OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bytom

Ostatnia zmiana: 2025-05-02

Opis ogólny
Po paru latach przerwy 31 stycznia 2008 r. (w czwartek) został wznowiony ruch pasażerski na trasie Gliwice - Bytom i Bytom Gliwice. Dzięki dotacjom samorządu wojewódzkiego zastosowano mocne uderzenie ofertą w klienta. Od poniedziałku do piątku oprócz świąt kursuje aż 21 par pociągów, a w pozostałe dni - 15. Zastosowano niespotykaną w regionie taryfę, ważną do końca 2008 r.: bilet na tej trasie kosztuje 3 zł (dla porównania autobusowy 3,50, a od 1.04.2008 - 4 zł). Według rozkładu jazdy, na dwudziestokilometrowej trasie jest postój tylko w Bytomiu Karbiu, a w Zabrzu Biskupicach stacja jest nieczynna. Nie wykazano stacji Zabrze Północ mimo, że zachowały się szczątki peronów. Planowany jest nowy przystanek bliżej Gliwic, w rejonie dużych zabrzańskich osiedli mieszkaniowych i kilku dużych centrów handlowych. Z reklamą nowych pociągów trochę się spóźniono - plakaty i rozkłady jazdy pojawiły się dopiero 30 stycznia. Upłynie trochę czasu, zanim pasażerowie z biletami długoterminowymi przesiądą się z autobusów do pociągów. Jak na razie doliczyłem się od kilku do około dwudziestu pasażerów. Powoli ich przybywa. Wozi ich odnowiona jednostka elektryczna. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)

Poza sezonem z pociągów dalekobieżnych kursuje tylko TLK Barbakan rel. Kraków Główny-Szczecin Głowny. W sezonie natomiast dodatkowo TLK do Kołobrzegu,Łeby,Bielska Białej,Świnoujścia i Zakopanego. Zlikwidowano natomiast pociąg do Warszawy Wschodniej z Gliwic. (info: okrutny69, 12-04-2010)

W rozkładzie 2010/11 nie widnieją już takie pociągi jak TLK "Barbakan", czy TLKi do Łeby, Helu, Bielska-Białej… Obecnie przez Bytom przejeżdżają i zatrzymują się aż 4 pociągi dalekobieżne, przy czym 3 z nich to sezonowe (d. Podhalanin Szczecin-Zakopane, TLK Przemyśl-Kołobrzeg oraz TLK Kraków Płaszów-Świnoujście) oraz ten jeden TLK Katowice-Szczecin codziennego kursowania. Pojawiło się także połączenie Lubliniec-Kraków, jednak tylko w relacji do stolicy Małopolski…, tomek

Od nowego rozkładu jazdy tj. 11.12.2011 kursuje pociąg TLK "Pogórze" w relacji Przemyśl Główny - Wrocław Główny Pzrez: Gliwice, Stzrelce Opolskie, Opole Główne Katowice, Kraków Główny, Dębica, (info: Witold)

Wiata peronowa jest nad peronem I, natomiast nad peronami II, III, IV i "bagażowym" jest hala nad peronami. (info: Bartosz Uryga)
Charakterystyczne kładki dla pieszych znajdujące się przy budynku dworca zostały niedawno rozebrane w 2009 roku.

Opis budynków: Trwa odnawianie hallu dworcowego i tunelu. Hall już wymalowano. W ślad za malarzami podążają graficiarze. Nie skończono jeszcze malowania tunelu, a już pojawiły się jakieś bohomazy. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06)

11 października 2012 zlikwidowano kasę PKP PR, (okrutny69).
Dane tabelaryczne
Województwo: śląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: hala dworcowa
W latach 80 XX wieku (raczej w 2 ich połowie), w Bytomiu przeznaczono do rozbiórki wiatę na peronie 3. powodem tej decyzji było przechylenie spowodowane szkodami górniczymi.
Decyzją śp. inż. Józefa Pluty, Naczelnika Działu Budynków Tarnowskie Góry, została ona przewieziona na peron nr 2 stacji PKP w Tarnowskich Górach, gdzie zregenerowana, uzupełniona o dodatkowe przęsła i ustawiona. (info: Włodzimierz Siekierski)
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Bt
Bt1
P11 (ex. Bt2) nieczynna
Bt3 nieczynna (ex. Bgr)
Bt4
Bt5
Bt6 nieczynna
P12 nieczynna
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100009
HAFAS:5100006
IBNR:15
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Bytom – Bytom Bobrek  
  17,365 Chorzów Batory – Tczew (131)  
  17,365 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  17,365 Bytom – Bytom Bobrek (710)  
  3,693 Karol Miarka – KWK Rozbark (RO) – Bytom (PKP) – KWK Centrum Szombierki (KP 211)  
  Bytom – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Inne punkty należące do stacji
Początek LK132
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #28 Karol Ziętek (2022-07-21 15:39:06)
    Perony numer 1 i 2 zamknięte w związku modernizacja linii 131 oraz tory 7,5,3 z tego samego powodu. Natomiast tory 10 i 12 zamknięte skuli zapadnięcia.
  • #29 Bogdan (2023-06-11 18:40:02)
    Coś mi się tu nie zgadza z tą wiatą na peronie 3. Pracuje w Bytomiu na kolei od 78r. i nie pamiętam żeby tam była wiata. Tym bardziej, że to by było bez sensu, bo przecież w Bytomiu jest jedna z 3 w Polsce hal peronowych, na peronach 2 do 4. Przypuszczam, że zadaszenie w TG wzięło się z Chorzowa Miasta, bo tam kiedyś było takie zadaszenie, uwiecznione na jednym z polskich filmów
  • #30 (odp. na #29) Xiążę Piast II Chrobry (2023-06-12 01:51:12)
    To masz chyba ze 100 lat. A Wilusia czasem nie pamietasz?
  • #31 abc (2023-06-13 14:39:18)
    A na Nakle Śl. wiaty są z Zbrosławic, czy z ich okolic.
  • #32 Mszkl (2024-07-23 09:22:07)
    Czy ja dobrze widzę, że przed remontem hali/peronów pod główną halą były 4 tory, a obecnie jest 5?
  • #33 (odp. na #32) wasiukibic (2024-07-25 09:01:44)
    Dobrze widzisz. Modernizacja hali wraz z układem torowym spowodowała likwidację peronu bagażowego, położonego pomiędzy peronami 3 i 4, tak więc pod halą znalazło się miejsce na dodatkowy tor, obsługujący jedną z krawędzi nowego peronu 1 (starego 2). Druga krawędź nowej 1 (starej 2) będzie tak, jak przed remontem, poza halą. Z resztą, przed remontem, ztcp, 2 była peronem w ogóle nieużywanym w ruchu pasażerskim, 3 sporadycznie, 4 dla wahadeł KŚ S18 do Gliwic , a 1 była najintensywniej użytkowania, przez wahadła KŚ S8 do Londyńca + pośpiechy. Przez okres zawieszenia ruchu pasażerskiego na odcinku Gliwice - Bytom hala była w zasadzie martwa. Po remoncie stara 1 nie zostanie odtworzona, a obsługę ruchu do Londyńca przejmie pewno nowa 1, w miejscu dawnej 2.
  • #34 Mszkl (2024-07-28 15:08:42)
    Dziękuję Wasiu za potwierdzenie. Troszkę moim zdaniem szkoda dawnej symetryczności peronów względem hali, ale wiadomo, że kwestie ruchowe ważniejsze niż stricte ...artystyczne ;-)
  • #35 Wojciech Piech (2024-09-04 19:37:38)
    Takie pytanie mam. Kiedy zlikwidowano MD Bytom?
  • #36 Stefan (2024-10-25 18:52:58)
    Jakie połączenia kolejowe odbywały się z dworca w latach 80?
  • #37 (odp. na #36) Przemek Nowak (2025-02-06 21:49:33)
    Do Tarnowskich Gór, Katowic, Łodzi Fabrycznej, Gdyni, Poznania..... tyle pamiętam

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bytom

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...