OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Płock

Ostatnia zmiana: 2012-12-08

Opis ogólny
Opis ogólny: Dziś istnieje jedynie połączenie PŁOCK-KUTNO -[EN 57] (linia PŁOCK-SIERPC, dalej BRODNICA jest zamknięta). Dwa połączenia (przez KUTNO) biegną do WARSZAWY oraz ŁODZI KALISKIEJ. Linia jest eksploatowana głównie przez pociągi towarowe (w tym ORLEN). W latach 1995-1997 (przedziału czasowego niestety nie pamiętam,(chyba należałoby to sprawdzić w starych rozkładach jazdy) przez PŁOCK poprowadzono połączenie ŁÓDŹ KALISKA-GDYNIA. Być może było to spowodowane remontem jakiegoś innego odcinka kolejowego lub sprawdzianem zapotrzebowania na takie połączenie w PŁOCKU. Do stacji dojeżdżał w godzinach wieczornych zestaw z EU07, zaś do SIERPCA i dalej zamieniano na spalinową. Będę wdzięczny za informację, kiedy to miało miejsce (nie posiadam dostępu do starych rozkładów jazdy). Niestety chodzą plotki, iż w Płocku może zupełnie zostać zlikwidowany ruch pociągów pasażerskich. (info: Mariusz, 2005-04-17)

Zmiana nazwy miasta prawie na pewno skutkowała tez zmiana nazwy stacji. Nie mam potwierdzonej tej informacji. Była tez używana nazwa Plotzk i Plock. (info: Krzysztof Marciniak, 2006-07-08)

Płocki dworzec został prawdopodobnie wysadzony przez Niemców w 01.1945,

potem dłuższy czas stała zamiast niego "szopa" (wg opisu świadków),

teraz stoi konstrukcja "lata 70". Kase prowadzi ajent i budynek bardziej

służy PKSowi niż PKP a szkoda.(info: Krzysztof Marciniak, 2006-07-08)

Pociąg relacji Łódź Kaliska-Gdynia Gł. Os. przez Płock, kursowanie ostatni raz w rozkładzie ważnym do 01.06.1996, odjazd Łódź 23:25, Kutno 0:31, Płock odj.2:04 (zmiana lokomotywy ?), Sierpc 2:35, Brodnica 3:37, Iława 4:44, Malbork 5:43, Gdynia Gł.7:04. W drugą stronę: Gdynia odj. 22:40, Malbork 0:03, Iława 1:04, Brodnia 2:22, Sierpc 3:34, Płock odj.4:20, Kutno 5:39, Łódź 7:12. Kursował codziennie. (info: Krzysztof Marciniak, 2007-08-12)

g. rozkładu ważnego do 13.12.2008 z PŁOCKA odjeżdżają pociągi: POSP do WA-WY WSCH. /EN57/ OSOB do KUTNA oraz SIERPCA /VT 627/ OPERATOREM POŁĄCZEŃ JEST SP. KOLEJE MAZOWIECKIE - KM Pociągi w PŁOCKU mają do dyspozycji tylko dwa tory : 1 i 4 wszystkie przy peronie nr 2 . (info: ADAM PIOTROWSKI, 2007-12-22)

Kasa w PŁOCKU jest JEDYNĄ CZYNNĄ kasą pomiędzy KUTNEM a BRODNICA. (info: ADAM PIOTROWSKI, 2007-12-22)

Planowana przebudowa hali dworcowej. Ma pojawić się też zadaszenie peronów. (info: ADAM PIORTOWSKI, 2008-02-04)

Wg. rozkładu ważnego do dn. 11.12.2010 z Płocka odjeżdżają pociągi:

PRZYSPIESZONY "Mazovia" do Warszawy Wsch. |EU07/EP07+piętrusy Bombardiera| oraz do Sierpca i Kutna |VT627/VT628|; (info: ADAM PIOTROWSKI, 13-01-2010)

Opis infrastruktury: W pewnej odległości od stacji Płock w kierunku Płock Trzepowo

znajdowały się bocznice do wielu zakładów w dzielnicy przemysłowej.

Miały własną nastawnie, "lokomotywownie" (na jedną lokomotywę manewrowa)

oraz sygnalizatory kształtowe (głównie tarcze manewrowe). Obecnie

wszystko to niszczeje ale może uda mi sie zrobić choć krótka

dokumentację.

W Płocku istniała już wcześniej (niż linia Kutno-Brodnica) kolejka wąskotorowa. Znalazlem nawet w sieci wzmiankę o niej:

"[...]W roku 1911 [...] zaczęto myśleć o budowie kolejki wąskotorowej."

"[...]W roku 1921 uruchomiono tartak, rok później kolejkę

wąskotorową[...]" (całość na http://www.plock24.pl/fusion/readarticle.php?article_id=75 ). Prawdopodobnie służyła tylko dla potrzeb cukrowni. (info: Krzysztof Marciniak, 2006-07-08)

Ostatnimi czasy wycięto barierki odgradzające tory i poprawiono nagłośnienie. (info: Krzysztof Marciniak, 2007-12-27)

Nastawnia czynna. (info: ADAM PIORTOWSKI, 2008-01-01)

W obrębie stacji istnieje kilka bocznic, które są w użyciu. Prowadzą one m. in. do FABRYKI MASZYN ŻNIWNYCH oraz skupu złomu. Używana także bocznica rozładunkowa, która jest własnością jakiejś firmy budowlanej. Kiedyś była rampa załadunkowa. Być może jeszcze jest. (info: ADAM PIORTOWSKI, 2008-01-01)

W pewnej odległości od stacji Płock w kierunku Płock Trzepowo

znajdowały się bocznice do wielu zakładów w dzielnicy przemysłowej.

Miały własną nastawnie, "lokomotywownie" (na jedną lokomotywę manewrowa)

oraz sygnalizatory kształtowe (głównie tarcze manewrowe). Obecnie

wszystko to niszczeje

Bocznice na Kostrogaju to już historia. Można tam znaleźć jeszcze kilka podkładów (drewniane jak i betonowe), 2 betonowe kozły oporowe (przy wiadukcie i mniej więcej w połowie bocznic w drzewach), szyny są tylko w przejeździe na ulicy Kostrogaj. Doliczyłem się 4 śladów po torach. Wjazd na te bocznice był wprost ze stacji za pośrednictwem osobnego toru. Tor ten kończy się zaraz za przejazdem przez ulice Bielsko. Tory również biegły przez ulice Gwardii Ludowej w stronę starostwa powiatowego. Do niedawna był ślad po torze przy skrzyżowaniu ulicy Gwardii Ludowej i Bielskiej. Niedawno przebudowano trochę to skrzyżowanie właśnie w miejscu dawnego torowiska i nie ma już śladu. Układ torowiska jest widoczny na mapach na www.geoportal.gov.pl.

Po drugiej stronie stacji była bocznica do jednostki wojskowej. Biegła wzdłuż ulicy Lehmana, przecinała aleje Piłsudskiego pod kontem (do dziś jest ślad gdzie to było) i wchodziła na teren jednostki.

Odnośnie kolejki wąskotorowej to były dwie. Jedna cukrowni Borowiczki która łączyła się linią normalnotorową o okolicy przejazdu na ulicy Bielskiej i druga łącząca stacje Radziwie z papiernio w Soczewce. Obie kolejki prawdopodobnie o prześwicie 600mm. (info: andrzej2110, 22-03-2009)

Opis budynków: W budynku znajdują się 2 kasy PKS i 3 kasy PKP ,ale tylko jedna czynna. (info: ADAM PIOTROWSKI, 2007-12-22)

Kasy PKS powstały z wydzielenia fragmentu hali poczekalni. Oprócz kas PKS jest jeszcze informacja. Kasa PKP prowadzona przez ajenta nadal, kasę bagażową oraz informacje zamknięto dawno (informacja przetrwała do roku około 2000). Resztę budynku zajmuje sklep z używaną odzieżą oraz dyspozytor PKS. Od drugiej strony jest jeszcze jakaś agencja ubezpieczeniowa. Po obu stronach dworca budynki PKP. Kiedyś w budynku mieściła się chyba m.in.przychodnia zakładowa, kasa towarowa. (info: Krzysztof Marciniak, 2007-12-27)

Kasa czynna od 5:30 . Obok stacji znajduje się żółty budynek PKP, do którego prowadzi bocznica. Stoją często na niej jakiś spalinowóz przeznaczony do naprawy torowiska i barak zrobiony ze starego wagonu towarowego. (info: ADAM PIORTOWSKI, 2008-01-01)
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nieużywana zdewastowana
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100578
HAFAS:5102795
IBNR:156
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  52,258 Kutno – Brodnica (33)  
  Modlin – Płock (247)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Płock Trzepowo (woj. mazowieckie) 4,45 km
Płock Radziwie Port (woj. mazowieckie) 4,60 km
Płock Radziwie (woj. mazowieckie) 5,33 km
Proboszczewice Płockie (woj. mazowieckie) 11,24 km
Łąck (woj. mazowieckie) 14,59 km
Gozdowo (woj. mazowieckie) 18,61 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Płock

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...