Plewiska
Ostatnia zmiana: 2025-08-16
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Mieszkam kilometr od, i pamiętam. Natomiast prawdopodobnie istniała bocznica do folwarku w Plewiskach (późniejszy Herbapol) prawdopodobnie przed II Wojną Światową. Stacja obecnie fizycznie nie istnieje, pozostał budynek mieszkalny na przeciw rozebranego stacyjnego.Na ścianie tego budynku widnieje zamazana i nieczytelna niemiecka nazwa stacji (info: Marcin Żmuda, 2005-07-12) Przystanek Poznań Plewiska zlikwidowano w momencie przebudowy (modernizacji) linii E-20 Kunowice-Warszawa, tj. około roku 1997-98. Dokładnie niestety nie wiem. Z tego, co się orientuję, to już wcześniej nie zatrzymywały się tam pociągi (przynajmniej większość). Po południowej stronie torów widoczny jest nasyp bo rampie wyładowczej i miejsce po bocznicy. (info: B.Troczyński, 2007-06-10) Opis infrastruktury: W chwili obecnej widoczny jeszcze ślad po starotorzu przedwojennej bocznicy do folwarku w Plewiskach (nasyp wys. około 0,5m idący skośnie do toru, od strony Plewisk w kierunku Palędzia) (info: Adam Żmuda, 15-09-2009) Opis budynków: Niski parterowy budynek stacyjny był dokładnie naprzeciw (po drugiej stronie torów)budynku mieszkalnego przedstawionego na zdjęciu. (info: MArcin Żmuda, 2006-06-15) Istniejący budynek mieszkalny pełnił dawniej prawdopodobnie również funkcję poczekalni. (info: B.Troczyński, 2007-06-10) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | wielkopolskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki dworcowe: | był, ale już nie istnieje | |
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 2 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
314,525 | Warszawa Zachodnia – Kunowice (3) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Maciej Wiertelak
(2017-11-30 18:39:50)
W czasie II Wojny Plewiska służyły również jako posterunek odstępowy. Pracował tam mój pradziadek, Mama mi opowiadała, jako mała dziewczynka przed wojną często odwiedzała dziadka "na służbie" (Wtedy żaden kolejarz nie był"w pracy", ale zawsze "na służbie"!) Zatem musiały być tam jakieś urządzenia sterowania ruchem - semafory, tarcze itp. Zostały tam jakieś ślady po nich?
-
#2
(odp. na #1)
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-09-01 23:43:36)
Dzisiaj już niestety nic.
Ale został uruchomiony przejazd kolejowy który przez kilkanaście lat był zlikwidowany przy okazji remontu linii. -
#3
ROPA Poznań
(2020-09-04 00:08:22)
Po drugiej stronie na torze z kierunku Berlina był taki mały budyneczek /bez fajerwerków architektonicznych/ w którym była poczekalnia. Natomiast obecny przystanek Poznań Junikowo nie ma nic wspólnego z Junikowem. Tam wtedy/dzisiaj tez/ stała budka dróżnika i mój tato który pracował na nastawni Poznań Rudnicze, zawsze mówił że jest on oznaczony nr 313.
Ten przejazd był na granicy miasta jak i dzisiaj. Wracając do budynku na zdjęciu, to znałem tam Pana, który z moim ojcem w czasie najazdu Niemiec hitlerowskich na Związek Sowiecki, zostali wysłani w tzw. bauzugach /pociągi gospodarcze/ do naprawy torów. Stacjonowali obok Mołodeczna /dzisiejsza Białoruś/. W mrozach sięgających ok -45st naprawiali wysadzone przez partyzantów sowieckich torowiska. Takich pociągów z Poznania w tamte treny wyjechało ok 20-tu. Tyle opowiedział mój ojciec. Niestety szukałem coś więcej na temat tej historii nic nie znalazłem. -
#4
(odp. na #3)
Jan Gawlik
(2020-09-04 20:47:54)
Spróbuj na portalu dws.org.pl. To portal historyczny zajmujący się I i II wojną światową i okresem międzywojennym.
-
#5
mike_russ
(2022-07-28 12:09:09)
Przejazd kolejowy obecnie w likwidacji - trwa w tym miejscu budowa wiaduktu.
-
#6
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-13 22:36:54)
Wiadukt już gotowy, niedługo zostanie oddany do eksploatacji.
https://epoznan.pl/n… -
#7
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-04-29 10:07:06)
Wczoraj o tej porze rano, wiadukt został otwarty.
https://epoznan.pl/n…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Plewiska