OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Herby Nowe

Ostatnia zmiana: 2021-05-05

Opis ogólny
Stacja Kolejowa w Herbach Nowych powstała w 1926 roku. Wówczas uruchomiono, wybudowaną w ciągu tylko jednego roku linię z Kalet do Podzamcza (dzisiejszy lewobrzeżny Wieruszów), przez Herby, Krzepice, Janinów i Wieluń. W tym samym roku wybudowana została również łącznica do linii z Lublińca do Częstochowy. Prawdziwe znaczenie stacja Herby Nowe zyskała jednak dopiero cztery lata później, gdy ukończono budowę odcinku linii magistralnej Śląsk – Porty (Magistrala Węglowa) w 1930 roku. W 1972 roku wybudowano kolejną łącznicę do linii 61, tym razem w kierunku wschodnim, do podg. Liswarta, w celu ułatwienia połączeń z Rybnikiem i Gliwicami. Obecnie rola stacji jest niewielka, co wiążę się z kryzysem PKP. Szczególnie ucierpiały odjazdy pasażerskie. Zlikwidowano całodobową kasę biletową oraz bar WARS obok stacji.

Herby Nowe to jedna z niewielu stacji w Polsce, która ma wyloty w pięciu kierunkach: północno – zachodnim - Wieluń, Poznań; północnym - Zduńska Wola, Łódź; wschodnim – na Częstochowę, zachodnim: w kierunku Lublińca, Opola i Gliwic oraz południowym – połączenie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
We wnętrzu budynku dworcowego znajduje się izba tradycji im. Inż. J Nowkuńskiego, który był głównym budowniczym linii nad morze – dzisiejszej linii 131, Magistrali Węglowej. Izbą tradycji opiekuje się p. Dąbrowski.

Kryzys związany z likwidowaniem połączeń kolejowych, w szczególności pasażerskich, jest w Herbach Nowych bardzo widoczny. Porównując obecny rozkład jazdy z rozkładem sprzed lat, liczby są drastyczne. O ile w 2002 roku Herby Nowe miały z Częstochową 5 połączeń dziennie, z Lublińcem 2, z Wieluniem 9, ze Zduńską Wolą 5 a z Tarnowskimi Górami 11, to obecnie połączenia pasażerskie z Lublińcem i Częstochową w ogóle nie istnieją, natomiast dziennie odjeżdżają ze stacji Herby Nowe 4 pociągi do stacji Wieluń Dąbrowa, 2 do Zduńskiej Woli oraz 6 do Tarnowskich Gór. Ponadto, kursuje przez okres wakacyjny sezonowy pociąg pospieszny rel. Bielsko Biała Główna – Gdynia Gł.

W ruchu towarowym, przez stację w Herbach Nowych dziennie przejeżdża ok. 35 par pociągów towarowych, lecz również ta liczba z roku na rok spada.

We wrześniu 2005 został zawieszony ruch pociągów pasażerskich na linii 131 na odcinku Herby Nowe - Chorzew Siemkowice (obecnie kursują tu dwie pary pociągów w prześmiesznych godzinach). Również zagrożona jest linia 181 na odcinku Herby Nowe (Krzepice) - Wieluń Dąbrowa; tutaj z obecnie 6 par pociągów pozostaną dwie, maksymalnie 3. Tak więc, tak duża stacją kolejowa z tak wspaniale rozbudowaną infrastrukturą stanie się, dzięki polityce PKP, zapewne już wkrótce tylko stacją towarową.

Na terenie stacji znajduje się budynek dworcowy (wybudowany w 1926 roku) z później dobudowanym pokojem dyżurnego ruchu. Stacja posiada dwie nastawnie, dyspozycyjną HN oraz wykonawczą HN1 w odległości ok 1500 metrów od siebie. Ponadto na terenie stacji znajduje się nieczynna już wieża wodna, pompownia, kilka większych magazynów, budynek Sekcji Eksploatacji Herby Nowe Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, garaże oraz kilka szop
Wzdłuż drogi prowadzącej do dworca (ul. Józefa Wieczorka) znajdują się dwa bloki zamieszkałe w większości przez rodziny kolejarzy.
Naprzeciw nastawni HN stoi ponadto budynek starej, nieczynnej już nastawni, obsługującej niegdyś ruch na Herbskim złomowisku.

info: Zbigniew Chromik

Wieża wodna stoi ok. 90 m na północ od budynku dworca kolejowego. Wieża posiadała wieżyczkę na szczycie (widoczną na starych fotografiach), dwa wskaźniki poziomu wody w zbiornikach wskazują na dwukomorowy zbiornik.
Podobne wieże stoją m.in. na stacjach: Krzepice, Miedźno i Wieluń Dąbrowa
info: Bolesław Wojtyniak, 18-09-2012
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100401
HAFAS:5100111
IBNR:708
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  69,439 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  0,000 Herby Nowe – Oleśnica (181)  
  0,000 Herby Nowe – Liswarta  
  2,154 Herby Stare – Herby Nowe (704)  
  69,439 Herby Nowe – Puszczew – nitka zachodnia  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kalina (woj. śląskie) 2,31 km
Herby Stare (woj. śląskie) 2,97 km
Liswarta (woj. śląskie) 3,14 km
Herby Stare Wąskotorowe (woj. śląskie) 3,71 km
Puszczew (woj. śląskie) 4,13 km
Herby Stare (dawna lokalizacja) (woj. śląskie) 4,77 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 STMW (2018-02-23 08:53:14)
    Zapraszam na fan page działającej w budynku dworca Sali Tradycji https://www.facebook…
  • #2 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-08 23:12:01)
    Dziwne że wogóle coś jezdzi bo to odludzie.
    Tak samo na linii S13 KŚ z Częstochowy do Lublińca praktycznie brak ruchu.
    Szkoda tylko szlifowania obręczy i torów na tym zakręcie do Stradomia.
  • #3 Wolfik (2021-04-26 18:06:15)
    Mamy niby wszystko. Jest infrastruktura, są łacznice, są stacje. Tylko dojechać nie można.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Herby Nowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...