Sosnowiec Główny
Ostatnia zmiana: 2025-08-28
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: [Ze strony http://www.sosnowiec.info.pl/modules/dzialy/view.php?id=3&t_id=45&root=files/miasto/historia.htm] "Przełomową datą w historii miasta jest r. 1859; wtedy to zbudowano odnogę Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z dworcem kolejowym Sosnowice Warszawskie, dziś Sosnowiec Główny. Zmiany nazwy na Sosnowice dokonał zarządu kolei przy okazji uruchamiania stacji kolejowej i utrzymywała się ona przez kilkadziesiąt lat, chociaż zdecydowanie popularniejszą była forma Sosnowiec. (...) Od zbudowania kolei Sosnowiec gwałtownie się rozwijał. W rejonie dworca, zwanego potocznie dworcem wiedeńskim, zaczęła powstawać dzielnica centralizująca okoliczne osady przemysłowe... (...) W lutym 1863 r. powstańcy polscy Apolinarego Kurowskiego (około 50 strzelców i 50 kosynierów) pod dowództwem kpt. Stanisława Nikiforowa i kpt. Teodora Cieszkowskiego zaatakowali i zdobyli dworzec kolejowy w Sosnowcu; w czasie walki zginęło kilku Polaków i kilku Rosjan. (...) Urząd Poczty i Telegrafu funkcjonował od 1882 r. w gmachu dworca kolejowego... (...) W 1887 r. zbudowano odnogę Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej z dworcem Iwanogrodzkim (dziś Sosnowiec Południowy) łączącą Sosnowiec z Dęblinem. (...) We wrześniu [2000 r.] Polskie Koleje Państwowe uruchomiły zmodernizowany budynek główny dworca Sosnowiec Główny. (...)" (przesłał: Andrzej Wysocki, 2005-09-05) Opis infrastruktury: Od 1995 roku na stacji funkcjonują przekaźnikowo-komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a głowice rozjazdowe są obserwowane z nastawni SG poprzez system telewizji przemysłowej. (info: Mariusz Herchold, 2005-08-13) W Sosnowcu Gł było 7 nastawni wykonawczych - obecnie tylko dysponująca (info: Andrzej Lis, 2005-10-16) kamery ukradli około miesiąc temu (info: Andrzej Lis, 2005-10-18) Opis budynków: W 1859 roku wybudowano neoklasycystyczny gmach dworca wg projektu Enrico Marconiego, wzorującego się na budynku Dworca Wiedeńskiego w Warszawie. W 1915 roku wykonano projekt rozbudowy dworca, który zrealizowano po I wojnie światowej dobudowując halę dworcową. W latach siedemdziesiątych wyburzono halę sportową wchodzącą w skład kompleksu. W roku 2000 hala dworcowa została zmodernizowana. źródło: http://www.sosnowiec.info.pl/ według mojej wiedzy lokomotywownie były dwie, oba budynki stoją, jeden nieznacznie, drugi prawie cały przebudowany. (info: Andrzej Lis, 2005-10-16) Z powodu nadchodzącego remontu siedziby PLK w Katowicach, nieużywane pomieszczenia w budynku dworca Sosnowiec Gł. oraz pobliskie są remontowane i adaptowane do potrzeb przeniesienia siedziby PLK z Katowic do Sosnowca. (info: Piotr Szot, 08-10-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki dworcowe: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: | była, ale obecnie już nie istnieje | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
|
kody: |
EPA:5100116 HAFAS:5100133 IBNR:191 |
|
informacja pasażerska: |
Dynamiczna: wyświetlacze, megafony i zegary; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
309,544 | Warszawa Centralna – Katowice (1) | ||
84,054 | Tunel – Sosnowiec Główny (62) | ||
Będzin – Katowice (659) | |||
Kolej Ruchu Regionalnego | |||
Sosnowiec Główny R104 – Mieszko (659) | |||
1,140 | Sosnowiec Główny [R3] – Sosnowiec Pogoń (185) | ||
1,117 | Sosnowiec Południowy [R 7] – Sosnowiec Główny [R 52] (660) | ||
Sosnowiec – bocznice i łącznice normalnotorowe |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Sosnowiec Główny R104 | |
Sosnowiec Główny R3 | |
Sosnowiec Główny R40 | |
Sosnowiec Główny R52 | |
Sosnowiec Główny R7 |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Wilk i Zając
(2023-07-12 19:00:10)
W zimowym rozkładzie jazdy pociągów 1913/1914 na stacji Sosnowiec (Warszawsko-Wiedeński) figurują pociągi: przybywające z Katowic o godz. 8:43 i 13:39 oraz odchodzące do Katowic o godz. 9:16 i 14:02, oznaczone jako "elektryczne". Co to za tabor mógł być? Raczej nie taki z pantografem na dachu. Jakaś pionierska lokomotywa spalinowo-elektryczna?
-
#2
(odp. na #1)
Stanisław Stanisław
(2023-07-12 20:05:13)
Zapewne chodzi o akumulatorowe zespoły trakcyjne typu Wittfeld, jakby nie patrzył była to trakcja elektryczna :)
-
#3
(odp. na #1)
Xiążę Piast II Chrobry
(2023-07-12 20:21:59)
Elektryczne, bo oswietlenie było elektryczne.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Sosnowiec Główny