Dębica
Ostatnia zmiana: 2024-08-17
Opis ogólny |
---|
Do remontu stacji były trzy perony jeden (pierwszy) jednokrawędziowy i dwa (drugi i trzeci) dwukrawędziowe. W takcie remontu stacji perony te rozebrano. Wybudowano dwa nowe perony dwukrawędziowe. Do remontu było jedno przejście podziemne, przez które można było dojść na perony drugi i trzeci oraz na drugą stronę stacji (do ulicy Słonecznej). W trakcie remontu przejście to zlikwidowano, a tuż obok wybudowano nowe. Nowowybudowane perony są przesunięte w kierunku Krakowa - zaczynają się praktycznie w miejscu, gdzie dawniej znajdowała się kładka. Nowe przejście znajduje się na początku peronów, od strony Rzeszowa. Zlikwidowano przejazd kolejowo-drogowy, który znajdował się przy wyjeździe w kierunku Krakowa, oraz znajdującą się obok niego kładkę nad torami. Kładka ta służyła tylko do przechodzenia z jednej strony torów na drugą. W miejsce przejazdu wybudowano wiadukt, po którym biegną tory. Dołem mogą przejechać tylko samochody osobowe. Przed wiaduktem wybudowano rondo na którym spotykają się ulice Głowackiego, Staszica i Konarskiego. Dodatkowo, przy końcach peronów (od strony Krakowa) zbudowano schody, którymi można zejść na chodnik pod wiaduktem. Dzięki temu przejściu można dostać się na ulicę Głowackiego lub znajdującą się po drugiej stronie torów ulicę Fabryczną. Rozebrana została nastawnia wykonawcza Db1, która znajdowała się obok przejazdu i zejścia z kładki od strony ulicy Fabrycznej. Wyremontowany został budynek dworca. Przebudowano poczekalnię (jest teraz znacznie mniejsza) oraz pomieszczenia kasowe. Obecnie jest tylko dwa okienka kasowe. Czynna jest tylko jedna kasa. W trakcie remontu rozebrano (znajdujący się po stronie zachodniej budynku dworca) magazyn oraz znajdującą się przy nim rampę. W jego miejscu wybudowano parking. Początek stacji przesunięto w kierunku Krakowa (obecnie semafory wjazdowe znajdują się tuż za mostem na Wisłoce - jadąc od strony Krakowa. Most jest nowy, a tory biegną nowym przebiegiem.) info: Jan Gawlik (1 VI 2020) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | podkarpackie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | małe daszki na peronach (info: Kloss) | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: |
EPA:5100016 HAFAS:5100228 IBNR:31 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
323,216 | Łódź Kaliska – Dębica (25) | ||
110,654 | Kraków Główny Osobowy – Medyka (91) | ||
Grabiny – Dębica (dawny przebieg) | |||
Dębica – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Dębica korekta | |
Koniec LK25 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#4
(odp. na #3)
wasiukibic
(2021-03-12 10:55:41)
Odnośnie tego tematu. Dziś w prasie internetowej przeczytałem utyskiwania na temat niskiego udziału transportu kolejowego w eksporcie polskich towarów rolno spożywczych. Ciekawe, jak szanowny pan ekspert, wraz z kolejarzami wyobrażają sobie, że będzie inaczej, skoro tukej i w dziesiątkach (setkach?) innych miejsc od 30 lat trwa systematyczne odcinanie i likwidacja bocznic. Niedawno Czarek pisał o takim przypadku związanym z elewatorem w Wąbrzeźnie. Z mojego podwórka, potężny Cargill jest obsługiwany ino ciężarówkami. Pomysł niby taki, że brakuje centrów logistycznych... Czy oni, kurka, faktycznie liczą na to, że ktoś będzie się pałował z przeładunkami np. mięsa czy zboża? I kaj oni to mają robić, jak w już istniejących centrach (Pannatoni, Prologis) nie ma podłączeń kolejowych i nic nie wskazuje na to, że cokolwiek się w tej materii zmieni.
-
#5
(odp. na #4)
irek
(2021-03-12 12:06:03)
@Wasiu, przecież w różnych miejscach głównie w necie możemy wyczytać mądrości przeróżnych "speców" a to o likwidacji połączeń pasażerskich a to o likwidacji przewozu towarów. Wedle tych "speców" na kolei ma pozostać tylko to co się opłaca ...CZYLI CO ?! Do niedawna niemal na wszystkich stacjach czy wręcz małych stacyjkach były bocznice towarowe. Dostarczały coś tam, odbierały coś tam. Obecnie nawet na dużych stacjach zlikwidowano (głównie podczas wykonywanych remontów) bocznice towarowe!
-
#6
(odp. na #5)
ACdVL (Andrzej)
(2021-03-12 20:23:05)
Dobry przykład to Jelcz-Laskowice i jego linia do zakładów w Jelczu Fabrycznym, po którym nie uchował się nawet wieżowiec, przez lata symbol miasta, jak i całe zakłady, lekką ręką wyrżnięte - bo konkurencja dla zachodu!
Ad vocem kolei - właśnie przez takie postępowanie będą koleje - jak i fabryki - w bliższej/dalszej przyszłości bardzo tego żałować, o czym wspominał zresztą - słusznie - mój śp. dziadek, który prowadził gospodarstwo agrarne i nieco pojęcia w tych sprawach miał.
Wasiu - pół żartem stwierdzę ci, że "nasz gospodarczy cud ósmy świata cud", ot - cała recepta. :) A poważniej - pozostaje mieć nadzieję, że zmieni się polityka kolei wobec przedsiębiorstw, również samych przedsiębiorstw wobec kolei, bo jednak nie bardzo mają zapał do transportu szynowego, że wróci - przecież tak zgodna - współpraca przemysłowo-kolejowa. Wszak taki wspomniany przeze mnie Jelcz miał swój wydział kolejowy, który miał pieczę nad bagatela 14 km torów zakładowych. 14 km! O bogowie egipscy (jestem chrześcijaninem, acz lubię metafory).. -
#7
Jan Gawlik
(2021-03-13 21:38:07)
Ta bocznica wiodła nie tylko do Zakładów Mięsnych (czyli obecny Stek-Rol), ale dalej do KRP Igloopol (czyli wzdłuż budynków opisanych, jako Sokołów S.A. Oddział Dębica). W tym dużym prostokątnym budynku znajdują się chłodnie - teraz to chyba jest Chłodnia Składowa.
Kolejna bocznica biegła, pomiędzy torami a ulicą Fabryczną, do cegielni, która znajdowała się pomiędzy ulicami 1-go Maja i Fabryczna a torami. Pamiętam, że na tej bocznicy przez lata stał parowóz (Ty42 albo Ty2), który służył za kotłownię dla cegielni. Zresztą cegielnia też wchodziła w skład KRP Igloopol. Pod wiaduktem przebiegała kolejka wąskotorowa, którą dowożono glinę z glinianki w Latoszynie.
Kolejna bocznica była od strony ulicy Głowackiego. Były tam magazyny PZGS-u. To pomiędzy ulicami Głowackiego, Księdza Konarskiego, a Składową. Jak dobrze pamiętam, to tor przecinał poprzecznie ulicę Głowackiego i wchodził pomiędzy budynki, w których jest teraz Solarium Malibu i Pino Klub Bilardowy.
W stacji zlikwidowali magazyn i rampę. -
#8
(odp. na #7)
wasiukibic
(2021-03-13 21:48:16)
Internety podają, że ten KRP Igloopol to była kiedyś potęga, która zasponsorowała nawet w mieście siec trolejbusową. Niestety, kombinat upadł z hukiem (zastanawiam się dlaczego) i trolejbusy też zwinięto.
-
#9
Jan Gawlik
(2021-03-13 21:58:48)
Była sieć trolejbusowa z Dębicy do Straszęcina - pozostały po niej słupy. Łączyła zakład dębicki z tym w Straszęcinie. Nie została przeprowadzona zza torów do centrum miasta. Po upadku kombinatu zlikwidowano trolejbusy (ponoć sprzedano je do Gdyni). A przyczyny upadku Igloopolu? Chyba główną była "wola polityczna" nowych władz, by kombinat zlikwidować. Dodatkowo długi i zmiana system gospodarczego.
-
#10
(odp. na #9)
wasiukibic
(2021-03-13 23:17:50)
Najmniejsze miasto z siecią trolejbusową w Polsce? Coś jak kiedyś tramwaj w Inowrocławiu. Mam na myśli miejscowości położone daleko od aglomeracji/konurbacji.
-
#11
Jan Gawlik
(2021-05-15 19:52:20)
Tramwaj był też kiedyś w Jeleniej Górze. Kursował od dworca kolejowego do Cieplic. Pamiętam go z dzieciństwa.
-
#12
(odp. na #11)
Marek Potocki
(2021-05-15 21:01:23)
Nawet do Podgórzyna dojeżdżał. Na dawnej pętli, w roli pomnika, stoi przywieziony z Bydgoszczy wagon.
https://fotopolska.e… -
#13
(odp. na #4)
Jan Gawlik
(2021-11-11 12:39:33)
Mając w pamięci kontrolę uprawnionego organu, nie dziwię się, że firmy likwidują bocznice. Dodać do tego coraz dziwniejsze przepisy i wymagania. Poco się użerać i ładować kasę, jak dużo prościej można prowadzić transport samochodowy.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Dębica