Mysłowice
Ostatnia zmiana: 2025-06-22
Opis ogólny |
---|
Stacja kolejowa Mysłowice została oddana do użytku w 1846 roku, jako stacja końcowa linii Wrocław-Mysłowice. Dawniej jedna z większych stacji na Górnym Śląsku. Obecnie na pociągi osobowe jeżdżą z dużo mniejszą częstotliwością, ruch towarowy jest również dużo mniejszy niż w casach, kiedy działała KWK Mysłowice. Na stacji istnieją 2 lokomotywownie. Pierwsza przy ulicy Powstańców i Szymanowskiego ma ona 18 stanowisk. Istniała w niej szkoła zawodowa, w latach 50 została zmieniona na wagonownię, obecnie funkcjonuje jako garaż dla drezyn oraz czasem naprawiany jest w niej tabor prywatnych przewoźników. W 2017 roku część lokomotywowni została wyremontowana m.in. założono nowe rynny oraz wyremontowano dach. Druga lokomotywownia zlokalizowana jest przy ulicy Katowickiej. Są tam 2 hale wachlarzowe (jedna ma 5 stanowisk, a druga 2), istniała jedna obrotnica (już nie istnieje). W lokomotywowniach istnieje warsztat samochodowy oraz sklep z częściami samochodowymi. W 2015 roku na części magazynu towarowego wymieniono papę na dachu. Przed światowymi dniami młodzieży w Krakowie na stacji zostało wyremontowane przejście podziemne, schody na perony, ławki, dach wiat z peronów 2 i 3, zamontowano nowe znaki informujące np. peron 3 itp. Zburzono 2 poczekalnie peronowe na peronie 3. Pozostałe na peronie 2 zostały pomalowane. W sierpniu 2016 roku zburzono jedną część lokomotywowni przy ulicy Powstańców. Był to budynek socjalny. W październiku 2016 roku zburzono zdewastowane budynki przy ulicy Oświęcimskiej: magazyn główny, wieżę wodnę oraz pozostałości dawnej nastawni. Na przełomie 2018/2019 roku rozpoczęła się modernizacja stacji. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | Na stacji istnieją dwie grupy torów: osobowa do której należą nastawnie MWA i MW11 i towarowa do której należą nastawnie MWA i MWB. | |
budynki dworcowe: | Dworzec istnieje jest nieczynny w stanie dobrym. | |
budynki obsługi taboru: | Lokomotywownia została wybudowana w 1906 roku podczas rozbudowy stacji. Lokomotywownia przy ulicy Powstańców posiada 18 stanowisk. Została zmieniona na wagonownię w 1964 roku, a w 1998 zamknięta. Obecnie parkują w niej drezyny oraz czasami prowadzone są tam naprawy taboru prywatnych przewoźników. Lokomotywownie przy ulicy Katowickiej także zostały wybudowane w 1906 roku. Funkcjonowały także prawdopodobnie do końca lat 90 XX. Obecnie w 5-stanowiskowej jest warsztat samochodowy, a w 2-stanowiskowej jakaś hurtownia (w tej bramy wjazdowe zostały zamurowane). | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: Na stacji istnieją dwa przejścia podziemne. Przejście nr 1 nieczynne, nie łączyło ze sobą dwóch części miasta. W związku z tym zdecydowano się na budowę drugiego przejścia, które jest czynne do dziś. Wejście do starego przejścia na peronach są zakryte deskami a od strony ul. Oświęcimskiej częściowo zasypane. Przejście nadziemne: przejście nadziemne zostało rozebrane najprawdopodobniej wtedy kiedy elektryfikowano stację ponieważ ostały przyczółek od strony oświęcimskiej jest na wysokości sieci trakcyjnej więdz kładka prawdopodobni musiała przeszkadzać i została rozebrana. |
|
kasa/biletomat: | kasa zamknięta od 29.03.12 (info: rustsaltz, 18-04-2012) | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
MwA MwB Mw11 od strony Krakowa Mw12 zlikwidowana |
|
wieża wodna: | W latach 90-tych XX wieku rozebrano zbiornikową część wieży. Do 2004 roku znajdował się w niej bar. W 2015 roku ktoś chciał ją kupić i wyremontować, ale na planach się skończyło i wieża wraz z przyległymi zabudowaniami skończyła żywot dnia 12.10.2016 roku. | |
perony: |
Perony: 3, a peron 1 jest nieczynny. Krawędzie peronowe: 6 i jedna przy budynku dworca na peronie który nie jest numerowany. |
|
kody: |
EPA:5100516 HAFAS:5100175 IBNR:4222 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
12,211 | Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (134) | ||
22,948 | Oświęcim – Katowice (138) | ||
0,000 | Mysłowice – Katowice Muchowiec (655) | ||
Mysłowice – Kopalnia Mysłowice Szyb Wschodni | |||
Mysłowice – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
odcinek jeszcze nie powstał | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Znajdź stacje w pobliżu |
---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
Opolanin
(2020-05-16 12:35:30)
Taka ciekawostka https://dziennikzach…
-
#2
Piotr Przymęcki
(2024-12-22 13:35:59)
Peron pierwszy przeszedł lekki lifting, odmalowany, nowa nawierzchnia, zegar elektroniczny.
-
#3
.
(2025-04-07 06:59:19)
Obrotnica istnieje i ma się dobrze.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Mysłowice