fot. Jarosław Lizak (2010) opis ⇵
Gdańsk Główny. Jednostki Szybkiej Kolei Miejskiej, na szybach kabin flaki z przepaską. Tydzień żałoby narodowej po śmierci prezydenta Polski.
fot. irek (2012-09-01) opis ⇵
Gdańsk Główny - nastawnia od strony Gdyni.
fot. Dawid Jastrzębski (2017-09-19) opis ⇵
Widok z peronu 3 w kierunku Pruszcza Gdańskiego/Tczewa i Gdańska Śródmieścia. Wiata na peronie.
fot. Dawid Jastrzębski (2017-12-04) opis ⇵
Widok z peronu 5 w kierunku Gdańska Wrzeszcza/Gdyni Głównej i Gdańska Stadionu EXPO.
fot. Dawid Jastrzębski (2018-02-01) opis ⇵
Budynki towarzyszące przy budynku dworcowym. Pierwszy z nich to restauracja KFC a w drugim znajduje się m.in posterunek Straży Ochrony Kolei. Widok w kierunku Gdańska Wrzeszcza/Gdyni Głównej i Gdańska Stadionu EXPO.
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas. Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy.
Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
#1
Darek Nowak
(2020-03-12 22:23:49)
Ciekawe czy teraz gdy rozebrali tory do Nowego Portu rozbiorą perony czołowe po SKM.
Podejrzewam że teren już sprzedany pod jakiś markecik albo coś tam innego, równie głupawego.
#2(odp. na #1)
Dawid Jastrzębski
(2020-03-13 00:01:21)
Już rozebrane są do gołej ziemi. Problem dla chętnych do rozbiórki wszystkiego z tej linii stanowią perony na których stoją zabytkowe wiaty tj. Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno.
#3(odp. na #2)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-31 09:55:42)
Nieprawda, tory jeszcze są przy starych peronach.
Jest to widoczne w tym reportażu: https://www.youtube.…
Polecam pierwsze 3 minuty tego filmu "Czerwonego Korsarza" (S. Ziembiński), lokalnego patrioty gdańskiego.
Ciekawe że na wyłączonych z ruchu peronach ciągle świeci się światło.
#4(odp. na #3)
Dawid Jastrzębski
(2021-01-31 13:17:57)
Mówiłem tylko o rozebranych torach linii 249.
#5(odp. na #4)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-01-31 17:05:16)
Ale do którego miejsca, może do wiaduktu Błędnik przed Głównym patrząc od Stoczni?
Gdzieś też musi stać kozioł.
Bo prawdopodobnie tory boczne dodatkowe od strony Podwala w ogóle straciły swoją funkcję techniczną.
Choć onegdaj nigdy nie widziałem żadnego pociągu tam stojącego.
#6(odp. na #5)
Dawid Jastrzębski
(2021-02-01 00:17:28)
Panie Adolfie, obecnie nie wiem bo niestety dawno w Gdańsku nie byłem i nawet nie jechałem SKMką od końca listopada bo wtedy wygasł mi bilet miesięczny MZKZG na przejazdy pociągami i później nie miałem zbytnio potrzeby by podróżować w tym kierunku. Na podróże do Gdańska i dalej postaram się otworzyć od marca, to zobaczę jak sytuacja wygląda. Warto wspomnieć, że z pociągu SKM jadąc linią 250 dobrze widać było linię 249 po lewej stronie od 250, krótko za przystankiem "Gdańsk Politechnika" w kierunku centrum Gdańska. A rok temu rozebrany był tor mniej więcej do miejsca o którym Pan wspomniał na początku komentarza. Kozła nie zauważyłem. https://www.bazakole… Tak to mniej więcej wyglądało, lecz z każdym późniejszym dniem tor był rozbierany dalej.
#7(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-02-09 23:35:46)
I komu to przeszkadzało?
Zwłaszcza teraz gdy budują osiedle Letnica przy Zaspie, pociąg mógłby pomijać przystanki Nowe Szkoty oraz Stocznia i jechać aż do Śródmieścia expresowo.
#8(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-03-15 13:01:12)
Historia "Modraków" na kanale "Kuracyja" z okazji 70-lecia SKM w Gdańsku: https://www.youtube.…
Pierwsza połowa filmu to szczegółowy opis taboru.
Więcej o SKM w 3-city: https://pl.wikipedia…
#9
Mirosław Pietrzyk
(2021-08-03 14:29:07)
Tor, o którym mowa, linii 249 do N. Portu przeszedł kapitalkę. Peron Politechnika rozebrano. W przypadku meczu na stadionie, uruchamiane są kursy specjalne, przeważnie z peronu 5 Gdańska Głównego, do peronu pomiędzy targami a stadionem, czyli Gdańsk Amber Expo. Tam właśnie trwa przebudowa układu torowego. W tej chwili coś tam dłubią na torze linii 226 do Gd. Zaspa Towarowa. Pomiędzy Głównym, a politechniką jest jeden z odcinków w kraju, gdzie aż 4 linie idą obok siebie, czyli w stronę Gdyni od lewej:227 jeden tor, 202 dwa tory, 250 do Rumii (SKM), i 227 jeden tor.
#10
Marcin
(2021-08-03 14:55:18)
Rozebrano peron Nowe Szkoty, nie Politechnika.
#11(odp. na #4)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-04 23:08:03)
Na Głównym powinno nadal kończyć 2/3 kursy SKM.
Trasowanie wszystkich do Śródmieścia zwyczajnie nie ma sensu z braku pasażerów na tym odcinku.
Gdyby przedłużyć tor nr 502 linii 150 metrów na południe i połączyć z linią nr 9.
W ten sposób co pół godziny pociągi SKM mogłyby kursować do Pruszcza (15 minut jazdy).
Pozostałe kursy dalej powinny kończyć na peronie, nr 4 na Głównym.
Inwestycja rzędu 1 mln lub nawet mniej, a będzie z tego pewien pożytek.
Z kolei przedłużanie toru nr 501 ze Śródmieścia nie ma sensu przy małym ruchu, przyda się jako zapasowy.
#12(odp. na #11)
Dawid Jastrzębski
(2021-10-07 00:05:15)
SKM powinna kursować do Pruszcza Gdańskiego jak i Tczewa, bo to co się dzieje na odcinku Gdańsk Główny-Tczew to jakaś kpina w godzinach szczytu. Ludzie upchnięci jak sardynki w pociągach PR, wiele z nich na gapę a zajrzyj do ostatniego przedziału EN57, to doznasz ogromny smród palonych papierosów, jak i każdy z browarem w łapie.
Na odcinku Gdańsk Główny-Gdańsk Śródmieście jest większa ilość pasażerów niż kiedyś, dzięki funkcjonowaniu stosunkowo nowego Centrum Handlowego "Forum Gdańsk". Ale samo usytuowanie przystanku Gdańsk Śródmieście i w domyśle teoria, że można z niego dojść łatwo na Główne Miasto to jest kpina. Już bliżej stamtąd na Dolne Miasto.
#13(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-07 01:50:27)
Miłośnikom kolei którzy chcą przyjechać np. na 3 dni do 3-City i zapoznać się z tutejszą infrastrukturą transportową kolejową oraz miejską polecam bilet 3 dniowy na wszystkie środki komunikacji miejskiej oraz kolej na obszarze od Pruszcza do Wejherowa za 50 zet (ulgowy 25).
#14(odp. na #13)
Dawid Jastrzębski
(2021-10-07 11:06:30)
To chociaż podaj stronę i link do cennika z tę ofertą, bo one nie są wydawane ze strony PKP SKM/PR, tylko przez MZKZG. Bilety takie można kupić tylko na obszarze MZKZG i tego typu za 50/25 zł są w wersji do skasowania w kasowniku. https://mzkzg.org/bi… https://mzkzg.org/fi…
Korzystam z biletów miesięcznych z tej oferty. A jak gdzieś dalej chce się pojechać poza obszar MZKZG to można kupić bilet jednorazowy od granicy taryfowej tj. m. in. Luzino, Cieplewo, Reda Rekowo, Borkowo, Babi Dół. https://www.bazakole… https://www.bazakole…
#15(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-07 22:09:05)
Przecież sam podałeś stronę ze spisem tych biletów. https://mzkzg.org/bi…
Ale ten bilet można kupić zasadniczo tylko w budce na peronie nr 4.
#16(odp. na #12)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-25 02:23:46)
Jeszcze lepiej byłoby, gdyby nie ten błąd z estakadą PKM za Wrzeszczem, trasować SKM/PKM do Portu Północnego z jakimś przystankiem np. na Przeróbce.
Potem pociąg zmieniałby kierunek i jechał dalej w kierunku Pruszcza a nawet Tczewa.
Zwłaszcza gdy paliwo jeszcze będzie droższe, do tej przecież dużej dzielnicy przemysłowej powinien być wtedy większy ruch SKM/PKM/
Nie zgodzę się z tym ostatnim.
Wychodząc ze Śródmieścia przejściem podziemnym, do ul. Długiej jest tylko 350 metrów
W drugą stronę, do Głównego jest 650 metrów, więc i tylko w tym celu, turystycznym, Śródmieście powinno być ważniejsze.
Również, po obu stronach Węzła Unii Europejskiej są przystanki w kierunku wschodnim - Przeróbka/Stogi (2 linie tramwajowe) oraz zachodnim - Chełm/Łostowice (5 linii).
Z tych względów, gdy przed laty ogłoszono plany budowy tego przystanku, myślałem że będzie to dobre posunięcie.
Nawet to wspomniane CH Forum nie jest generatorem dużego ruchu.
#17(odp. na #14)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2021-10-27 01:56:21)
#20(odp. na #6)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2022-04-20 01:10:17)
Jednak ze starych pocztówek wynika jasno ze zarówno budynek dworca SKM jak i perony czołowe powstały razem z budynkiem Dworca Głównego.
Czyli wzmianki w literaturze, że już Prusy zaczęły przygotowania do budowy SKM, są jednak prawdziwe.
Trzeba by znaleźć stare rozkłady niemieckie i sprawdzić, czy były wtedy kursy tylko z Gdańska Głównego do Nowego Portu/Sopot.
Byłoby to potwierdzeniem przytoczonych tez.
#21(odp. na #14)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-02-09 20:06:20)
I ta nastawnia ma być odtworzona tam gdzie była na peronie 4 (dawna G?)? A w ogóle jak to ma wyglądać? Przecież to wszystko są perony czołowe, z których SKM już nie korzysta bo jeździ do Śródmieścia kończyć obiegi. Ktoś jest w stanie to wyjaśnić tak na szybko?
#24
Patryk Durka
(2023-08-01 22:28:17)
Wczoraj o 13 otwarto Dworzec Główny: powstał 1 nowy tunel, poczekalnia dla dzieci, zachowano i odrestaurowano schody kręcone, metalowe (nie można z nich korzystać, tylko popatrzeć), dodano windę, Działają już kasy biletowe i punkt informacyjny, choć wiele pomieszczeń nadal jest pustych.
#25(odp. na #12)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-05 01:20:48)
W 52:30 tego filmu o elektryfikacji naszej kolei, dysputanci wyraźnie mówią, że Gdańsk miał kolej podmiejską, tyleż że parową. https://www.youtube.…
#26(odp. na #20)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-08-21 01:48:30)
Rozkład z 1914 pokazuje 2 linie podmiejskie:
tabela nr 268 do Zoppot oraz nr 269 do Neufahrwasser czyli Nowy Port. https://www.deutsche…
Do tego na linii magistralnej są rozkłady:
tabela nr 140 - Stettin czyli Szczecin oraz tabela nr 141 - Karthaus czyli Kartuzy. https://www.bazakole…
#27(odp. na #24)
X. Piast II Chrobry
(2023-11-24 10:03:28)
mPay podpisał umowę z PKP SKM w Trójmieście dot. sprzedaży biletów
ISBnews - Biznes 24 lis 2023, 8:53
"mPay zawarł umowę z PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście na świadczenie usług obejmujących m.in. udostępnianie oferty przewoźnika oraz prowadzenie sprzedaży biletów na wszystkie połączenia realizowane przez PKP SKM oraz Polregio w województwie pomorskim za pośrednictwem aplikacji mPay, podała spółka.
"Podpisanie umowy z PKP SKM jest bardzo znaczącym uzupełnieniem oferty mPay w woj. pomorskim i spowoduje znaczny wzrost sprzedaży biletów kolejowych, które biorąc pod uwagę wolumen oraz zaproponowaną marżę, poprawią wyniki spółki. Spółka spodziewa się również, że wprowadzanie biletów SKM spowoduje ogólnie zwiększenie popularności i używania aplikacji mPay w aglomeracji trójmiejskiej i woj. pomorskim" - czytamy w komunikacie."
#28(odp. na #23)
X. Piast II Chrobry
(2024-03-05 14:49:27)
"Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior może nabyć każda osoba, która ukończyła 70 rok życia.
Od dnia 28 marca 2024 roku pojawi się nowa oferta w Taryfie Pomorskiej - Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior - bilet imienny wydawany na okres jednego półrocza w cenie 10 zł." https://polregio.pl/…
To ja muszę jeszcze 10 lat czekać, no i przeprowadzka do Gdańska.
#31
X. Piast II Chrobry
(2024-07-01 13:05:17)
"Gdańsk: Wybrano projektanta nowej linii kolejowej PKM Południe.
Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na projekt nowej linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale oraz dwóch towarzyszących inwestycji drogowych. Pozwolenia na budowę mają zostać przekazane w ciągu trzech lat od zawarcia umowy."
Szczegóły: https://www.transpor…
#32
X. Piast II Chrobry
(2024-08-26 18:30:41)
"Pomorskie - Od 1 września wyższe ceny za przejazdy koleją.
Z tabeli opłat opublikowanej przez SKM wynika, że najtańszy bilet normalny w strefie do 6 km kosztować będzie 5,50 (obecnie 4,80 zł).
Za bilet z Gdańska do Słupska (121 km) zapłacimy 30 zł (dotychczas 28,30 zł). Za przejazd powyżej 181 kilometrów trzeba będzie natomiast zapłacić 36 zł (wcześniej 35,2 zł)." https://stooq.pl/n/?…
#33(odp. na #23)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-26 17:21:03)
"Miasto Gdańsk zamierza dofinansować kwotą 221,5 miliona złotych budowę linii kolejowej PKM Południe.
Decyzję o zaangażowaniu środków własnych miasta w realizację inwestycji podjęli w czwartek gdańscy radni.
W komunikacie poinformowano, że przedsięwzięcie PKM Południe, to ponad 2 miliardy złotych i niezbędne jest wsparcie dotacyjne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki linii kolejowej.
Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego.
Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice - Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk - Kowale, wraz z budową tego węzła".
Więcej: https://stooq.pl/n/?…
#34(odp. na #33)
Antek Kujawski
(2024-09-27 11:01:50)
Zastanawiające. Czy do Węzła Kowale nie lepiej doprowadzić tramwaj, zamiast wydawać grube miliony na budowę krańcowej linii kolejowej?
#35(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-27 14:06:59)
Nie mam pojęcia, może i tak.
#36(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2024-12-02 19:32:38)
#38(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2025-03-11 14:09:42)
Decyzja środowiskowa dla budowy PKM Południe uprawomocniła się.
11.03.2025, Gdańsk (PAP) -
"Decyzja środowiska dla PKM Południe jest już prawomocna i ostateczna - poinformował we wtorek Urząd Miejski w Gdańsku. Budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł.
2 mld zł ma pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie
Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r. https://stooq.pl/n/?…
#39
X. Piast II Chrobry
(2025-04-12 13:56:08)
"54 budynki na granicy Chełmu i Oruni, a także ogródki działkowe im. E. Orzeszkowej, to nieruchomości, które są położone na trasie, którą ma przebiegać linia PKM Południe oraz ul. Nowa Sandomierska. Kolejarze zapowiadają, że co najmniej część z nich zostanie wyburzona. Dokładne adresy nieruchomości poznamy jednak dopiero za rok (w przypadku PKM)"
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.