OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Kościerzyna

Ostatnia zmiana: 2025-02-22

Opis ogólny
Przy stacji skansen taboru (na jego potrzeby adaptowano fragment lokomotywowni).

Pierwsza linia budowana od strony Pszczółek w latach 1884-1885 oficjalnie dotarła do Kościerzyny 01.11.1885.

Potem-linia Kościerzyna-Lipusz-Bytów budowana w latach 1900-1901, otwarcie pierwszego odcinka z Kościerzyny do Lipusza nastąpiło 01.12.1900.

Następna linia dociera do Kościerzyny w roku 1901 a dokładnie linia na trasie Kartuzy-Somonino-Gołubie Kaszubskie-Sikorzyno-Nowa Wieś Kościerska-Kościerzyna

Kolejna linia dociera 15.10.1928 roku na odcinku Bąk-Kościerzyna (poźniej część magistrali węglowej)

Palanowana w latach 30 tzw. Wielka Obwodnica Kolejowa nie zostaje zrealizowana z przyczyn politycznych - przekraczała by wtedy polsko-niemiecką granicę wojenną (była by to piąta linia wychodząca z Kościerskiego węła. jej trasa miała biec prosto do Sierakowic, tam wkraczać na lokalną linię Kartuzy-Lębork i dopiero w Nawczu lub Kętrzynie opuszczać tą trasę i biec nową linią do Luzina lub Strzebielina Morskiego)

Info: Wojciech Witulski

W Kościerzynie są 2 perony, chodnik znajdujący się pod zabudowaniem budynku dworcowego nie służy jako peron, nie da się nawet przy nim wysiąść ponieważ jest zagrodzony płotem. Wymienione wcześniej perony nie posiadają zadaszenia i prawdopodobnie nigdy ich nie posiadały. Podane przeze mnie daty to daty OD których obowiązywała dana nazwa, żródło: http://www.koscierzyna.gda.pl/468,artykul.html (info: Voytas, 2005-06-25)
Dane tabelaryczne
Województwo: pomorskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: adaptowana na muzeum kolejnictwa i skansen kolejowy
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne i kształtowe
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Kc
Kc1
Kcp na peronie I zlikwidowana
wieża wodna: Wieża wodna stoi ok. 400 m na pd.-wsch. (w kier. Bydgoszczy lub Starogardu Gdańskiego)od budynku dworca, na końcu rampy towarowej przy torach.

Podobna wieża (z zabudową pod zbiornikiem) istnieje w Pile. (wrzesień 2003 r. Bolesław Wojtyniak.).
nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: HAFAS:5101624
IBNR:83
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  (Kościerzyna –) Somonino – Kartuzy (214)  
  137,344 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port (201)  
  69,320 Chojnice – Kościerzyna (211)  
  53,047 Pszczółki – Kościerzyna (233)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Kościerzyna, parowozownia
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Darek Nowak (2020-03-28 16:09:21)
    W związku ze zawieszeniem kursów Polregio na odcinku Chojnice - Kościerzyna możemy mówić że stacja Kościerzyna, przynajmniej w ruchu osobowym, stała się stacją końcową.
  • #2 X. Piast II Chrobry (2024-02-28 18:01:55)
    Krótki filmik z Muzeum: https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Kościerzyna

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...