Gdańsk Główny
Ostatnia zmiana: 2024-02-25
Opis ogólny |
---|
Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone. W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008). Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18) PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (Tczew Gdynia), z drugiej koniec toru należącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i Gdańsk Nowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: |
Lokomotywownia: nie ma i nie było; Garaż drezyn: czynny. |
|
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane Windy: czynne |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
"G-SKM" (nastawnia podmiejska) - czynna; "G" (nastawnia dalekobieżna, LCS Gdańsk) - czynna; "G" - nieczynna; "G1" - nie istnieje. |
|
wieża wodna: |
stan zewnętrzny - bardzo dobry, wewnętrzny - bardzo dobry, ale nie posiada już zbiornika ani instalacji wodnej; wieża mieszcząca zbiornik wody została dobudowana w 1903r. - trzy lata po zakończeniu budowy dworca; w wieży, mieszczącej też zegary, ukryty został ogromny zbiornik zasilający w wodę dworzec oraz instalację do nawadniania parowozów; zbiornik został usunięty krótko po II w.ś. wraz z elektryfikacją stacji. (info: Przemysław Warczyński, 2021-08-18) |
|
perony: |
Perony: 6 Krawędzie peronowe: 12 |
|
kody: |
EPA:5100022 HAFAS:5100009 IBNR:40 |
|
informacja pasażerska: |
Osobowa: okienko, informatorzy mobilni; Dynamiczna: infokioski i wyświetlacze, megafony i zegary. Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a. Tablice i litery z nazwą stacji podświetlane. Elementy wykonane wg. nowego wzoru, w formie czarno-białej. Napisy z nazwą stacji na budynku dworca. |
|
inne budynki: | Budynki PKP PLK, PGE Energetyka Kolejowa. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
327,741 | Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9) | ||
0,000 | Gdańsk Główny – Stargard (202) | ||
0,556 | Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249, d. 227) | ||
0,080 | Gdańsk Główny – Rumia (250) | ||
0,672 | Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Początek LK227 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#30
X. Piast II Chrobry
(2024-04-19 15:21:38)
"Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior może nabyć każda osoba, która ukończyła 70 rok życia.
Od dnia 28 marca 2024 roku pojawi się nowa oferta w Taryfie Pomorskiej - Bilet sieciowy półroczny Mobilny Senior - bilet imienny wydawany na okres jednego półrocza w cenie 10 zł."
https://polregio.pl/…
To ja muszę jeszcze 10 lat czekać, no i przeprowadzka do Gdańska. -
#31
X. Piast II Chrobry
(2024-07-01 13:05:17)
"Gdańsk: Wybrano projektanta nowej linii kolejowej PKM Południe.
Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na projekt nowej linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale oraz dwóch towarzyszących inwestycji drogowych. Pozwolenia na budowę mają zostać przekazane w ciągu trzech lat od zawarcia umowy."
Szczegóły:
https://www.transpor… -
#32
X. Piast II Chrobry
(2024-08-26 18:30:41)
"Pomorskie - Od 1 września wyższe ceny za przejazdy koleją.
Z tabeli opłat opublikowanej przez SKM wynika, że najtańszy bilet normalny w strefie do 6 km kosztować będzie 5,50 (obecnie 4,80 zł).
Za bilet z Gdańska do Słupska (121 km) zapłacimy 30 zł (dotychczas 28,30 zł). Za przejazd powyżej 181 kilometrów trzeba będzie natomiast zapłacić 36 zł (wcześniej 35,2 zł)."
https://stooq.pl/n/?… -
#33
(odp. na #23)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-26 17:21:03)
"Miasto Gdańsk zamierza dofinansować kwotą 221,5 miliona złotych budowę linii kolejowej PKM Południe.
Decyzję o zaangażowaniu środków własnych miasta w realizację inwestycji podjęli w czwartek gdańscy radni.
W komunikacie poinformowano, że przedsięwzięcie PKM Południe, to ponad 2 miliardy złotych i niezbędne jest wsparcie dotacyjne, aby pozyskać pełne dofinansowanie na dwa odcinki linii kolejowej.
Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego.
Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice - Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk - Kowale, wraz z budową tego węzła".
Więcej: https://stooq.pl/n/?… -
#34
(odp. na #33)
Antek Kujawski
(2024-09-27 11:01:50)
Zastanawiające. Czy do Węzła Kowale nie lepiej doprowadzić tramwaj, zamiast wydawać grube miliony na budowę krańcowej linii kolejowej?
-
#35
(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2024-09-27 14:06:59)
Nie mam pojęcia, może i tak.
-
#36
(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2024-12-02 19:32:38)
PKM Południe: wciąż nie ma umowy, przetarg trwa prawie rok.
https://www.trojmias… -
#37
X. Piast II Chrobry
(2025-02-26 18:50:13)
Obszerne stare plany SKM Południe.
https://www.trojmias… -
#38
(odp. na #34)
X. Piast II Chrobry
(2025-03-11 14:09:42)
Decyzja środowiskowa dla budowy PKM Południe uprawomocniła się.
11.03.2025, Gdańsk (PAP) -
"Decyzja środowiska dla PKM Południe jest już prawomocna i ostateczna - poinformował we wtorek Urząd Miejski w Gdańsku. Budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł.
2 mld zł ma pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie
Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r.
https://stooq.pl/n/?… -
#39
X. Piast II Chrobry
(2025-04-12 13:56:08)
"54 budynki na granicy Chełmu i Oruni, a także ogródki działkowe im. E. Orzeszkowej, to nieruchomości, które są położone na trasie, którą ma przebiegać linia PKM Południe oraz ul. Nowa Sandomierska. Kolejarze zapowiadają, że co najmniej część z nich zostanie wyburzona. Dokładne adresy nieruchomości poznamy jednak dopiero za rok (w przypadku PKM)"
Czytaj więcej na: https://www.trojmias…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gdańsk Główny