OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Janowiec Wielkopolski

Ostatnia zmiana: 2016-09-10

Opis ogólny
Opis ogólny: Na terenie dworca PKP w Janowcu Wlkp na początku lat 80 nagrywano sceny do filmu pt."Złoty pociąg" przedstawiającego historię polskiego złota stanowiącego

aktywa rządu i narodu polskiego ewakuowane z Polski w 1939 roku po napaści hitlerowców. (info: Grzegorz Matczyński)

Na "Mapie polskiej sieci kolejowej" do urzędowego rozkładu jazdy z 1929 r. i 1931 r. widnieje nazwa Janowiec. Na "Mapie połączeń pocztowych" "Arkusz 2-gi - Poznań" ze stanem z dnia 1 lipca 1937 r. widnieje wspólna dla stacji kolejowej, agencji pocztowej i miejscowości nazwa Janowiec (lub Janówiec) k/Gniezna. Nad literą o jest kropka - niejednoznaczna, bo w innych miejscach występuje kreska (ó). Z oznaczeń graficznych na tej mapie wynika, że na stacji mieścił się urząd pocztowy III, IV lub V klasy. Na widokówce zrobionej prawdopodobnie wiosną lub latem 1940 r. widnieje dwujęzyczny napis z nazwami Janowiec i Janowitz. Na widokówce widać m.in. wieżę wodną o podstawie wydłużonego ośmioboku, typowej dla okresu końca XIX wieku. Widać też rozjazdy, co najmniej pięciu torów, schodzących przy północnym końcu stacji (obok nastawni), przed przejazdem kolejowo-drogowym. Na mapie "Koleje Pomorza Przyodrzańskiego" z marca 1946 jest nazwa Janówiec (powielenie błędu z przedwojennej mapy?). Na "Schematycznej kolejowej mapie Polski" z 1947 r. jest już nazwa Janowiec Wkp. Ta sama nazwa występuje na "Mapie schematycznej sieci PKP do sieciowego rozkładu jazdy pociągów 1973/74". (info: Andrzej Wysocki, 2006-10-07)

Opis budynków: Wieża wodna stoi w sąsiedztwie przejazdu kolejowego w ul. T. Kościuszki - Podgórnej. Prezentowane zdjęcia pochodzą z sierpnia 1999 r.,na których wieża jeszcze z daleka prezentowała się dobrze, dach był cały, okna chociaż bez szyb ale jeszcze były, nie zamurowane. Podobne wieże stoją m.in przy stacjach: Biały Bór, Czarnków, Łeba, Szamotuły. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-03-2010)
Dane tabelaryczne
Województwo: kujawsko-pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 3
kody: IBNR:7170
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  189,014 Oleśnica – Chojnice (281)  
  0,000 Janowiec Wielkopolski – Skoki (385)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gącz (kujawsko-pomorskie) 4,14 km
Dąbrowa Międzylesie (wielkopolskie) 5,61 km
Żużoły (kujawsko-pomorskie) 6,65 km
Ośno Wieś (kujawsko-pomorskie) 8,14 km
Obiecanowo (kujawsko-pomorskie) 8,60 km
Gołaszewo (wielkopolskie) 8,87 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Janowiec Wielkopolski

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...