OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Herby Nowe

Ostatnia zmiana: 2025-05-21

Opis ogólny
Stacja Kolejowa w Herbach Nowych powstała w 1926 roku. Wówczas uruchomiono, wybudowaną w ciągu tylko jednego roku linię z Kalet do Podzamcza (dzisiejszy lewobrzeżny Wieruszów), przez Herby, Krzepice, Janinów i Wieluń. W tym samym roku wybudowana została również łącznica do linii z Lublińca do Częstochowy. Prawdziwe znaczenie stacja Herby Nowe zyskała jednak dopiero cztery lata później, gdy ukończono budowę odcinku linii magistralnej Śląsk – Porty (Magistrala Węglowa) w 1930 roku. W 1972 roku wybudowano kolejną łącznicę do linii 61, tym razem w kierunku wschodnim, do podg. Liswarta, w celu ułatwienia połączeń z Rybnikiem i Gliwicami. Obecnie rola stacji jest niewielka, co wiążę się z kryzysem PKP. Szczególnie ucierpiały odjazdy pasażerskie. Zlikwidowano całodobową kasę biletową oraz bar WARS obok stacji.

Herby Nowe to jedna z niewielu stacji w Polsce, która ma wyloty w pięciu kierunkach: północno – zachodnim - Wieluń, Poznań; północnym - Zduńska Wola, Łódź; wschodnim – na Częstochowę, zachodnim: w kierunku Lublińca, Opola i Gliwic oraz południowym – połączenie z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
We wnętrzu budynku dworcowego znajduje się izba tradycji im. Inż. J Nowkuńskiego, który był głównym budowniczym linii nad morze – dzisiejszej linii 131, Magistrali Węglowej. Izbą tradycji opiekuje się p. Dąbrowski.

Kryzys związany z likwidowaniem połączeń kolejowych, w szczególności pasażerskich, jest w Herbach Nowych bardzo widoczny. Porównując obecny rozkład jazdy z rozkładem sprzed lat, liczby są drastyczne. O ile w 2002 roku Herby Nowe miały z Częstochową 5 połączeń dziennie, z Lublińcem 2, z Wieluniem 9, ze Zduńską Wolą 5 a z Tarnowskimi Górami 11, to obecnie połączenia pasażerskie z Lublińcem i Częstochową w ogóle nie istnieją, natomiast dziennie odjeżdżają ze stacji Herby Nowe 4 pociągi do stacji Wieluń Dąbrowa, 2 do Zduńskiej Woli oraz 6 do Tarnowskich Gór. Ponadto, kursuje przez okres wakacyjny sezonowy pociąg pospieszny rel. Bielsko Biała Główna – Gdynia Gł.

W ruchu towarowym, przez stację w Herbach Nowych dziennie przejeżdża ok. 35 par pociągów towarowych, lecz również ta liczba z roku na rok spada.

We wrześniu 2005 został zawieszony ruch pociągów pasażerskich na linii 131 na odcinku Herby Nowe - Chorzew Siemkowice (obecnie kursują tu dwie pary pociągów w prześmiesznych godzinach). Również zagrożona jest linia 181 na odcinku Herby Nowe (Krzepice) - Wieluń Dąbrowa; tutaj z obecnie 6 par pociągów pozostaną dwie, maksymalnie 3. Tak więc, tak duża stacją kolejowa z tak wspaniale rozbudowaną infrastrukturą stanie się, dzięki polityce PKP, zapewne już wkrótce tylko stacją towarową.

Na terenie stacji znajduje się budynek dworcowy (wybudowany w 1926 roku) z później dobudowanym pokojem dyżurnego ruchu. Stacja posiada dwie nastawnie, dyspozycyjną HN oraz wykonawczą HN1 w odległości ok 1500 metrów od siebie. Ponadto na terenie stacji znajduje się nieczynna już wieża wodna, pompownia, kilka większych magazynów, budynek Sekcji Eksploatacji Herby Nowe Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach, garaże oraz kilka szop
Wzdłuż drogi prowadzącej do dworca (ul. Józefa Wieczorka) znajdują się dwa bloki zamieszkałe w większości przez rodziny kolejarzy.
Naprzeciw nastawni HN stoi ponadto budynek starej, nieczynnej już nastawni, obsługującej niegdyś ruch na Herbskim złomowisku.
info: Zbigniew Chromik
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: czynne
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: Wieża wodna stoi ok. 90 m na północ od budynku dworca kolejowego. Wieża posiadała wieżyczkę na szczycie (widoczną na starych fotografiach), dwa wskaźniki poziomu wody w zbiornikach wskazują na dwukomorowy zbiornik. Podobne wieże stoją m.in. na stacjach: Krzepice, Miedźno i Wieluń Dąbrowa info: Bolesław Wojtyniak, 18-09-2012.
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100401
HAFAS:5100111
IBNR:708
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  69,439 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  0,000 Herby Nowe – Oleśnica (181)  
  -0,540 Herby Nowe – Liswarta (686)  
  2,154 Herby Stare – Herby Nowe (704)  
  69,439 Herby Nowe – Puszczew (131 – tor 2)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Koniec LK704
Początek LK181
Początek LK686
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 STMW (2018-02-23 08:53:14)
    Zapraszam na fan page działającej w budynku dworca Sali Tradycji https://www.facebook…
  • #2 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-08 23:12:01)
    Dziwne że wogóle coś jezdzi bo to odludzie.
    Tak samo na linii S13 KŚ z Częstochowy do Lublińca praktycznie brak ruchu.
    Szkoda tylko szlifowania obręczy i torów na tym zakręcie do Stradomia.
  • #3 Wolfik (2021-04-26 18:06:15)
    Mamy niby wszystko. Jest infrastruktura, są łacznice, są stacje. Tylko dojechać nie można.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Herby Nowe

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...