OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Siemianowice Śląskie

Ostatnia zmiana: 2023-08-23

Opis ogólny
Opis infrastruktury: pompa wodna - zlikwidowana w pod koniec lat 80-tych. Wszystkie 3 nastawnie (SiS, SiS1, SiS2)- sprawne i czynne. (info: Grzegorz Barski [whosho], 2004-10-08)(info: Grzegorz Barski [whosho], 2004-10-08)

W połowie grudnia 2005 na żądanie władz miasta zamknięto przejście podziemne w okolicy przejazdu strzeżonego przy nastawni SiS2. (info: Mariusz Herchold, 2005-12-29)

Opis budynków: Budynek dworcowy z początku XX wieku - zburzony pozostało jedynie byłe mieszkanie naczelnika stacji. Stan katastrofalny. Budynek parowozowni 3 stanowiskowej - zaadaptowany na potrzeby pomieszczenia spedycji. Budynek magazynu kolejowego - istnieje, ale jest w bardzo złym stanie. (info: Grzegorz Barski [whosho], 2004-10-08)
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: był, ale już nie istnieje
budynki obsługi taboru: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: nie ma, być może była
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nieczynne w stanie dobrym
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 0
Krawędzie peronowe: 0
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,152 Katowice Szopienice Północne – Chorzów Stary (161)  
  Siemianowice Śląskie – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #14 (odp. na #12) KR.RS. (2022-11-22 08:19:30)
    Nie, mam na myśli tylko ciąg Katowice - Siemianowice Śl. - Chorzów - Katowice, o ile dałoby się wybudować i odtworzyć niezbędne łącznice. Mysłowice, Lędziny i Tychy to temat na zupełnie odrębną relacje. Wychodzę z założenia, że Siemianowice muszą mieć krótkie i szybkie połączenie przede wszystkim z Katowicami i z Chorzowem, żeby było tam zainteresowanie pociągami. Na tym zyskałby też sam Chorzów, a konkretniej stacja Chorzów Miasto, bo oferta przewozowa w tamtym miejscu zawsze była skromniejsza niż na Batorym, gdzie zatrzymuje się pełno pociągów do/z Gliwic. Wychodzi że największym problem rzeczywiście jest ewentualna łącznica omijająca Chorzów Stary, bez wykopów i estakad pewnie by się nie obyło, a to bardzo zwiększa koszt każdej inwestycji. Ale koncepcja kółeczka chyba jest najbardziej zasadna, bo wątpię żeby np. pociągi Mysłowice - Siemianowice - Bytom z pominięciem Katowic i Chorzowa miałyby jakikolwiek sens...
  • #15 (odp. na #14) Igor13 (2022-11-22 19:47:58)
    Rozumiem i chyba takie rozwiązanie byłoby całkiem dobre, ale jeżeli nie powstałaby łącznica z Dąbrówki do Zawodzia, zawsze połączenia takie mogłyby jechać na Mysłowice, gdzie byłaby dokonywana zmiana czoła i jazda do Katowic.
    A zapomniałbym, ale dopiero przed chwilą zauważyłem, że do Bazy wrzucał ktoś link do Kuriera Kolejowego, na którym prezentowana jest mapa obejmująca linię kolejową nr 145 i 161 przez Piekary Śląskie i Siemianowice Śląskie, dla studium wykonalności, które ma poprawić obsługę ruchu towarowego i pasażerskiego, ale nie wiem, czy w przypadku obu linii prace projektowe mają obejmować uwzględnienie uruchomienia ruchu pasażerskiego?
  • #16 (odp. na #15) KR.RS. (2022-11-23 08:09:58)
    Wjazd do Mysłowic niestety nie wpłynąłby korzystnie na atrakcyjność połączenia, to jak nic minimum 15 minut w plecy. A moim zdaniem chodzi przede wszystkim o to, by pociąg zapewnił zbliżony czas przejazdu z Katowic do Siemianowic jak tramwaj czy autobus. Żeby nie było że dyskryminuję to miasto, można by było pokusić się o połączenie Mysłowice - Bytom linią 161, ale jak wspomniałem wcześniej wątpię by taka relacja byłaby wstanie wygenerować atrakcyjne potoki. W 2019 czytałem ciekawy artykuł (na niedziałającej już stronie SilesiaInfoTransport, także linka nie podrzucę). Autor przeprowadził kilkumiesięczną obserwację, z której wynika że o ile w pociągach KŚ jadących z Gliwic do Częstochowy i na odwrót wielu pasażerów wcale nie wysiada w Katowicach tylko jedzie dalej, to w przypadku pociągów Oświęcim-Mysłowice-Katowice-Bytom-Lubliniec wymiana w stolicy województwa jest niemal stuprocentowa, co oznacza że bardzo mało osób jedzie pociągiem np. z Mysłowic do Bytomia. Wątpię że przez 3 lata nastąpiła jakaś rewolucja w tym zakresie. Pytanie też, jakie jest w ogóle zapotrzebowanie na taką relacje.
    Zaś Piekary Śląskie to zupełnie inny temat, niestety cięższy. Jest tam tylko jedna ślepa linia z Radzionkowa, na dodatek biegnąca przez peryferia, z dala od osiedli. Zaś dawna linia do Chorzowa Starego szła dość okrężnie, również daleko od terenów zurbanizowanych. Jeśli miałbym przedstawić swoją koncepcje to wg mnie nowa stacja w Piekarach powinna znajdować się na miejscu dawnej kopalni, stamtąd względnie blisko do centrum i bazyliki, powinna powstać też nowa linia biegnąca mniej więcej między posterunkiem "Jup" na obecnej LK 145 i dawnym posterunkiem "Rozbark" na LK 131, skąd jedna odnoga byłaby w kierunku Bytomia a druga na Chorzów Stary/Katowice.
  • #17 (odp. na #16) wasiukibic (2022-11-23 08:51:26)
    Z Bytomia w ostatnich latach to w ogóle mało kto jeździł. Z jednej strony to fenomem, bo miasto niemal 200 tyś. mieszkańców, z drugiej - mieszkańcy mają do dyspozycji inksze środki transportu w przewozach wewnątrzaglomeracyjnych. Podobnie jak Chorzów Miasto - przystanek w centrum, a wymiana pasażerska (przynajmniej naocznie) symboliczna. W statystykach może to wyglądać inaczej. Generalnie to frekwencje w składach z Londyńca nabijała stacja początkowa, Kalety, Miasteczko Śląskie i Tarnowskie Góry (tam sporo ludzi zarówno wsiadało, jak i wysiadało). Dla odmiany - banki z Bytom - Chorzów - Kato, ile raz bym nie jechał - zawdy pełne. Być może kwestia tego, że tory wyremontowane, tabor chyba najlepszy w całych TŚ. Odwrotnie w przypadku Mysłowic - glajzy przez dłuższy czas były w kiepskim stanie, banką trzęsło, w dodatku na Szopkach trzeba się było liczyć z niechcianym towarzystwem.
  • #18 Buczek21 (2022-11-23 13:15:31)
    Drodzy moi...Wyskoczyliście już na naprawdę wysoką orbitę marzeń :)
    Siemianowice Śl. są w tym miejscu, gdzie są pod względem ruchu pasażerskiego, od końca lat 50., aż do teraz, z powody wygody i szybkości dojazdu do tych mitycznych Katowic innym rodzajem transportu zbiorowego i możliwość przesiadki na inne linie w samych Katowicach. I nie ulegnie to nigdy zmianie, no chyba że ktoś wytnie autobusy/tramwaje z całego Górnego Śląska. Nawet licząc całe te korki,itd.
    Jeżdżę na rowerze dużo wzdłuż LK161 i tam ciągle coś się tłucze po torach, tak że obłożenie towarowe ma ta linia spore wg mnie.
    Odnośnie linii "1F",jak wygląda teren w momencie jej likwidowania, a jak wygląda teraz. Jak to likwidowali, to był to teren typowo poprzemysłowy z ruiną KWK Gottwald, burzoną Huta Baldion, trochę bloków mieszkalnych i łąki.
    Teraz...Silesia, katowicki "Mordor" - masa biurowców, apartamentowce, stacje paliw, rozbudowana DTS'ka i, w śladzie torów, puszczona ul. Grundmanna. Bez jakiekolwiek zabezpieczenia terenu pod jakikolwiek tor kolejowy.
    I, co najlepsze, wsiadasz w tramwaj pod taką Silesią, 2 przystanki jesteś w centrum Katowic. Tak że gdzie w tym wszystkim i jakim kosztem kolej? i z takim taktem jak np. tramwaj - 10 minut? Odnośnie Bytomia, jako mieszkaniec :)
    Wasiu, te 200 tyś. to było chyba w połowie 90'lat, teraz to +- 140 tyś i to z tendencją srogo malejącą. I fakt, S8 służy głownie ludziom z Lublińca/TG na dojazd do Katowic..
    A odnośnie bytomian, linie tramwajowe/autobusowe jadą przez cały Bytom/Piekary/Radzionków i przejeżdżają przez Chorzów/Zabrze/Rude/Katowice. I ludzie docelowo dojadą w miejsce wysiadki/przesiadki, nie wiem czy to zrozumiale napisałem:) Nie ma to nic wspólnego z jakością torowisk/taboru. Chodź linia Bytom-Gliwice, wg mnie naprawdę zaczyna "żreć". Jechałem nią w 2 dzień po reaktywacji, pokazać "młodemu" bo myślałem że zaraz ją wytną i było słownie, prócz nas, jedna osoba + konduktor..
    Jechałem w wrześniu tego roku, 50-60% miejsc siedzących zajęte w krótkim Elfie, czyli +- 50-60 osób.
    I odnośnie KŚ, moja sytuacja. W tamtym miesiącu zrobiłem sobie tydzień bez samochodu i mam podobne ciągoty jak reszta tutaj udzielających się, chętnie postawie kolej nad resztę zbirkomów, ale jest ale cena.
    Połączenie Bytom Centrum - Zabrze Centrum.
    2 opcje:
    KŚ Bytom-Gliwice-Zabrze/czas podróży 28 minut/cena 10zł
    ZTM linia tramwajowa nr 2/czas podróży 31 minuty/5,6zł
    W jednym i drugim przypadku gwarantowane miejsce siedzące, żeby nie było :)
    Zgadnijcie co wybrałem...
  • #19 KR.RS. (2022-11-25 08:24:52)
    Zdaje sobie sprawę że to o czym piszę odnośnie Siemianowic, Piekar czy w innym wątku Pszowa to orbita marzeń, zwłaszcza w dzisiejszych czasach :) Ale jakąś koncepcję mieć warto, tym bardziej że kolej ma przyszłość i wraca do wielu miejsc, w których kiedyś jeździła, a potem o niej na długo zapomniano.
    To że Bytom i Chorzów nie generują zbyt dużych potoków, to przede wszystkim "zasługa" wieloletniego psucia oferty przewozowej i psucia się torowiska. Dopiero teraz mamy próby odkręcenia tego stanu rzeczy, ale i ten Rzym nie od razu się zbuduje. Wspomniana kwestia wyludnienia i bogatej siatki tramwajowo-autobusowej też oczywiście nie jest bez znaczenia.
    Zaś jeśli chodzi o ceny biletów to KŚ w wielu przypadkach wypadają niestety bardzo niekorzystne, wciąż tak naprawdę nie ma pełnej integracji taryfowej, a to niezbędnik jeśli chodzi o "zbiokom" w każdej aglomeracji.
    Stawiam że wybrałeś kaskadersko pociąg, ale chyba każdy inny wybrałby tramwaj. Jakby nie patrzeć z Bytomia do Zabrza nie ma połączenia kolejowego. Dawne stacje Północ i Biskupice to niestety odludzie, w stosunku do ścisłego Centrum. Połączenie KŚ S18 w żadnym przypadku nie służy temu miastu, mimo iż przez nie przebiega. Można by było wybudować przystanki dla przyległych linii osiedli, ale służyłyby one wyłącznie dla Zabrzan, w celu dojazdu do sąsiednich miast.
  • #20 wasiukibic (2022-11-25 09:14:03)
    Proszę, aby dyskusję dotyczącą połączenia Gliwice - Zabrze - Bytom przenieść do profilu właściwej linii kolejowej.
  • #21 113 (2022-12-20 21:07:19)
    Tu znalazłem ciekawą propozycję w tym temacie: https://siemianowice…
  • #22 wasiukibic (2024-05-12 16:39:07)
    https://investmap.pl… Widziałem na własne oczy, konkretna inwestycja. Lokalizacja na terenie niedoszłej, nowej walcowni, na północny-zachód od elektrociepłowni. W centrum durś gimela po rozebranych wydziałach.
  • #23 wasiukibic (2025-06-13 23:31:31)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Siemianowice Śląskie

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...