Gdańsk Główny
Ostatnia zmiana: 2020-08-24
Opis ogólny |
---|
Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone. W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008). Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18) PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (Tczew Gdynia), z drugiej koniec toru należącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i Gdańsk Nowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem (w trakcie remontu) | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane Windy: czynne |
|
kasa: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | G-SKM (nastawnia podmiejska), G (nastawnia dalekobieżna) | |
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: | Perony: 6 Krawędzie peronowe: 12 |
|
kody: | EPA:5100022 HAFAS:5100009 IBNR:40 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
327,741 | Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9) | ||
0,000 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
0,672 | Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227) | ||
0,556 | Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249) | ||
0,080 | Gdańsk Główny – Rumia (250) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Gdańsk, Dyrekcja Kolei (woj. pomorskie) | 0,46 km |
Gdańsk Śródmieście (woj. pomorskie) | 0,84 km |
Gdańsk Stocznia (woj. pomorskie) | 0,95 km |
Gdańsk Kłodno (woj. pomorskie) | 1,67 km |
Gdańsk Biskupia Górka (woj. pomorskie) | 1,92 km |
Gdańsk Południowy (woj. pomorskie) | 2,35 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-12 22:23:49)
Ciekawe czy teraz gdy rozebrali tory do Nowego Portu rozbiorą perony czołowe po SKM.
Podejrzewam że teren już sprzedany pod jakiś markecik albo coś tam innego, równie głupawego. -
#2 (odp. na #1)
Dawid Jastrzębski
(2020-03-13 00:01:21)
Już rozebrane są do gołej ziemi. Problem dla chętnych do rozbiórki wszystkiego z tej linii stanowią perony na których stoją zabytkowe wiaty tj. Gdańsk Kolonia i Gdańsk Brzeźno.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gdańsk Główny