Wieszowa
Ostatnia zmiana: 2023-10-29
Opis ogólny |
---|
Stacja straciła na znaczeniu już wiele lat temu, kiedy pojawiły się we wsi autobusy. Wieszowa jest wsią długą na kilka kilometrów, a stacja była zlokalizowana kawałek za ostatnim gospodarstwem - wszystkim daleko. Do cywilizacji zbliżał ją jedynie autobus - przed stacją była pętla. Ale, kiedy linia autobusowa pokryła się się z kolejową, wszyscy pasażerowie wysiedli z pociągu. Ostatnie lata pociągi jeździły prawie zupełnie puste, a w Wieszowej wysiadały już tylko jednostki. Kiedy ruch pasażerski zamarł - nikt we wsi specjalnie za pociągami nie płakał. Jeszcze przez kilka lat tłukły się tamtędy pociągi towarowe, ale coraz bardziej okazyjnie. W 2003 przejechał ostatni - techniczny - i zabrał ze sobą tory. Pozostał budynek i wyasfaltowany peron. W błyskawicznym tempie na miejscu torów wyrosły drzewa a na peronach krzaki. Drewno z ławek zniknęło jeszcze szybciej, pozostały betonowe podpory. Pewnie dlatego, że trudno było nimi palić w piecu. Linia, w ostatnich latach dwutorowa, w pobliżu stacji rozdzielała się na cztery tory. Dwa oplatały peron, trzeci podchodził do peronu przy budynku, czwarty, krótszy, kończył się przy rampie budynku magazynowego. Nie było żadnego przejścia podziemnego lub naziemnego; na peron przechodziło się po deskach położonych na torach. Sam peron w czasach świetności miał nawierzchnię kamienną, potem został zaasfaltowany. Niektórzy wspominają wiatę nad peronem, ale to bardzo stare dzieje. Do budynku stacji prowadzi droga ułożona z granitu strzegomskiego przed osiemdziesięciu laty, wciąż w dobrej formie. Duży budynek dwukondygnacyjny z poddaszem. Wybudowany przed wojną, kiedy Wieszowa leżała w Niemczech, stąd typowo pruski styl. Obecnie budynek mieszkalny. Mieszkania zajmują piętro i część parteru. Pozostała część parteru (była poczekalnia i kasy biletowe) stoi pusta. Gdzieniegdzie wybita szyba - można zajrzeć do środka. Do budynku doklejony jest magazyn. Przy tej części budynku jest rampa kolejowa oraz podjazd dla samochodów ciężarowych. Obecnie środek zaadaptowany na magazyn rupieci. (info: Wojciech Gross, 2005-11-13) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | nie ma i nie było | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: | IBNR:4365 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
5,048 | Zabrze Mikulczyce – Tworóg Brynek (178) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Wieszowa