OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Katowice

Ostatnia zmiana: 2025-07-03

Opis ogólny
Opisując stację Katowice należałoby równolegle poprowadzić dwie opowieści.
Pierwszą o pierwotnym dworcu wybudowanym w 1846 roku w środku pola, kiedy Górnośląska Kolej Żelazna dotarła z Wrocławia do stosunkowo niewielkiej wsi Kattowitz, której najlepsze lata miały dopiero nadejść.
Drugą o dworcu wybudowanym kilkaset metrów na zachód w 1972 roku, który przejął funkcję starego dworca jako większy, bardziej funkcjonalny, przestronny i w ogóle na miarę możliwości wielkiego miasta socjalistycznego. A i opowieść o tym dworcu należy podzielić na dwa etapy. Do 2012 i po 2012.

2025-07-02 Otwarto po remoncie peron 1 (tam gdzie mają być tory linii kolejowej nr 659 i 713), jednocześnie zawarto peron 2.
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: Stacja posiada żeberka; między peronem 1 a halą dworca, przy nastawni KO dla EZT oraz przy starym dworcu. Za peronem 4 znajduje terminal przeładunkowy Poczty Polskiej, aktualnie nie jest on już używany. Bocznica poczty jest nadal używana głównie dla lokomotyw spalinowych oczekujących na zatrudnienie przy ściąganiu składów wagonowych do wagonowni. (info: Kamil, 30-11-2009)
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
1972 r - otwarcie nowego Dworca, zaprojektowanego przez architektów: Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego (info: waniak, 2005-06-25)
Budynek starego dworca został wyremontowany i odrestaurowany. Obecnie znajdują się w nim biura, lokale usługowe i restauracje (info K. Łukasik 03-07-2025).
budynki obsługi taboru: Lokomotywownia (dwie hale wachlarzowe) - nieczynne, do 2011 użytkowana przez PKP Intercity
Elektrowozownia (hala prostokątna) - czynna, użytkowana przez Koleje Śląskie
Wagonownia - czynna, użytkowana przez PKP Intercity
zadaszenie peronów: hala dworcowa
W marcu 2012 rozpoczęto montaż zadaszenia nad peronem 2 (info: rustsaltz, 18-04-2012)
Część wiat ze starego dworca została przewieziona do Zawiercia i umieszczona na peronie 2
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Schody ruchome: czynne;
Windy: czynne;
Przejście podziemne: czynne;
Przejście nadziemne: rozebrane.
kasa/biletomat: Kasa: czynna;
Biletomat: czynny.
nastawnie, strażnice, posterunki: "KO" - czynna;
"KO1" - czynna;
"PP-1" - czynny;
"PP-2" - czynny;
"KO2" - nie istnieje
wieża wodna: wieża wodna przy peronach zmienione przeznaczenie
wieża wodna przy lokomotywowni nieużywana zdewastowana
wieża wodna w okolicach starego dworca była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Stacja Katowice posiada 5 peronów w tym jeden ze starego dworca
Cztery perony są bezpośrednio przy budynku nowego, odnowionego dworca.
Piąty peron, jest zlokalizowany przy starym dworcu. Jest to peron bagażowy, dwukrawędziowy; jedna krawędź dostępna tylko dla manewrów. Kiedyś w okresach większego ruchu, zdarzało się, że z powodu braku wolnych krawędzi ogólnodostępnych, pojedyncze pociągi kolonijne były odprawiane z peronu bagażowego. 14 lutego 2011 roku z wyremontowanego peronu 5 o godzinie 6:52 odjechał pierwszy planowy pociąg. Na peronie zamontowano nagłośnienie i nowe, elektroniczne wyświetlacze.
Krawędzie peronowe: 10
kody: EPA:5100042
HAFAS:5100020
IBNR:71
informacja pasażerska: Osobowa: informatorzy mobilni;
Dynamiczna: infokioski, wyświetlacze, megafony, zegary.
Statyczna: gabloty, tablice informacyjne z alfabetem Braille'a, peronowe tablice małe i duże. Podświetlane tablice i litery przestrzenne z nazwą stacji.
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,400 Katowice – Katowice Dąbrówka Mała (1f, dawna 199)  
  318,378 Warszawa Centralna – Katowice (1)  
  0,700 Katowice – Legnica (137)  
  32,970 Oświęcim – Katowice (138)  
  0,379 Katowice – Zwardoń (139)  
  0,381 Katowice – Brynów (656)  
  Będzin – Katowice (659)  
  0,000 Katowice – Chorzów Batory (713)  
  Kolej Ruchu Regionalnego  
  Katowice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Katowice R36
Początek LK137
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #24 R. Kotowski (2025-08-11 17:45:05)
    Katowice. Na dworcu PKP zapaliła się część lokomotywy pociągu PKP Intercity. Ewakuowano 550 osób. Do potencjalnie groźnej sytuacji - samozapłonu szafy transformatorowej w lokomotywie pociągu pasażerskiego - doszło w niedzielę 10 sierpnia 2025 r. na dworcu PKP w Katowicach. Link: https://www.24kato.p…
  • #25 Tommt (2025-08-11 19:33:26)
    (odp. na #24) Ach ci dziennikarze. Nie na dworcu, tylko na stacji.
  • #26 R. Kotowski (2025-09-26 20:01:27)
    Kiedy bedzie można dodawać tu fotki do galerii?
  • #27 (odp. na #26) wasiukibic (2025-09-27 00:08:12)
    Już.
  • #28 R. Kotowski (2025-10-01 20:46:49)
    Wczoraj w Katowicach było spotkanie jednego z parlamentarzystów, szefa Stowarzyszenia "Bona Fides" oraz szefa Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld" w sprawie ratowania parowozowni przy stacji Katowice. Szykuje się spotkanie na szczycie w tej materii. Szczegóły napiszę jak będzie ustalone spotkanie z decydentami w tym temacie. Do współpracy zaproszono ministerstwo infrastruktury. Na dziś tylko taki lakoniczny komunikat moge podać. Więcej niebawem. Działamy dalej w temacie.
  • #29 R. Kotowski (2025-10-03 14:18:22)
    Tu info o spotkaniu w sprawie parowozowni: https://www.facebook…
  • #30 R. Kotowski (2025-11-08 14:26:20)
    Filmy z postępów prac na katowickim węźle tutaj: https://www.youtube.…
  • #31 R. Kotowski (2025-11-19 18:14:42)
    Dziś odbyła się wizja lokalna w parowozowni/lokomotywowni KATOWICE. W kameralnym gronie: Grzegorz Wójkowski-prezes Stowarzyszenia BONA FIDES z Katowic, Robert Kotowski-szef Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld", senator RP Maciej Skopiec oraz kilka innych osób (w tym admin OBK) w tym przy asyście przedstawiciele PKP SA Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami i TORPOLU, który wykonuje obok roboty budowlane. Zwiedziliśmy obiekt, aby zobaczyć jego stan, jak wygląda w środku, jakie są zmiany na przestrzeni ostatnich 5 lat oraz jak roboty budowlane przy węźle Katowice mają wpływ na stan obiektu, itd. Wizja i ocena stanu była potrzebna, aby móc usiąść do stołu z Marszałkiem Województwa Śląskiego oraz Prezydentem Katowic i porozmawiać o przyszłości obiektu; jak władze mogą pomóc, jakie pomysły są na ten obiekt. Generalnie chodzi o ocalenie tego obiektu i zagospodarowanie tak, jak to ma miejsce w przypadku różnych poprzemysłowych obiektów na Śląsku, z ciekawą historią i architekturą. Bo środki na rewitalizacje i nadanie nowego życia takim obiektom są i to nie małe w województwie. Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków woj. śląskiego. Super, gdyby powstało tam muzeum kolejowe. Cdn.
  • #32 (odp. na #31) wasiukibic (2025-11-19 22:21:05)
    Z kronikarskiego obowiązku: uruchomiono już 1 tor po północnej stronie szopy i tereozki cugi na Batory cisną tamtędy. Tory wyjazdowe na Batory po południowej stronie szopy zostały rozebrane.
  • #33 R. Kotowski (2025-12-01 12:26:36)
    Dworzec Katowice poczeka na modernizację SDIP. Stan funkcjonowania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na dworcu w Katowicach stał się przedmiotem interwencji posła Łukasza Ściebiorowskiego, który zwrócił uwagę na wieloletnie problemy w działaniu systemu. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi potwierdziło zaawansowane zużycie urządzeń i przedstawiło plan dalszych działań.https://kolejowyport…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Katowice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...