OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jaworzno

Ostatnia zmiana: 2025-05-02

Opis ogólny
Stacja Jaworzno powstała na początku XX w. Od początku istnienia podstawową funkcją stacji była obsługa potoków ruchu towarowego. Stacja również obsługiwała ruch pasażerski na linii kolejowej Jaworzno Szczakowa - Bolęcin.
Obecnie jedynymi pozostałościowymi po budynkach stacyjnych jest m.in. budynek rampy towarowej zlokalizowany przy Velostradzie. Na miejscu równi stacyjnej znajduje się obwodnica - DK79.
Obszerne informacje na temat jaworznickiej kolei można zaczerpnąć z książki pt. "Kolej w Jaworznie słowem i fotografią".

Po przejściu nadziemnym pozostał tylko betonowy fundament przy budynku stacyjnym. Na środku stacji odchodziła bocznica do magazynu przy ul. Żwirki i Wigury obecnie zrobiono z niego plac manewrowy i hurtownię drobiu. (info: glowawojtas, 2007-07-10)

Opis infrastruktury: Obecnie dwa wiadukty do KWK Kościuszko i na zakłady azotowe i KWK Sobieski są rozebrane. Poleci tędy obwodnica. (info: GlowaWojtas, 2007-06-08)

Było ok. 12 torów. (info: piotr łaźnia, 2008-02-23)

Opis budynków: Budynek dworca jest zamknięty i zamurowany. Od strony ulicy zajmuje go jedna rodzina. Magazyn przy (rozebranej) bocznicy w północnej części stacji jest zamieniony w plac manewrowy a jego druga połowa zamieniona w hurtownie.

Budynek stacji Jaworzno został rozebrany od 27.08.2012 do 5.09.2012. (info: Wojciech Wiśniewski, 01-09-2012).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,348 Jaworzno Szczakowa – Chrzanów – Płaza – Bolęcin (126/969)  
  7,414 Jęzor Centralny JCC – KWK Jan Kanty – Jaworzno (PKP) (KP 214)  
  10,409 Dąbrowa – Jaworzno (KP 216)  
  Jaworzno – Bory (pierwotny przebieg fragmentu 126)  
  Jaworzno – bocznice i łącznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Jacenty Garncarz (2025-01-14 09:47:48)
    Szkoda, że zamiast niszczyć linię kolejową między Jaworznem a Szczakową nie poprowadzono tam tramwaju. Zmniejszył by się ruch samochodowy, a dzielnice Długoszyn, Niedzieliska, Szczakową, Góra Piasku, Pechnik lepiej byłyby skomunikowane.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jaworzno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...