Aleksandrów Kujawski
Ostatnia zmiana: 2021-04-09
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Dworzec zbudowany w 1860 r., miejsce spotkania cesarza Wilhelma I i cara Aleksandra I w 1879 r. (info: Piotr) Zespół dworca kolejowego jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku samego dworca w jego skład wchodzi wieża ciśnień z 1895 r. i 3 domy mieszkalne przy ul. Wojska Polskiego 8, 10 i 14 z lat 1893-95 (info: Piotr, 2006-08-18) Zespół dworca kolejowego w Aleksandrowie Kujawskim.W drugiej połowie XIX wieku Aleksandrów Kujawski znany był pod nazwą Aleksandrów Pograniczny,na tutejszym dworcu kolejowym podróżni witani byli przez imperium rosyjskie.Sam dworzec był imponującym dziełem architektury przemysłowej,jego wielkość i rozmach,z jakim został wzniesiony zachwycały zarówno pasażerów,jak i okolicznych mieszkańców.W lutym 1857 roku rząd pruski i rosyjski porozumiały się w sprawie budowy linii kolejowej łączącej Bydgoszcz i Warszawę.Miała to być odnoga Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.Od maja 1861 do grudnia 1862 roku zbudowano odcinek od Łowicza(po stronie rosyjskiej) do Otłoczyna po stronie pruskiej.Pracom związanym z budową linii kolejowej towarzyszyła równocześnie budowa dworca kolejowego w Aleksandrowie Pogranicznym.Wzniesiono go w 1860 roku w stylu eklektycznym,według projektu Stanisława Tremblińskiego,a w latach późniejszych rozbudowano pod kierunkiem Czesława Domaniewskiego.Obiekt miał 196 metrów długości i 21,6 metrów szerokości w najszerszym miejscu,powierzchnia sięgała liczby 3680 metrów kwadratowych.W budynku dworcowym umieszczono telegraf,wydzielono mieszkania dla pracowników ruchu granicznego,szereg pomieszczeń przeznaczono na potrzeby odpraw celnych towarów w ruchu pasażerskim,była też sala rewizyjna i poczekalnie,tutejszy bufet drugiej klasy słynął z dobrej kuchni.W czasie uruchamiania linii kolejowej do Aleksandrowa przybył inż.Wojciech Marczewski,oficjalny budowniczy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i Warszawsko-Bydgoskiej,działacz niepodległościowy,członek Komisji Wykonawczej Rządu Narodowego.Marczewski odwiedzał ważne punkty na kolejowej mapie dawnego Królestwa Polskiego,w celu organizacji siatek wywiadowczych(np.:Kutno,Łowicz).W Aleksandrowie Pogranicznym siatka wywiadowcza powstała dzięki innemu działaczowi niepodległościowemu i budowniczemu kolei inż.Janowi Karłowiczowi(pseudonim Janek Biały).W 1865 roku oficjalnie przekazano do użytku stację w Aleksandrowie,przenosząc z pobliskiego Służewa urząd graniczny,celny i pocztowy.Dwa lata później uruchomiono połączenie z Ciechocinkiem,który już wtedy był znanym kurortem.1879 roku do Ciechocinka wybrał się car Aleksander II,na siedzibę władcy wybrano dworzec w Aleksandrowie,budowlę bodaj najbardziej reprezentacyjną w całej okolicy.Na tę okoliczność rozbudowano dworzec,do gmachu głównego dobudowano dwupiętrowe skrzydło,komnaty wyposażono w luksusowe sprzęty,wprowadzono szereg udogodnień w obsłudze ruchu pasażerskiego i kolejowego.Sam car przed powrotem do Rosji chciał się spotkać z cesarzem Niemiec i królem Prus-dnia 3 września 1879 roku pociąg z Wilhelmem I.przybył na dworzec w Aleksandrowie.Nazajutrz Wilhelm I odjechał do Królewca a car Aleksander udał się do Warszawy.Szczyt kujawski(bo tak nazwano to wydarzenie)nie przyniósł pomyślnych rezultatów i nieoficjalnie mówiono o pogrzebie trzech zaborczych mocarstw.Tymczasem do czasu odzyskania przez Polskę niepodległości dworzec graniczny prosperował znakomicie,rezultatem było powstanie większej osady,której w 1879 roku nadano prawa miejskie,potwierdzone 4 lutego 1919 roku(od tego momentu przyjęto nazwę Aleksandrów Kujawski).Wokół dworca powstało istniejące do dziś miasto.Wkrótce po odzyskaniu niepodległości upadł tutejszy punkt graniczny,dworzec stracił swe dawne,strategiczne znaczenie.Jeszcze za czasów rosyjskich komnaty carskie czekały na kolejną wizytę władcy,ten jednak już nigdy nie przybył do Aleksandrowa,zginął w zamachu w 1881 roku.Salę balową wykorzystywali rosyjscy dygnitarze,a apartamenty carskie zamieniono na początku XX wieku na Hotel Warszawski.Dziś mieszkają tu pracownicy PKP,z luksusowego wyposażenia nie pozostało nic,już od wczesnych lat PRL-u rozkradano wszystko,co cenniejsze.Obecnie obiekt wpisany do rejestru zabytków wymaga kapitalnego remontu.Długa jest lista zniszczeń i dewastacji,to samo tyczy się wieży wodnej z 1895 roku i innych obiektów zespołu dworcowego.DANIEL NACZK.(Por.P.Stanny'Zmierzch bramy imperium','Spotkania z Zabytkami'2006,nr9,s.24-25;www.aleksandrowkujawski.pl) (info: Daniel Naczk, 21-02-2010) Opis infrastruktury: W Aleksandrowie znajdowała się kiedyś duża bocznica zbudowana prawdopodobnie na potrzeby wojska,przez lata był tam skład węgla oraz baza paliwowa,waga wagonowa,rampa przeładunkowa.Tory istniały w nie naruszonym stanie do 2003/2004 roku potem większość rozebrano i rozkradziono.Pamiętam jak pod koniec lat 90-tych codziennie można było tu spotkać skład towarowy. (info: Sławek, 09-02-2014) Opis budynków: Na przełomie 2013/2014 wyburzono magazyn znajdujący się przy wjeździe od strony Włocławka(pamiętam jak w latach 90-tych znajdowała się tam jeszcze ekspedycja towarowa).Był to jeden z trzech tego typu budynków jakie znajdowały się w Aleksandrowie(drugi znajdował się przy wjeździe od strony Torunia obecnie stoi tam supermarket).Trzeci jedyny zachowany magazyn choć też już zapadł się dach nad częścią budynku znajduję się w centralnej części stacji i jego dni też są raczej policzone. (info: Sławek, 09-02-2014). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | kujawsko-pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | mała wiata przystankowa | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: czynne |
|
kasa: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: |
Wieża wodna stoi w sąsiedztwie budynku dworca, jest od 1998 r. wpisana do rejestru zabytków. Podobna wieża o podobnej kubaturze, ale nie z takim dachem i wyższa o jedną kondygnację znajduje się w Elblągu. (info: Bolesław Wojtyniak, 06-03-2011) jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany |
|
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100001 HAFAS:5100339 IBNR:5021 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
91,702 | Kutno – Piła Główna (18) | ||
0,064 | Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek Warzelnia Soli (245) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Aleksandrów Kujawski Wąskotorowy (woj. kujawsko-pomorskie) | 1,56 km |
Ośno (woj. kujawsko-pomorskie) | 2,24 km |
Otłoczyn (woj. kujawsko-pomorskie) | 3,92 km |
Wólka Służewo (woj. kujawsko-pomorskie) | 5,59 km |
Odolion (woj. kujawsko-pomorskie) | 5,85 km |
Przybranowo (woj. kujawsko-pomorskie) | 6,45 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny. Treści prezentowane przez użytkowników nie są odzwierciedleniem poglądów administratorów strony.
Stacja kolejowa Aleksandrów Kujawski