OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kościerzyna

Ostatnia zmiana: 2016-09-10

Opis ogólny
Przy stacji skansen taboru (na jego potrzeby adaptowano fragment lokomotywowni).

Pierwsza linia budowana od strony Pszczółek w latach 1884-1885 oficjalnie dotarła do Kościerzyny 01.11.1885.

Potem-linia Kościerzyna-Lipusz-Bytów budowana w latach 1900-1901, otwarcie pierwszego odcinka z Kościerzyny do Lipusza nastąpiło 01.12.1900.

Następna linia dociera do Kościerzyny w roku 1901 a dokładnie linia na trasie Kartuzy-Somonino-Gołubie Kaszubskie-Sikorzyno-Nowa Wieś Kościerska-Kościerzyna

Kolejna linia dociera 15.10.1928 roku na odcinku Bąk-Kościerzyna (poźniej część magistrali węglowej)

Palanowana w latach 30 tzw. Wielka Obwodnica Kolejowa nie zostaje zrealizowana z przyczyn politycznych - przekraczała by wtedy polsko-niemiecką granicę wojenną (była by to piąta linia wychodząca z Kościerskiego węła. jej trasa miała biec prosto do Sierakowic, tam wkraczać na lokalną linię Kartuzy-Lębork i dopiero w Nawczu lub Kętrzynie opuszczać tą trasę i biec nową linią do Luzina lub Strzebielina Morskiego)

Info: Wojciech Witulski

W Kościerzynie są 2 perony, chodnik znajdujący się pod zabudowaniem budynku dworcowego nie służy jako peron, nie da się nawet przy nim wysiąść ponieważ jest zagrodzony płotem. Wymienione wcześniej perony nie posiadają zadaszenia i prawdopodobnie nigdy ich nie posiadały. Podane przeze mnie daty to daty OD których obowiązywała dana nazwa, żródło: http://www.koscierzyna.gda.pl/468,artykul.html (info: Voytas, 2005-06-25)

Opis budynków: Wieża wodna stoi ok. 400 m na pd.-wsch. (w kier. Bydgoszczy lub Starogardu Gdańskiego)od budynku dworca, na końcu rampy towarowej przy torach.

Podobna wieża (z zabudową pod zbiornikiem) istnieje w Pile. (wrzesień 2003 r. Bolesław Wojtyniak.)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: adaptowana na muzeum kolejnictwa i skansen kolejowy
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne i kształtowe
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: HAFAS:5101624
IBNR:83
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Kościerzyna – Gołubie Kaszubskie  
  137,322 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port Centralny (201)  
  69,320 Chojnice – Kościerzyna (211)  
  53,047 Pszczółki – Kościerzyna (233)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Kościerzyna, parowozownia (pomorskie) 0,27 km
Nowa Wieś Kościerska (pomorskie) 4,03 km
Podleś (pomorskie) 4,69 km
Skorzewo (pomorskie) 4,98 km
Wielki Klincz (pomorskie) 6,32 km
Sikorzyno (pomorskie) 8,33 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kościerzyna

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...