OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice Dąbrówka Mała

Ostatnia zmiana: 2016-03-22

Opis ogólny
Opis ogólny: Status stacji zmieniał się wraz z upływem czasu. Tu stan z roku 1992 - już po likwidacji Wełnowca, ale w czasie rozkwitu różnych prywatnych firm i jeszcze przed falą likwidacji linii - tak więc z okresu największego terytorialnie stanu posiadania stacji (ćwierć wieku wcześniej zlikwidowano szlak do Zawodzia, dekadę później wybudowano tor do Kop. Katowice - te połączenia nie istniały jednocześnie). W tym czasie była to stacja pośrednia. W rzeczywistości - pięciokierunkowy węzeł. Pociągi kursowały na szlakach do Siemianowic Śl., Szopienic Płn, Roździenia (stacja kolei piaskowej), Kop. Katowice (stacja kopalniana) oraz do/w kierunku zbirnika piasu Kop. Kleofas (szlak bez posterunku ruchu na końcu). Szósty kierunek to dawny tor do Zawodzia - w połowie byłego szlaku znajdowała się baza paliwowa. Tu jednak wyprawiano tylko składy manewrowe. Jeszcze ciekawiej było u dyżurnego ruchu na "centralce telefonicznej". Były tu lącza do: Siemianowice Śl, Szopienice Płn, Kop. Katowice, Roździeń (do dyżurnych ruchu tych stacji), zbiornik piasku (do pracownika obsługującego), Paulina (stacja wąskotorowa na skrzyżowaniu linii w rejonie Wełnowca), Szopienice (też wąskotorowa - na przecięciu w torze do bazy paliw) oraz 4 łącza strażnicowe (przejady na trzech liniach + przejazd na stacji), oczywiście również nast. wykonawcza. Układ torów pozwalał na jednoczesną jazdę czterech pociągów na nastawni wykonawczej (zdarzało się) i trzech w okręgu dysponującym. To wszystko - przypomnijmy - na stacji teoretycznie pośredniej. Ilość użytkowników bocznic przekraczała 30, a długość pojedyńczego toru (stacja + bocznice) to ponad 20 km. Już wtedy do stałych gości na stacji należały pociągi Kopalni Piasku Szczakowa (tranzyt przez stację) a równie często pojawiała się lokomotywa z Kopalni Węgla Katowice.

CIEKAWOSTKA: Spolka Koleje Nadwislanskie, planujaca wprowadzic prywatne uslugi kolejowe o charakterze pasazerskim, posiada w planach polaczenie z Katowic do Siemianowic Slaskich. Szanse realizacji sa male, ale jednak istnieja, co oznacza iz po ponad 30 latach od zawieszenia ruchu pasazerskiego istnieje szansa na przywrocenie stacji do zycia. Jazda w strone Katowic musialaby byc realizowana prawdopodobnie ze zmiana czola w Szopienicach, jednakze w przyszlosci gdyby zrekonstruowac tor biegnacy do stacji Zawodzie, co jest mozliwe ze wzgledu na brak zabudowy na trasie dawnego polaczenia, mozliwe byloby dotarcie do stacji Katowice w ciagu 6-8 minut, z zatrzymaniem na stacji Katowice Zawodzie. Przewidywany czas jazdy z Dabrowki Malej do Siemianowic nieznany, na slepo moge szacowac iz moglby wyniesc ok. 15 minut. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Najbliższa możliwa zmiana kierunku jazdy to dopiero Mysłowice; już w latach 80. planowano uruchomić pociągi osobowe Oświęcim - Szopienice Płn - Chorzów Stary - Bytom - Tarnowskie Góry, do czego jednak nie doszło z uwagi na koszty przebudowy urządzeń srk (konieczność - również dziś - zabudowy rygli mechanicznych lub zmiany napędów rozjazdowych na elektryczne z kontrolą); czas jazdy Siemianowice - Dąbrówka to 7 minut (info: Andrzej Lis, 2006-04-25)

Opis infrastruktury: Przez stacje przechodza w zasadzie trzy tory: dwa naleza do linii prowadzacej z Szopienic do Siemianowic Slaskich, jeden tor odchodzil kiedys w strone poludniowa do stacji Katowice Bogucice (obecnie: Zawodzie), w strone polnocna tor prowadzi do elektrocieplowni Katowice, kiedys prowadzil do Welnowca. Na terenie stacji dosc spora grupa towarowa, brak konkretnych danych ale dodatkowych torow jest od 5 do 9, a czego na pewno jeden zamkniety. Tory dodatkowe maja ok. 600m dlugosci. Trakcja zawieszona na bramkach, semafory swietlne 5-komorowe. 200m od budynku stacyjnego znajduje sie przejazd kolejowy (ul. Le Ronda) z przejsciem naziemnym. Ruch towarowy (glownie sklady z weglem) dosc intensywny. Nad caloscia torow + grypu postojowej przebiega droga krajowa DK88 prowadzaca z Katowic (od Ronda) do Sosnowca i dalej na Warszawe. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Opis budynków: Budynek dzierżawiony przez teatr (info: M. Medwecki)

Budynek stacyjny przy z jedna krawedzia peronowa, konczy sie tez przy nim zeberkiem jeden tor (gdzie obecnie stoi zdewastowany wagon mieszkalny). Naprzeciw budynku stacyjnego znajduje sie miedzy torami przelotowymi a dodatkowymi czynna nastawnia. Budynek stacyjny, dosc spory, do niedawna jeszcze z nazwa stacji (Katowice Dabrowka Mala), kilka lat temu czesciowo zaadoptowano na maly teatr aktorski ktory cieszy sie wzrastajacym zainteresowaniem. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Katowice – Katowice Dąbrówka Mała  
  2,873 Borki – Katowice Dąbrówka Mała (678, kp 207+208)  
  Katowice Zawodzie – Katowice Dąbrówka Mała  
  2,662 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161)  
  0,000 Katowice Dąbrówka Mała – KWK Kleofas Szyb Powietrzny II (KP 268)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Katowice Szopienice (woj. śląskie) 1,15 km
Katowice Bogucice Wąskotorowe (woj. śląskie) 1,82 km
Roździeń (woj. śląskie) 1,88 km
Katowice Wschodnie (woj. śląskie) 2,16 km
Katowice Zawodzie (woj. śląskie) 2,19 km
Borki (woj. śląskie) 2,40 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice Dąbrówka Mała

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...