OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Gdańsk Główny

Ostatnia zmiana: 2017-05-08

Opis ogólny
Opis ogólny: PKP PLK: peron 1,2; PKP SKK: peron 3 (używany rzadko był, być może jeszcze jest, także przez PKP PR) z jednej strony przelotowy (TczewGdynia), z drugiej koniec toru nmaleącego do linii 250; 4 (końcowy, tylko linia 250), 5 (końcowy, linia 250 i GdańskNowy Port). Przejście nadziemne funkcjonowało przynajmniej do końca wojny. (info: Grzesiek Roman, 2005-01-30)

Dworzec główny budowano w latach 1896-1900. Wieża górująca nad budynkiem głównym pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone.
W 1945 r. główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. (info: Maksencjusz)

Zespół dworca jest wpisany do rejestru zabytków. Oprócz budynku dworca w jego skład wchodzą: budynek kas, przychodnia i hotel, poczta, magazyn i budynek socjalny. (info: Piotr, 2006-08-18)

Opis budynków: Budowę Dworca Głównego rozpoczęto w 1896 roku. Monumentalny jak na ówczesne czasy, budynek dworcowy oddano do użytku w cztery lata później. Pod względem architektonicznym budowla była nieodrodnym dzieckiem tej epoki. Projekt inspirowany architekturą renesansu obejmował cały zespół dworcowy. Wieża górująca nad budynkiem głównym, jednym z najbardziej charakterystycznych elementów tej części miasta, pełniła rolę wieży ciśnień. Perony były zadaszone.
W 1921 roku zespół dworcowy przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych , pełniąc ważną role w obsłudze ruchu tranzytowego i ochronie interesów Polski w Wolnym Mieście. W roku 1945 główny budynek dworca został podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Oryginalnej bryły budowli nie zmieniły również modernizacje w latach 1965 i 1996. Do dziś cieszy oko widok charakterystycznej budowli Dworca Gdańskiego, jednego z najpiękniejszych w Polsce. (info: Weronika Migdał, 30-07-2008)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem (w trakcie remontu)
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: rozebrane
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 6
Krawędzie peronowe: 12
kody: EPA:5100022
HAFAS:5100009
IBNR:40
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  327,741 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (9)  
  0,000 Gdańsk Główny – Stargard (202)  
  0,672 Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (227)  
  0,611 Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249)  
  0,000 Gdańsk Śródmieście – Rumia (250)  
  Północna CMK (5)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Gdańsk Śródmieście (pomorskie) 0,84 km
Gdańsk Stocznia (pomorskie) 0,95 km
Gdańsk Kłodno (pomorskie) 1,67 km
Gdańsk Biskupia Górka (pomorskie) 1,92 km
Gdańsk Południowy (pomorskie) 2,35 km
Gdańsk Politechnika (pomorskie) 2,72 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Gdańsk Główny

Do zapisu

Koronowskie Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki "Szczęśliwa Dolina" zaprasza na spotkanie w Dniu Kolejarza na stacji PKP Koronowo (25 listopada 2017 godzina 13:00, ul. Dworcowa 60). Będzie to spotkanie wspomnieniowe przy kawie z kolejarzami którzy kiedyś pracowali na linii kolejowej 241 i stacjach przy niej położonych. Wstęp jest bezpłatny a uroczystość wspiera koronowska cukiernia Nitka oraz Urząd Miasta.


Na prośbę organizatorów zamieszczam link do informacji o rajdzie pieszym po zlikwidowanej trasie kolejowej 411. Może ktoś się skusi? https://www.facebook.com/trip411/


Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...