OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Turza Śląska

Ostatnia zmiana: 2023-07-02

Opis ogólny
Opis ogólny: Cała stacja jest zarośnięta w trawie widać tylko dwu krawędziowy peron oraz pojedynczą bocznicę. Może oprócz tych torów były jeszcze jakieś dodatkowe. (info: Arczix, 2007-08-18)

Przejazd kolejowy na DK78 został ostatnio zlikwidowany, lecz stacja ciągle istnieje (info: mk810, 21-01-2010)

Opis infrastruktury: Na rozjazdach są braki w torowisku. Wszelkie semafory i wskaźniki się nie zachowały. Na przejeździe kolejowym na DW78 już od kilku lat jest krzyż świętego Andrzeja. Dawniej na przejeździe były rogatki sterowane z nastawni .(info: Arczix, 2007-08-18).

Stacja była zlikwidowana 20 lat temu z powodu pożaru wiaty peronowej, nastawnia służyła 10 lat dłużej jako centrum rozgałęziania. Z kompleksu budynków zostały trzy (była nastawnia, budynek towarowy, dworzec, WC oraz wieża wodna. Jest:nastawnia w kiepskim stanie, WC w stanie gorszym niż powinno, dworzec w ciężkim stanie, ale zamieszkały oraz rama wiaty wbita do ziemi w stanie zardzewiałym). (info: Bernard Iwan, 2007-10-23)

Do peronu pierwszego prowadziło żeberko ze strony Godowa, u peronu drugiego były natomiast tory przelotowe. Naliczyłem tu jeszcze dwa tory dodatkowe, możliwe że było ich więcej. Na peronie drugim widać jeszcze ślady ławki oraz prawdopodobnie ramy wiaty. Stacja jest zamknięta dla ruchu pasażerskiego od roku 2000, kiedy przejechał tędy ostatni pociąg osobowy. Przez następny rok stacja ta służyła ruchowi towarowemu. Nie wiem niestety z jakiego powodu ją zamknięto. (info: EPass09, 08-05-2011)

Opis budynków: Obecnie w budynku stacji trwa remont, być może powstanie jakiś sklep lub magazyn. Budynek gospodarczy niszczeje. (info: sinister, 2005-06-22)

Dworzec nie jest w zbyt dobrym stanie, jest zamieszkały. Zachowała się jeszcze tablica z nazwą stacji. Nastawnia jest w opłakanym stanie, okna są wybite, tynk odpada, nadaje się do rozbiórki . (info: Arczix, 2007-08-18)

Na budynku nastawni widnieje jej kod. Na budynku WC nadal widnieje nazwa budynku na dworcu nadal istnieje napis "Turza Śl". Ciekawostką jest to, że do peronu 1 nie prowadzi tor. (info: Bernard Iwan, 2007-10-23)

Działały tu dwie nastawnie z czego ta druga, mniej znana, znajduje się w odległości jakiś dwóch kilometrów od stacji w kierunku Godowa. Budynek dworcowy w dniu dzisiejszym jest zamieszkany. W czasach kiedy jeszcze pełnił swą funkcję był rozdzielony prawdopodobnie na dwie części - magazyn oraz dworzec PKP. Dziś z niego nie wiele zostało, zresztą wszystkie budynki popadają już w niezłą ruinę. Do nastawni bliżej DK 78 można się dostać od strony ulicy Kolejowej, prawdopodobnie wejściem do byłej piwnicy. Możliwe że istniała tu wiata, co do tej informacji nie jestem pewien (info: EPass09, 08-05-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: rozebrano
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma, być może była
semafory: świetlne i kształtowe zlikwidowane
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nie ma, być może była
perony: Perony: 2 / obecnie: 0
Krawędzie peronowe: 3 / obecnie: 0
kody: IBNR:4342
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  51,990 Orzesze – Wodzisław Śląski (159)  
  Turza Śląska – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 lookmal (2020-03-05 11:12:47)
    W 1911 roku od stacji Turza Śląska zbudowano bocznicę kolejową do kopalni "Fryderyk" w Gorzycach. Kopalnia działała tylko do 1923 roku, pozostały po niej zabudowania znane jako "Kolonia Fryderyk". Nasyp bocznicy jest doskonale zachowany do dziś - po stronie zachodniej stacji. Przecina ulicę kolejową i dalej przez około 200 m biegnie w jego śladzie ulica Polna. Następnie nasyp odbija na południe i biegnie aż do zabudowań byłej kopalni. W 1942 roku na terenach Kolonii Fryderyk zorganizowano obóz Polenlager 169.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Turza Śląska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...