OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jaworzno Szczakowa

Ostatnia zmiana: 2024-11-24

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja i dworzec kolejowy Szczakowa (dzisiaj właściwie Jaworzno-Szczakowa) to jeden z najważniejszych i najładniejszych małych dworców kolejowych na polskiej linii dawnej kolei warszawsko(petersbursko)-wiedeńskiej. Przystanek tutaj powstał przed 1847 rokiem a stacja kolejowa w 1847 roku, jako stacja graniczna między Austrią a Królestwem Polskim. Łącznie z pobliską stacją Maczki (dzisiaj Sosnowiec-Maczki)Szczakowa stanowiła swoistą dwustację graniczną, również swojego czasu z Prusami, niezwykle ważną w gospodarce kolejowej państw zaborczych. Rozwój stacja kolejowa i odcinek kolei Maczki-Kraków zawdzięcza powstawaniu w Szczakowej, w czwartej ćwiartce XIX wieku wielkich fabryk, usilnie korzystających z kolei w gigantycznym stopniu: cementowni, hucie szkła, kopalni piasku. Oczywiście również dzięki istnieniu kolei na tym terenie powstawały ów przedsiębiorstwa, pozostając i trwając w swoistej symbiozie z koleją przez następne sto lat, do początków lat '90 XX wieku. Należy również zaznaczyć, iż miasto Szczakowa (prawa miejskie 1874 r.) jak i dworzec kolejowy do połowy lat '60 XX wieku stanowiły ważny punkt strategiczno-wojskowy. Przed II w. św. w pobliskich koszarach stacjonowały oddziały ułanów i kompania przeciwpancerna wraz z pociągiem pancernym, zwanym później Piłsudskim, który we wrześniu 1939 r. wsławił się w wielu bitwach m.in. pod Mokrą. Dworzec kolejowy w Szczakowej i okoliczne torowiska podczas II w. św. były silnie infiltrowane przez AK i AL, celem niszczenia niemieckich transportów, szczególnie ludzi do Auschwitz, bardzo wiele osób powstańcy uwolnili z transportów, nie raz ponosząc najwyższą cenę. Po II w. św, po opadnięciu zawieruchy powojennej stacja Szczakowa powiększa się o nową infrastrukturę i torowiska (m.in. linia do Bukowna) i stanowi bardzo ważny punkt przeładunkowy i naprawczy dla taboru kolejowego, czym walnie się przyczynia do zwiększenia ilości przewożonych towarów drogą szynową, niezwykle ważną w latach PRL-u. W czasach socjalizmu powrastają nowe torowiska m.in. linia do Jaworzna, bardzo wiele bocznic kolejowych i innych wewnętrznych, bardzo ciekawych, i na mapach kolejowych zapomnianych torowisk, często prowadzących w różne zakątki województwa małopolskiego i śląskiego. Po przełomie roku '89 i zmianie profilu transportowego z kolejowego na kołowo-samochodowy stacja Jaworzno-Szczakowa straciła, podobnie jak wszystkie inne stacje kolejowe w Polsce i Europie zachodniej swoje znaczenie, chociaż nawet dzisiaj zatrzymują się tutaj pociągi Intercity i Eurocity, co jest niezwykłym przywilejem dla tak małej stacyjki. Stacja Szczakowa i pobliskie torowiska mają przed sobą świetlaną przyszłość. Niezwykłej wagi skarbem jest różnorodność tras kolejowych, które mogłyby się stać kolejowo-parowozowymi trasami turystycznymi i podobnie jak Szczakowska spółka kolejowo-kopalniana PCC Rail Szczakowa S.A, mogłyby być rozpoznawalne w całej Polsce i Europie, jako perełka na turystycznej mapie Polski. Mogłyby tylko trzeba na to odrobinę chęci, motywacji i niestety pieniędzy. (info: Stanisław Lipiec, 2006-09-28)

Na stacji zatrzymuje się większość pociągów dalekobieżnych poza IC/EC. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)

Opis infrastruktury: Perony niskie, aktualnie używany tylko 2, 1 i 3 tylko w sezonie. Semafory świetlne działające. Tory dodatkowe praktycznie nie używane, tuż obok stacja towarowa. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)

Opis budynków: W budynku stacji są czynne kasy, ale oprócz pomieszczeń PKP zaczynają się wynajęte pomieszczenia np.: na chiński masaż ;) (info: GlowaWojtas, 2007-03-16)

Hala dworca z ławką, 1 kasą i diodowym wyświetlaczem przyjazdów pociągów. Całość nie remontowana od parunastu ładnych lat, jedynie diodowe wyświetlacze na peronach są nowe. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: zamknięty w stanie dobrym
budynki obsługi taboru: używana
zadaszenie peronów: 2 perony wyspowe - zadaszone, peron przy budynku stacji - zadaszony
semafory: świetlne i kształtowe
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne.
Przejście nadziemne: nie ma - zlikwidowane.
Windy dla niepełnosprawnych.
kasa/biletomat: nieczynna, zamknięta w latach 2010-2015, dokładny rok zamknięcia nieznany
nastawnie, strażnice, posterunki: JSB, JSE, JSC, JSR
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5 (w tym jedna krawędź odgrodzona od toru i nieczynna).
Peron 1-krawędzowy przy budynku dworca wyłączony z użytkowania - odgrodzony od toru.
kody: EPA:5100165
HAFAS:5100213
IBNR:60
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Jaworzno Szczakowa – Chrzanów – Płaza – Bolęcin (126/969)  
  15,810 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133)  
  0,220 Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (134)  
  11,299 Bukowno – Jaworzno Szczakowa (156)  
  Jaworzno Szczakowa JSB – Długoszyn (668)  
  Linia kolejowa PG-PLK  
  Sosnowiec Maczki – Jaworzno Szczakowa (pierwotny przebieg 133)  
  Sosnowiec Maczki SMA – Jaworzno Szczakowa JSC (666)  
  1,597 Borowa Górka – Jaworzno Szczakowa T4B (670)  
  0,000 Jaworzno Szczakowa JSE – Pieczyska T3P (714)  
  -0,931 Jaworzno Szczakowa JSE – Pieczyska T4P (669)  
  3,515 Borowa Górka – Jaworzno Szczakowa T3B (715)  
  Jaworzno Szczakowa – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Jaworzno Szczakowa JSB R107
Jaworzno Szczakowa JSC R373
Jaworzno Szczakowa JSE R132
Jaworzno Szczakowa JSE R172
Jaworzno Szczakowa R105
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Marek Potocki (2019-02-18 08:44:26)
    Pytanie z maila:

    Czy dworzec Jaworzno Szczakowa jest całkowicie dostosowany dla osób na wózkach inwalidzkich?

    Pomożecie?
  • #2 Sławomir Sikora (2020-11-22 17:55:52)
    Tak, jest dostosowany do osób niepełnosprawnych ruchowo. Na jednym peronie wyspowym jest nowa winda, a na drugim wyspowym jest winda schodowa. W ogóle infrastruktura pasażerska się poprawiła. Perony były ostatnio modernizowane, są to teraz perony wysokie.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jaworzno Szczakowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...