OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdańsk Główny

Ostatnia zmiana: 2024-02-25

Opis ogólny
Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone.
W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008).

Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18)

PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (Tczew Gdynia), z drugiej koniec toru należącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i Gdańsk Nowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: nie ma i nie było;
Garaż drezyn: czynny.
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
Windy: czynne
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: "G-SKM" (nastawnia podmiejska) - czynna;
"G" (nastawnia dalekobieżna, LCS Gdańsk) - czynna;
"G" - nieczynna;
"G1" - nie istnieje.
wieża wodna: stan zewnętrzny - bardzo dobry, wewnętrzny - bardzo dobry, ale nie posiada już zbiornika ani instalacji wodnej;
wieża mieszcząca zbiornik wody została dobudowana w 1903r. - trzy lata po zakończeniu budowy dworca; w wieży, mieszczącej też zegary, ukryty został ogromny zbiornik zasilający w wodę dworzec oraz instalację do nawadniania parowozów; zbiornik został usunięty krótko po II w.ś. wraz z elektryfikacją stacji. (info: Przemysław Warczyński, 2021-08-18)
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 12
kody: EPA:5100022
HAFAS:5100009
IBNR:40
informacja pasażerska: Osobowa: okienko, informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski i wyświetlacze, megafony i zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a. Tablice i litery z nazwą stacji podświetlane. Elementy wykonane wg. nowego wzoru, w formie czarno-białej. Napisy z nazwą stacji na budynku dworca.
inne budynki: Budynki PKP PLK, PGE Energetyka Kolejowa.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  327,741 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
  0,000 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  0,556 Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249, d. 227)  
  0,080 Gdańsk Główny – Rumia (250)  
  0,672 Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Początek LK227
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #30 X. Piast II Chrobry (2024-04-19 15:21:38)
    "Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior może nabyć każda osoba, która ukończyła 70 rok życia.
    Od dnia 28 marca 2024 roku pojawi się nowa oferta w Taryfie Pomorskiej - Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior - bilet imienny wydawany na okres jednego półrocza w cenie 10 zł."
    https://polregio.pl/…
    To ja muszę jeszcze 10 lat czekać, no i przeprowadzka do Gdańska.
  • #31 X. Piast II Chrobry (2024-07-01 13:05:17)
    "Gdańsk: Wybrano projektanta nowej linii kolejowej PKM Południe.
    Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na projekt nowej linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale oraz dwóch towarzyszących inwestycji drogowych. Pozwolenia na budowę mają zostać przekazane w ciągu trzech lat od zawarcia umowy."
    Szczegóły:
    https://www.transpor…
  • #32 X. Piast II Chrobry (2024-08-26 18:30:41)
    "Pomorskie - Od 1 września wyższe ceny za przejazdy koleją.
    Z tabeli opłat opublikowanej przez SKM wynika, że najtańszy bilet normalny w strefie do 6 km kosztować będzie 5,50 (obecnie 4,80 zł).
    Za bilet z Gdańska do Słupska (121 km) zapłacimy 30 zł (dotychczas 28,30 zł). Za przejazd powyżej 181 kilometrów trzeba będzie natomiast zapłacić 36 zł (wcześniej 35,2 zł)."
    https://stooq.pl/n/?…
  • #33 (odp. na #23) X. Piast II Chrobry (2024-09-26 17:21:03)
    "Miasto Gdańsk zamierza dofinansować kwotą 221,5 miliona złotych budowę linii kolejowej PKM Południe.
    Decyzję o zaangażowaniu środków własnych miasta w realizację inwestycji podjęli w czwartek gdańscy radni.
    W komunikacie poinformowano, że przedsięwzięcie PKM Południe, to ponad 2 miliardy złotych i niezbędne jest wsparcie dotacyjne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki linii kolejowej.
    Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego.
    Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice - Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk - Kowale, wraz z budową tego węzła".
    Więcej: https://stooq.pl/n/?…
  • #34 (odp. na #33) Antek Kujawski (2024-09-27 11:01:50)
    Zastanawiające. Czy do Węzła Kowale nie lepiej doprowadzić tramwaj, zamiast wydawać grube miliony na budowę krańcowej linii kolejowej?
  • #35 (odp. na #34) X. Piast II Chrobry (2024-09-27 14:06:59)
    Nie mam pojęcia, może i tak.
  • #36 (odp. na #34) X. Piast II Chrobry (2024-12-02 19:32:38)
    PKM Południe: wciąż nie ma umowy, przetarg trwa prawie rok.
    https://www.trojmias…
  • #37 X. Piast II Chrobry (2025-02-26 18:50:13)
    Obszerne stare plany SKM Południe.
    https://www.trojmias…
  • #38 (odp. na #34) X. Piast II Chrobry (2025-03-11 14:09:42)
    Decyzja środowiskowa dla budowy PKM Południe uprawomocniła się.
    11.03.2025, Gdańsk (PAP) -
    "Decyzja środowiska dla PKM Południe jest już prawomocna i ostateczna - poinformował we wtorek Urząd Miejski w Gdańsku. Budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł.
    2 mld zł ma pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie
    Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r.
    https://stooq.pl/n/?…
  • #39 X. Piast II Chrobry (2025-04-12 13:56:08)
    "54 budynki na granicy Chełmu i Oruni, a także ogródki działkowe im. E. Orzeszkowej, to nieruchomości, które są położone na trasie, którą ma przebiegać linia PKM Południe oraz ul. Nowa Sandomierska. Kolejarze zapowiadają, że co najmniej część z nich zostanie wyburzona. Dokładne adresy nieruchomości poznamy jednak dopiero za rok (w przypadku PKM)"

    Czytaj więcej na: https://www.trojmias…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...