stacji w Piaskach, a w przesyłkach wagonowych nadawane jest głównie drewno i produkty rolne miejscowego majątku. Pomiędzy 1928 a 1939 oś km punktu na linii Świdwin – Grzmiąca zmienia się z 37.82 na 37.83, przy niezmienionym do 1945 r. kilometrażu najbliżej sąsiadujących stacji. Z braku lepszych źródeł, położenie ładowni odniesione do osi Piasków Pomorskich i Barwic wg ostatniego kilometrażu linii Grzmiąca-Kostrzyn, daje km 18.28.
Jeszcze w 1953 r. wg WOT I istniała możliwość nadania z Łeknicy przesyłki wagonowej z obsługą w Barwicach.
Obrazki dolne to szkice z pamięci niegdysiejszych mieszkańców Łeknicy, upublicznione przez ich potomków. Autorzy i źródła:
Heinz Kunde http://harald-kunde.de/pdf/20 Jahre Jugend in Deutschland.pdf
[do wklejenia:] harald-kunde.de/pdf/20 Jahre Jugend in Deutschland.pdf
Kurt Drewanz http://www.landkreis-neustettin.de/haupt/lucknitz.html
BTW, podlinkowane wspomnienia oficera formacji zbrojnej uznanej za zbrodniczą, mają wszelkie zalety pamiętnika pisanego 'do szuflady': są subiektywne ale też niekoniukturalne. A kluczy do rozumienia tzw. niełatwej historii nigdy dość.
Lewy szkic pokazuje obiekty ładowni (14) oraz uruchomionego w 1943 r. w km 38.50 przystanku osobowego (7). W ostatnim spisie stacji pod ówczesnym zarządem państwowym: http://wiki-commons.genealogy.net/images/thumb/f/f5/Bahnhofsverzeichnis1944.djvu/page490-3342px-Bahnhofsverzeichnis1944.djvu.jpg scalono je w jeden punkt ekspedycyjny (ograniczony ruch towarowy, bez przesyłek ekspresowych, bez rampy, nieobsadzony, przystanek osobowy).
Prawy szkic pokazuje Kolonię Łeknica rozwijającą się wokół wytwórni cegły wapienno-piaskowej (zaznaczona na Messtischblatt jako Kalksandstein Fabrik) oraz tor tamtejszej bocznicy szlakowej, zaznaczonej wraz z nazwiskiem właściciela na mapie dyrekcyjnej z 1928 r. (w zasobach Mapster) w km 40.30.
Oś bocznicy jeszcze przed 1945 r. została przesunięta w km 40.34, a odniesienie tych danych do kilometrażu PKP Piasków Pomorskich i Barwic daje odpowiednio: 15.81 i 15.77. Zestawienie tych wyników z danymi o powojennej bsz w źródłach komplementarnych wobec Bazy: https://www.atlaskolejowy.net/pl/zachodniopomorskie/?id=linia&poz=37 może utrudnić uzupełnienie odnośnych tabel w Bazie, ale też zachęcić do gruntownego zbadania dziejów kolei w Łeknicy. Rzetelny piewca wątku bocznicowo-silikatowego powinien nadto uwzględnić tor, zapewne wąski, do wyrobisk na południe od zakładu.
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.