Dąbrowa Górnicza
Ostatnia zmiana: 2025-07-07
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Linia kolejowa przez Dąbrowę Górnicza otwarta została w 1858 r. W austriackim "Welt-Atlas", wydanym w Wiedniu około 1920 r., na jednej z mapek, o nazwie Oberschlesisches Kohlenrevier, przy miejscowości Dąbrowa, przy symbolu stacji, jest napis H.St.Gsichow. Gzichów, dawna siedziba gminy, jest obecnie częścią miasta Będzin. (info: Andrzej Wysocki, 2007-06-16) Opis infrastruktury: Przez stację przechodzą 2 tory. Za starym budynkiem stacyjnym znajdują się bocznice dawnej KWK Paryż {zlikwidowana 1995r}. Obecnie bocznice te utrzymywane są przy życiu poprzez funkcjonowanie pobliskiego zakładu przerobu węgla. (info: Mateusz Nowak, 2006-03-14). Część torów jest zdatna do użytku natomiast część rozebrana (info: quantusis, 2006-05-26) Do niedawna istniała metalowa kładka umożliwiająca podróżnym dostanie się na peron (wcześniej umożliwiała dojście do dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej). Wybudowano ją około roku 1910. W roku 2003 została ona rozebrana ze względu na jej zły stan techniczny (info: Łukasz Sambor, 2008-01-04) Część torów została rozebrana z powodu zmian, które mają nastąpić w związku z budową nowego centrum handlowego. Dworzec chyba doczeka się lepszych dni. (info: Monia K., 29-07-2008) Opis budynków: Przy peronie znajduje się stary nieużywany budynek kolejowy. Zaś kasa znajduje się kilkanaście metrów dalej przy ulicy. Budynek w nieokreślonej przyszłości ma zostać zmodernizowany (info: Mateusz Nowak, 2006-03-14) Budynek przy torach kolejowych jest dawnym dworcem kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Obecnie mieści się w nim nastawnia. Budynek, w którym obecnie mieszczą się kasy biletowe i poczekalnia jest dawnym dworcem kolei Nadwiślańskiej (Iwangrodzko (Dęblińsko) - Dąbrowskiej. (info: Łukasz Sambor, 2008-01-04) Budynek, który w latach swojej świetności był dworcem obecnie jest nastawnią. Większość okien jest zniszczona, a szyby popękane. W obecnym głównym budynku, gdzie znajdują się kasy zaadaptowano jedno pomieszczenie na antykwariat. (info: Monia K., 29-07-2008) W roku 20234r. Do użytku został oddany nowy budynek dworcowy. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: |
Budynek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej: używany zgodnie z przeznaczeniem. Budynek Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej: wyburzony w grudniu 2020. |
|
budynki obsługi taboru: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: rozebrane |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | DG | |
wieża wodna: | nie ma i nie było | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100340 HAFAS:5100250 IBNR:30 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
300,125 | Warszawa Centralna – Katowice (1) | ||
9,936 | Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza (162) | ||
Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec Zagórze | |||
Kolej Ruchu Regionalnego | |||
Dąbrowa Górnicza – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Bobik
(2021-07-11 16:39:12)
Budynek dworca od strony ul. Kościuszki/Kolejowej został wyburzony w ramach budowy centrum przesiadkowego, tunelu pod torami i drogi za Hutą Bankową. Peron stacji został przebudowany, zyskał m.in. przejscie podziemne. Całośc inwestycji ma być gotowa do końca marca 2023.
-
#2
R. Kotowski
(2022-07-31 22:33:35)
Ciekawostka związana z budynkiem dworca w Dabrowie Górniczej (źródło: z „Tajnego Detektywa” gazety przedwojennej.)
Napad na dworzec
Przedwojenna kronika kryminalna Dąbrowy, w porównaniu z obecną, mogłaby zjeżyć włos na
głowie niejednemu. Kradzieże, zabójstwa, samobójstwa, tragedie na przejazdach kolejowych
–
niegdyś wcale nie było w naszym mieście bezpieczniej niż dziś. W Dąbrowie miało miejsce kilka
zuchwałych kradzieży, a jedna z nich wydarzyła się na dworcu. 14 sierpnia 1931 roku chwilę przed
ósmą do budynku dworca przyszło dwóch szykownych dżentelmenów. Jeden z nich był ubrany po
cywilnemu, a drugi w mundur wysokiego urzędnika kolejowego. Chcieli widzieć się z kasjerem
stacji. Po usłyszeniu od woźnego o nieobecności tejże osoby, usiedli w poczekalni. W niedługim
czasie później do dworca wszedł wyżej wspomniany
–
Stefan Bednarski.
Biurokracja w tamtych czasach wcale nie była mniej wymagająca niż dziś. Słowo „Kontrole
r” wzbudzało u każdego bladość twarzy i strach w oczach. Nic więc dziwnego, że gdy po kilku
minutach oczekiwania około 7.45 dwaj panowie oznajmili personelowi, iż przyszli na kontrolę
kasy nikt nie śmiał ich zatrzymać. Pewnym krokiem weszli do pokoju kasy, a gdy tylko drzwi się za
nimi zamknęły wyciągnęli spod płaszczy błyszczące lufy rewolwerów. Kasjer nie zdążył wydać
choćby westchnienia, zaskoczony rozwojem sytuacji, nie mówiąc już o wciśnięciu przycisku
alarmowego blokującego kasę. Napastnicy szybko związali i zakneblowali kasjera, po czym zaczęli
wyciągać pliki nowiutkich banknotów. Dzień napadu wybrali nieprzypadkowo – był to dzień
wypłat dla pracowników kolei, więc kasa była wypchana po brzegi. Po zapełnieniu walizki wyszli z
budynku udając w drzwiach, iż żegnają się z kasjerem i zapowiadają kolejną wizytę. Po wyjściu z
dworca szybko porzucili swoje stroje i oddalili się spokojnie na rowerze. Dopiero po kilku
minutach zaniepokojeni pracownicy stacji, oczekujący na wypłaty, zajrzeli do pokoju i znaleźli
związanego kasjera. Od razu podjęto alarm w całej Dąbrowie, ale sprawcy już dawno oddalili się z
miejsca kradzieży. Ich łupem padło 60 tysięcy ówczesnych złotych. Jaka to była kwota w
przeliczeniu na obecną walutę? Warto powiedzieć, że w tamtych czasach chleb kosztował 60
groszy, nowy samochód Fiat 508 5,5 tysiąca, a przeciętna wypłata miesięczna zwykłego,
niewykwalifikowanego pracownika w okolicach 100 złotych. -
#3
Igor13
(2024-04-27 23:12:00)
Na peronach zamontowano informacje pasażerską podobną do tej z Zawiercia, czy Pyrzowic Lotnisko.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Dąbrowa Górnicza