OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice Dąbrówka Mała

Ostatnia zmiana: 2020-01-15

Opis ogólny
Status stacji zmieniał się wraz z upływem czasu. Stan z roku 1992 - już po likwidacji Wełnowca, ale w czasie rozkwitu różnych prywatnych firm i jeszcze przed falą likwidacji linii - tak więc z okresu największego terytorialnie stanu posiadania stacji (ćwierć wieku wcześniej zlikwidowano szlak do Zawodzia, dekadę później wybudowano tor do Kop. Katowice - te połączenia nie istniały jednocześnie). W tym czasie była to stacja pośrednia. W rzeczywistości - pięciokierunkowy węzeł. Pociągi kursowały na szlakach do Siemianowic Śl., Szopienic Płn, Roździenia (stacja kolei piaskowej), Kop. Katowice (stacja kopalniana) oraz do/w kierunku zbiornika piasku Kop. Kleofas (szlak bez posterunku ruchu na końcu). Szósty kierunek to dawny tor do Zawodzia - w połowie byłego szlaku znajdowała się baza paliwowa. Tu jednak wyprawiano tylko składy manewrowe. Jeszcze ciekawiej było u dyżurnego ruchu na "centralce telefonicznej". Były tu łącza do: Siemianowice Śl, Szopienice Płn, Kop. Katowice, Roździeń (do dyżurnych ruchu tych stacji), zbiornik piasku (do pracownika obsługującego), Paulina (stacja wąskotorowa na skrzyżowaniu linii w rejonie Wełnowca), Szopienice (też wąskotorowa - na przecięciu w torze do bazy paliw) oraz 4 łącza strażnicowe (przejazdy na trzech liniach + przejazd na stacji), oczywiście również nast. wykonawcza. Układ torów pozwalał na jednoczesną jazdę czterech pociągów na nastawni wykonawczej (zdarzało się) i trzech w okręgu dysponującym. To wszystko - przypomnijmy - na stacji teoretycznie pośredniej. Ilość użytkowników bocznic przekraczała 30, a długość pojedynczego toru (stacja + bocznice) to ponad 20 km. Już wtedy do stałych gości na stacji należały pociągi Kopalni Piasku Szczakowa (tranzyt przez stację) a równie często pojawiała się lokomotywa z Kopalni Węgla Katowice.
W 2006 roku Spółka Koleje Nadwiślańskie, planująca wprowadzić prywatne usługi kolejowe o charakterze pasażerskim, planowała połączenie z Katowic do Siemianowic Śląskich. Dawało to szanse, że po ponad 30 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego stacja wróci do życia. Jazda w stronę Katowic musiałaby być realizowana prawdopodobnie ze zmiana czoła w Szopienicach. Gdyby zrekonstruować tor biegnący do stacji Zawodzie, co jest możliwe ze względu na brak zabudowy na trasie dawnego połączenia, dałoby się dojechać do stacji Katowice w ciągu 6-8 minut, z zatrzymaniem na stacji Katowice Zawodzie.(info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Najbliższa możliwa zmiana kierunku jazdy to dopiero Mysłowice; już w latach 80. planowano uruchomić pociągi osobowe Oświęcim - Szopienice Płn - Chorzów Stary - Bytom - Tarnowskie Góry, do czego jednak nie doszło z uwagi na koszty przebudowy urządzeń srk (konieczność - również dziś - zabudowy rygli mechanicznych lub zmiany napędów rozjazdowych na elektryczne z kontrolą); czas jazdy Siemianowice - Dąbrówka to 7 minut (info: Andrzej Lis, 2006-04-25)

Przez stację przechodzą trzy tory: dwa należą do linii prowadzącej z Szopienic do Siemianowic Śląskich, jeden tor odchodził kiedyś w stronę południową do stacji Katowice Bogucice (obecnie: Zawodzie), w stronę północna tor prowadzi do elektrociepłowni Katowice, kiedyś prowadził do Wełnowca. Na terenie stacji dość spora grupa towarowa, dodatkowych torów jest od 5 do 9, a czego na pewno jeden zamknięty. Tory dodatkowe maja ok. 600 m długości. Trakcja zawieszona na bramkach, semafory świetlne 5-komorowe. 200 m od budynku stacyjnego znajduje się przejazd kolejowy (ul. Le Ronda) z przejściem naziemnym. Ruch towarowy (głownie składy z węglem) dość intensywny. Nad całością torów + grupy postojowej przebiega droga krajowa DK88 prowadząca z Katowic (od Ronda) do Sosnowca. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Budynek stacyjny przy z jedną krawędzią peronową, kończy się też przy nim żeberkiem jeden tor (gdzie obecnie stoi zdewastowany wagon mieszkalny). Naprzeciw budynku stacyjnego znajduje się miedzy torami przelotowymi a dodatkowymi czynna nastawnia. Budynek stacyjny, dość spory, do niedawna jeszcze z nazwa stacji (Katowice Dąbrówka Mała), kilka lat temu częściowo zaadoptowano na mały teatr aktorski który cieszy się wzrastającym zainteresowaniem. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Katowice – Katowice Dąbrówka Mała  
  2,873 Borki – Katowice Dąbrówka Mała (678, kp 207+208)  
  Katowice Zawodzie – Katowice Dąbrówka Mała  
  2,662 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161)  
  0,000 Katowice Dąbrówka Mała – KWK Kleofas Szyb Powietrzny II (KP 268)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Katowice Szopienice (woj. śląskie) 1,15 km
Katowice Bogucice Wąskotorowe (woj. śląskie) 1,82 km
Roździeń (woj. śląskie) 1,88 km
Katowice Wschodnie (woj. śląskie) 2,16 km
Katowice Zawodzie (woj. śląskie) 2,19 km
Borki (woj. śląskie) 2,40 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice Dąbrówka Mała

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...