OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tomaszów Mazowiecki

Ostatnia zmiana: 2016-09-06

Opis ogólny
Opis ogólny:
Stacja kolejowa została zbudowana w znacznej odległości od centrum miasta w pobliżu ówczesnej osady Wilanów. Takie położenie dworca wynikało z ówczesnych zaleceń administracji carskiej, by linie kolejowe nie przebiegały przez większe miejscowości.
Ruch pasażerski zawsze był tu niewielki. Po upadku przemysłu chemicznego pod koniec XX wieku pociągi towarowe są tu tranzytem ( z Łodzi na CMK ). (info: Jacek F., 17-09-2009)
Kasa biletowa nieczynna od 18-06-2010 roku. (info: Jacek F., 27-08-2010)
Opis infrastruktury:
Przejście nadziemne nad torami przy ul. Spalskiej od wielu lat nieczynne. Nie ma z niego zejścia na perony. Dojście do peronów z dworca w poziomie szyn. Wieża wodna nieczynna, przez pewien czas służyła za słup reklamowy. Stan budowli z zewnątrz- dobry. (info: Jacek F., 17-09-2009)
Opis budynków:
Budynek stacyjny wybudowano w stylu charakterystycznym na kolei Iwangrodzko (Dęblińsko) - Dąbrowskiej pod koniec XIX wieku. Budynek dworca przeszedł remont generalny ok. 2005 roku. Budynek nastawni dysponującej przeszedł remont w 2006 roku. Część budynków gospodarczych i terenu stacji zostało wydzierżawionych prywatnym przedsiębiorcom. (info: Jacek F., 17-09-2009)

W budynku dworca znajduje się czynny bar, ponadto do dziś na stacji istnieje posterunek dyżurnego ruchu peronowego i jest podawany sygnał Nakaz Jazdy.

(info: mmm, 11-08-2014)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100258
HAFAS:5100331
IBNR:225
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,914 Tomaszów Mazowiecki – Radom (22)  
  55,700 Łódź Kaliska – Dębica (25)  
  0,801 Tomaszów Mazowiecki – Spała (53)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Tedex-Oil (łódzkie) 2,98 km
Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi (łódzkie) 4,27 km
Tedex Oil Zakład (łódzkie) 4,95 km
Jeleń (łódzkie) 6,40 km
Ciebłowice Duże (łódzkie) 7,36 km
Glinnik (łódzkie) 7,77 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Tomaszów Mazowiecki

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...