OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice Dąbrówka Mała

Ostatnia zmiana: 2025-07-09

Opis ogólny
Status stacji zmieniał się wraz z upływem czasu. Stan z roku 1992 - już po likwidacji Wełnowca, ale w czasie rozkwitu różnych prywatnych firm i jeszcze przed falą likwidacji linii - tak więc z okresu największego terytorialnie stanu posiadania stacji (ćwierć wieku wcześniej zlikwidowano szlak do Zawodzia, dekadę później wybudowano tor do Kop. Katowice - te połączenia nie istniały jednocześnie). W tym czasie była to stacja pośrednia. W rzeczywistości - pięciokierunkowy węzeł. Pociągi kursowały na szlakach do Siemianowic Śl., Szopienic Płn, Roździenia (stacja kolei piaskowej), Kop. Katowice (stacja kopalniana) oraz do/w kierunku zbiornika piasku Kop. Kleofas (szlak bez posterunku ruchu na końcu). Szósty kierunek to dawny tor do Zawodzia - w połowie byłego szlaku znajdowała się baza paliwowa. Tu jednak wyprawiano tylko składy manewrowe. Jeszcze ciekawiej było u dyżurnego ruchu na "centralce telefonicznej". Były tu łącza do: Siemianowice Śl, Szopienice Płn, Kop. Katowice, Roździeń (do dyżurnych ruchu tych stacji), zbiornik piasku (do pracownika obsługującego), Paulina (stacja wąskotorowa na skrzyżowaniu linii w rejonie Wełnowca), Szopienice (też wąskotorowa - na przecięciu w torze do bazy paliw) oraz 4 łącza strażnicowe (przejazdy na trzech liniach + przejazd na stacji), oczywiście również nast. wykonawcza. Układ torów pozwalał na jednoczesną jazdę czterech pociągów na nastawni wykonawczej (zdarzało się) i trzech w okręgu dysponującym. To wszystko - przypomnijmy - na stacji teoretycznie pośredniej. Ilość użytkowników bocznic przekraczała 30, a długość pojedynczego toru (stacja + bocznice) to ponad 20 km. Już wtedy do stałych gości na stacji należały pociągi Kopalni Piasku Szczakowa (tranzyt przez stację) a równie często pojawiała się lokomotywa z Kopalni Węgla Katowice.
W 2006 roku Spółka Koleje Nadwiślańskie, planująca wprowadzić prywatne usługi kolejowe o charakterze pasażerskim, planowała połączenie z Katowic do Siemianowic Śląskich. Dawało to szanse, że po ponad 30 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego stacja wróci do życia. Jazda w stronę Katowic musiałaby być realizowana prawdopodobnie ze zmiana czoła w Szopienicach. Gdyby zrekonstruować tor biegnący do stacji Zawodzie, co jest możliwe ze względu na brak zabudowy na trasie dawnego połączenia, dałoby się dojechać do stacji Katowice w ciągu 6-8 minut, z zatrzymaniem na stacji Katowice Zawodzie.(info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Najbliższa możliwa zmiana kierunku jazdy to dopiero Mysłowice; już w latach 80. planowano uruchomić pociągi osobowe Oświęcim - Szopienice Płn - Chorzów Stary - Bytom - Tarnowskie Góry, do czego jednak nie doszło z uwagi na koszty przebudowy urządzeń srk (konieczność - również dziś - zabudowy rygli mechanicznych lub zmiany napędów rozjazdowych na elektryczne z kontrolą); czas jazdy Siemianowice - Dąbrówka to 7 minut (info: Andrzej Lis, 2006-04-25)

Przez stację przechodzą trzy tory: dwa należą do linii prowadzącej z Szopienic do Siemianowic Śląskich, jeden tor odchodził kiedyś w stronę południową do stacji Katowice Bogucice (obecnie: Zawodzie), w stronę północna tor prowadzi do elektrociepłowni Katowice, kiedyś prowadził do Wełnowca. Na terenie stacji dość spora grupa towarowa, dodatkowych torów jest od 5 do 9, a czego na pewno jeden zamknięty. Tory dodatkowe maja ok. 600 m długości. Trakcja zawieszona na bramkach, semafory świetlne 5-komorowe. 200 m od budynku stacyjnego znajduje się przejazd kolejowy (ul. Le Ronda) z przejściem naziemnym. Ruch towarowy (głownie składy z węglem) dość intensywny. Nad całością torów + grupy postojowej przebiega droga krajowa DK88 prowadząca z Katowic (od Ronda) do Sosnowca. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26)

Budynek stacyjny przy z jedną krawędzią peronową, kończy się też przy nim żeberkiem jeden tor (gdzie obecnie stoi zdewastowany wagon mieszkalny). Naprzeciw budynku stacyjnego znajduje się miedzy torami przelotowymi a dodatkowymi czynna nastawnia. Budynek stacyjny, dość spory, do niedawna jeszcze z nazwa stacji (Katowice Dąbrówka Mała), kilka lat temu częściowo zaadoptowano na mały teatr aktorski który cieszy się wzrastającym zainteresowaniem. (info: Arkadiusz 'Winger' Slusarczyk, 2006-03-26).
Podczas remontu w 2019 roku zlikwidowano tory dodatkowe 6,8,10,12,14 i odcięto tor do Wełnowca. (2020-06-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: adaptowany do innych celów
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 1
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,550 Katowice – Katowice Dąbrówka Mała (1f, dawna 199)  
  2,873 Borki – Katowice Dąbrówka Mała (678/KP 207+208)  
  Katowice Zawodzie – Katowice Dąbrówka Mała (1e)  
  2,662 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161)  
  0,000 Katowice Dąbrówka Mała – KWK Kleofas Szyb Powietrzny II (KP 268)  
  Katowice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Greg (2023-08-22 15:11:18)
    Obecnie (sierpień 2023) stacja nie istnieje; obydwa budynki nastawni zrównane z ziemią, brak rozjazdów, zlikwidowano pobliski posterunek dróżnika w ulicy Leronda, przejazd sterowany automatycznie.
  • #2 Adam Ryszka (2024-11-19 16:14:01)
    Czy jest w planie odbudowa łącznicy kolejowej Zawodzie-Dąbrówka Mała?
  • #3 (odp. na #2) Kapitan Jawor (2025-07-08 19:33:42)
    W starym śladzie, nie ma szans. Część działki, po której przebiegała łącznica, została już dawno sprzedana. Na działce, stanął biurowiec firmy Kamsoft, prócz tego, postawiono panele słoneczne. W zeszłym roku, zniwelowana została znajdująca się na działce górka (która podobno miała jakiś związek z wspomnianą linią kolejową). Górkę zrównano z ziemią, po to by zwiększyć ilość paneli. Info od znajomej, pracującej w w/w biurowcu.
  • #4 wasiukibic (2025-07-08 20:24:45)
    W dodatku już widzę to larmo, jakby ktoś chciał puścić tor pomiędzy budynkami na Zawodziu. Szczególnie wele TBSów na Marcinkowskiego.
  • #5 Sk (2025-07-20 14:16:43)
    Cześć, widzę pociągi pasażerskie przejeżdżające przez Dąbrówkę Mała. Czy ktoś wie, o co chodzi i dlaczego?
  • #6 (odp. na #5) wasiukibic (2025-07-20 23:27:54)
    Skuli modernizacji stacji Katowice, część cugów puszczono bez Bytom i Siemce.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice Dąbrówka Mała

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...