OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Nowy Bieruń

Ostatnia zmiana: 2018-01-01

Opis ogólny
Opis ogólny: Budynek stacyjny z 1854 r, Dotąd w stanie praktycznie niezmienionym. Do 1922 r. pełnił też funkcję posterunku celnego i placówki Grenzschutzu (ostatni przystanek przed granicą galicyjską). Po 1922 r. stacja straciła na znaczeniu, zamknięto m.in. bufet (pomieszczenia zachowane do dziś). W czerwcu 2003 r. zamknięto kasę biletową i poczekalnię. (info: Grzegorz Bębnik, 2004-09-24)

Opis budynków: Wejście główne w środku, z lewej strony była restauracja. Funkcjonowała do ok. 1965 roku (obsługiwała tam moja kuzynka p. Jelonek). Z prawej strony był zawiadowca stacji i kasa biletowa (kasjer p. Knopek)

Na początku lat 60-tych zlikwidowano drewniane toalety, które znajdowały się w miejscu gdzie jest teraz podziemne przejście do peronów.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5103796
IBNR:4236
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,242 Oświęcim – Katowice (138)  
  2,300 Nowy Bieruń – KWK Piast (885)  
  Bieruń Stary – Nowy Bieruń  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
KWK Piast (woj. śląskie) 2,98 km
Oświęcim SkpH (woj. małopolskie) 3,56 km
Oświęcim (woj. małopolskie) 3,78 km
OwC (woj. małopolskie) 3,94 km
Chełm Śląski (woj. śląskie) 3,94 km
Gorzów Chrzanowski (woj. małopolskie) 6,37 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Bogumił Kulpa (2017-07-23 23:20:39)
    Warto w opisie dodać, iż z początkiem 2017 r. oddano na stacji kolejowej Nowy Bieruń do użytku trzy nowe wiaty, zamontowano dwie 2-stronne metalowe ławki pod pierwszą z trzech wiat, wymieniono tablice z nazwami stacji i kierunków odjazdu oraz zmieniono lokalizację gabloty zawierającej rozkład jazdy i informacje dla podróżnych. Na uwagę zasługuje również odmalowane przejście podziemne, które wzbogacono o nowe tablice informacyjne oraz gablotę z rozkładem jazdy i komunikatami. Witam serdecznie!

    Na szczególną uwagę zasługuje również wyremontowana wiata stanowiąca zadaszenie schodów do przejścia podziemnego. W trakcie prac remontowych odświeżono także linię bezpieczeństwa po obu krawędziach peronu.

    Niestety, budynek dworca nadal niszczeje. Aktualnie jest zamieszkane przez starsze, bardzo miłe małżeństwo, które zajmuje 1. piętro budynku. Prawdopodobnie są to byli pracownicy kolei. Starszego Pana czasem spotkam podczas spaceru i zamienię z nim kilka słów. Oboje wierzymy, iż uda się przywrócić dawną funkcjonalność zabytkowego dworca w ramach projektu rewitalizacji linii kolejowej Oświęcim-Nowy Bieruń-Bieruń Stary-Tychy-Orzesze. Wprawdzie informacje z katowickiego Urzędu Marszałkowskiego z początku lipca br. w sprawie realizacji w/w przedsięwzięcia prawdopodobnie odsuwają go w czasie aż do 2023 roku, o ile nie później, to mimo to wierzymy, iż uda się przywrócić dawno zlikwidowane połączenie.

    Pozdrawiam gorąco!

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Nowy Bieruń

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...