OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Jaworzno Szczakowa

Ostatnia zmiana: 2016-07-28

Opis ogólny
Opis ogólny: Stacja i dworzec kolejowy Szczakowa (dzisiaj właściwie Jaworzno-Szczakowa) to jeden z najważniejszych i najładniejszych małych dworców kolejowych na polskiej linii dawnej kolei warszawsko(petersbursko)-wiedeńskiej. Przystanek tutaj powstał przed 1847 rokiem a stacja kolejowa w 1847 roku, jako stacja graniczna między Austrią a Królestwem Polskim. Łącznie z pobliską stacją Maczki (dzisiaj Sosnowiec-Maczki)Szczakowa stanowiła swoistą dwustację graniczną, również swojego czasu z Prusami, niezwykle ważną w gospodarce kolejowej państw zaborczych. Rozwój stacja kolejowa i odcinek kolei Maczki-Kraków zawdzięcza powstawaniu w Szczakowej, w czwartej ćwiartce XIX wieku wielkich fabryk, usilnie korzystających z kolei w gigantycznym stopniu: cementowni, hucie szkła, kopalni piasku. Oczywiście również dzięki istnieniu kolei na tym terenie powstawały ów przedsiębiorstwa, pozostając i trwając w swoistej symbiozie z koleją przez następne sto lat, do początków lat '90 XX wieku. Należy również zaznaczyć, iż miasto Szczakowa (prawa miejskie 1874 r.) jak i dworzec kolejowy do połowy lat '60 XX wieku stanowiły ważny punkt strategiczno-wojskowy. Przed II w. św. w pobliskich koszarach stacjonowały oddziały ułanów i kompania przeciwpancerna wraz z pociągiem pancernym, zwanym później Piłsudskim, który we wrześniu 1939 r. wsławił się w wielu bitwach m.in. pod Mokrą. Dworzec kolejowy w Szczakowej i okoliczne torowiska podczas II w. św. były silnie infiltrowane przez AK i AL, celem niszczenia niemieckich transportów, szczególnie ludzi do Auschwitz, bardzo wiele osób powstańcy uwolnili z transportów, nie raz ponosząc najwyższą cenę. Po II w. św, po opadnięciu zawieruchy powojennej stacja Szczakowa powiększa się o nową infrastrukturę i torowiska (m.in. linia do Bukowna) i stanowi bardzo ważny punkt przeładunkowy i naprawczy dla taboru kolejowego, czym walnie się przyczynia do zwiększenia ilości przewożonych towarów drogą szynową, niezwykle ważną w latach PRL-u. W czasach socjalizmu powrastają nowe torowiska m.in. linia do Jaworzna, bardzo wiele bocznic kolejowych i innych wewnętrznych, bardzo ciekawych, i na mapach kolejowych zapomnianych torowisk, często prowadzących w różne zakątki województwa małopolskiego i śląskiego. Po przełomie roku '89 i zmianie profilu transportowego z kolejowego na kołowo-samochodowy stacja Jaworzno-Szczakowa straciła, podobnie jak wszystkie inne stacje kolejowe w Polsce i Europie zachodniej swoje znaczenie, chociaż nawet dzisiaj zatrzymują się tutaj pociągi Intercity i Eurocity, co jest niezwykłym przywilejem dla tak małej stacyjki. Stacja Szczakowa i pobliskie torowiska mają przed sobą świetlaną przyszłość. Niezwykłej wagi skarbem jest różnorodność tras kolejowych, które mogłyby się stać kolejowo-parowozowymi trasami turystycznymi i podobnie jak Szczakowska spółka kolejowo-kopalniana PCC Rail Szczakowa S.A, mogłyby być rozpoznawalne w całej Polsce i Europie, jako perełka na turystycznej mapie Polski. Mogłyby tylko trzeba na to odrobinę chęci, motywacji i niestety pieniędzy. (info: Stanisław Lipiec, 2006-09-28)

Na stacji zatrzymuje się większość pociągów dalekobieżnych poza IC/EC. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)

Opis infrastruktury: Perony niskie, aktualnie używany tylko 2, 1 i 3 tylko w sezonie. Semafory świetlne działające. Tory dodatkowe praktycznie nie używane, tuż obok stacja towarowa. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)

Opis budynków: W budynku stacji są czynne kasy, ale oprócz pomieszczeń PKP zaczynają się wynajęte pomieszczenia np.: na chiński masaż ;) (info: GlowaWojtas, 2007-03-16)

Hala dworca z ławką, 1 kasą i diodowym wyświetlaczem przyjazdów pociągów. Całość nie remontowana od parunastu ładnych lat, jedynie diodowe wyświetlacze na peronach są nowe. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty w stanie dobrym
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i kształtowe
przejście podziemne: czynne
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana w stanie dobrym
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: EPA:5100165
HAFAS:5100213
IBNR:60
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Jaworzno-Szczakowa – Chrzanów  
  15,810 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133)  
  0,000 Jaworzno-Szczakowa – Mysłowice (134)  
  12,280 Bukowno – Jaworzno-Szczakowa (156)  
  2,000 Sosnowiec Maczki – Jaworzno-Szczakowa (666)  
  0,000 Jaworzno-Szczakowa – Długoszyn (668)  
  0,001 Jaworzno-Szczakowa – Pieczyska (669)  
  2,496 Borowa Górka – Jaworzno-Szczakowa (670)  
  3,000 Borowa Górka – Jaworzno-Szczakowa (715)  
  0,001 Jaworzno-Szczakowa – Pieczyska (714)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Szczakowa Północ (woj. śląskie) 1,48 km
Jaworzno Szczakowa Lokomotywownia (woj. śląskie) 1,99 km
Maczki (piask.) (woj. śląskie) 3,13 km
Sosnowiec Maczki (woj. śląskie) 3,14 km
Borowa Górka (woj. śląskie) 3,79 km
Pieczyska (woj. śląskie) 3,91 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Jaworzno Szczakowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...