OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bełżec

Ostatnia zmiana: 2025-03-23

Opis ogólny
Opis ogólny: Historia:

W 1887 r. do Bełżca doprowadzono linię kolejową z Rawy Ruskiej, a w 1916 została oddana linia do Rejowca. 4 lipca 1944r. został zbombardowany pociąg z amunicją i materiałami wybuchowymi przez sowiecki samolot. Zniszczeniu uległ dworzec kolejowy. Na jego miejscu Niemcy postawili drewniany barak, który funkcjonował do lat 90-tych XX w. Jego zadania przejął, odległy o 500m, nowoczesny dworzec.

Na terenie stacji znajdują się wybudowane z czerwonej cegły Wieża Ciśnień, potężne zbiorniki z wodą wybudowane przez Austriaków. W pobliżu stała parowozownia, w której wykonywano bieżące naprawy parowozów. Również tam była obrotnica. (info: Paweł Płocharz)

Opis budynków: Dawna Nastawnia Dysponująca nieczynna. Stację obsługuje nastawnia przy przejeździe kolejowym. Parowozownia w ruinie. (info: Karol Romaniuk, 2006-08-26)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubelskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty w stanie dobrym
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia: nieużywana zdewastowana;
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: brak;
Windy: brak;
Przejście podziemne: brak;
Przejście nadziemne: brak.
kasa/biletomat: Kasa: zlikwidowana lub nieczynna;
Biletomat: brak.
nastawnie, strażnice, posterunki: "Bł" - czynna;
"Bł1" - czynna.
wieża wodna: nieużywana zdewastowana wieża wodna znajduje się ok. 150m na wschód od budynku dworca, po przeciwnej stronie torów; stan zewnętrzny wieży - zły: wejścia i okna zamurowane, resztki dachu nie chronią przed deszczem; stan wewnętrzny - częściowo rozpoznany: pordzewiałe zbiorniki na wodę są nadal, reszta wnętrz najpewniej odpowiada stanowi zewnętrznemu. (info: Przemysław Warczyński, 2023-05-01)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: HAFAS:5100668
IBNR:2
informacja pasażerska: Dynamiczna; megafony;
Statyczna: gabloty, peronowe tablice duże. Dworcowe tablice starego wzoru.
inne budynki: Magazyn
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  122,470 Rejowiec – Hrebenne (– Rawa-Ruska) (69/471)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-10-24 23:35:01)
    Udało mi się ustalić, że obecna parowozownia powstała w 1915 r. Jej poprzedniczka była dwustanowiskowym budynkiem "przyklejonym" do wieży wodnej od strony torów. Parowozy do 1915 r. obracały się na 12 metrowej obrotnicy, prawdopodobnie znajdującej się w miejscu obrotnicy obecnej lokomotywowni, przy czym średnicę obrotnicy zwiększono do 14,65 m.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bełżec

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...