OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Trzebinia

Ostatnia zmiana: 2018-02-18

Opis ogólny
Opis ogólny: Peron 4 nieczynny. Przejście służbowe z budynku dworca na peron 2 zamieniono na przejście dla niepełnosprawnych. (info: Kudlaty, 2008-01-06)

Trzebinia Nord to stacja prywatnej kolei Siersza-Skawce, pierwotnie przechodzącej wiaduktem nad linią kolei Śląsko-Krakowskiej. Budynek zachowany do dziś. (info: Kornik, 02-03-2009)

Nie jest pewien, ale do lat 70-tych XX wieku istniały w Trzebini dwie stacje kolejowe. Jako dwie stacje funkcjonowały do II wojny światowej. Obecna "Trzebinia", to dawna "Trzebinia-Nord" lub Trzebinia Dworzec Północny. Obok niej istniała tzw. "Lokalka", czyli stacja Trzebinia na prywatnej przed wojną linii Siersza - Bolęcin (lub do Spytkowic). Linia główna i tzw. "Lokalka" miały bezkolizyjne skrzyżowanie (w rejonie ulicy Słowackiego). Definitywna likwidacja "Lokalki" nastąpiła w połowie lat 70-tych XX wieku (ze zburzeniem wiaduktu dla starej "Lokalki"), a było to związane z modernizacją stacji Trzebinia (która wtedy nazywała się "Trzebinia-Siersza", bo tak nazywało się miasto między rokiem 1969 a 1977). Na pamiątkę krótkiego epizodu z nazwą pozostało oznaczenie nastawni dysponujących w Trzebini, jako TSA i TSB. (info: scc, 03-07-2009)

Stacja Trzebinia Siersza to obecnie stacja towarowa, w rozkładzie 1995/1996 była jeszcze używana jako przystanek osobowy. (info: Tomasz S, 09-09-2009)

Opis infrastruktury: Do marca 2009 na peronie drugim znajdował się posterunek dyżurnego ruchu peronowego, z powodów oszczędności dziś zlikwidowany.

Jeden tor (13) przy peronie trzecim kończy się kozłem oporowym, wykorzystywany jest przez pociągi w kierunku Czechowic. (info: mmm, 22-06-2009)

Opis budynków: W budynku dworca jest jedna kasa PR, jedna IC, kasa dopłat konduktorskich PR oraz informacja PR. (info: mmm, 22-06-2009)

Obecnie istnieje w Trzebini Kasa IC oraz PR, ta druga czynna całodobowo. Informacji nie ma.

Istnieje legenda, iż na stacji w Trzebini podczas podróży towarzysz Lenin dostał w twarz od kelnera, za to iż odważył się mówić po rosyjsku.

Na stacji w Trzebini funkcjonowała stołówka dla kolejarzy. Była ona zlokalizowana na miejscu obecnego parkingu przed budynkiem dworca. W TSB działała Rejonowa Przychodnia Lekarska. (info: Wojciech Wiśniewski, 19-03-2011)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nieczynna, postawiony biletomat na peronie pierwszym.
przejście nadziemne: czynne
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 4
Krawędzie peronowe: 7
kody: EPA:5100187
HAFAS:5100072
IBNR:228
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Trzebinia – Zebrzydowice (– Petrovice u Karviné) (93/478)  
  0,777 Trzebinia – Skawce (103)  
  0,000 Trzebinia – Trzebinia Siersza (114)  
  31,716 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Trzebinia Północna (woj. małopolskie) 0,30 km
Trzebinia Szyb Włodzimierz (woj. małopolskie) 1,54 km
Trzebinia Szyb Andrzej (woj. małopolskie) 1,97 km
Piła Kościelecka (woj. małopolskie) 2,28 km
Trzebionka (woj. małopolskie) 2,47 km
KWK Siersza Szyb Paula (woj. śląskie) 2,85 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

  • #1 Maki (2017-10-08 22:00:15)
    Kasa nie czynna do odwołania ( już ponad rok) Odpowiedz»
  • #2 Leszek Morawiecki (2018-01-26 14:43:40)
    Obecna stacja "Trzebinia" to dworzec Kolei Północnej wybudowanej w 1847 roku z Krakowa do Mysłowic.Jest on czynny do dziś jako dworzec PKP. "Lokalka" to prywatna linia kolejowa otwarta w 1899 r z Sierszy do Skawców (Skawce). Linia ta na odcinku Siersza-Trzebinia istniała już kilka lat wcześniej.W Trzebini miała ona osobny dworzec przy ul.Dworcowej - budynek istnieje do dziś. Jest on o wiele, wiele mniejszy od budynku dworca "Trzebinia" i znajduje się ok. 200m po prawej stronie ul.Dworcowej, idąc w kierunku Rafinerii.Ten dworzec "lokalki" nosił w czasach okupacji hitlerowskiej nazwę "Trzebinia Nord", a po wyzwoleniu "Trzebinia Północ". Jest wiele przypadków pomyłek w artykułach poświęconych kolei, a nawet opisie widokówek z powodu podobnych nazw. Trzeba rozróżniać między dworcem Kolei Północnej (obecnie PKP)"Trzebinia", a dworcem kolei "lokalnej"(po 1945 r też PKP) "Trzebinia- Północ". W roku 1959 oddano do użytku nowy tor z stacji "Trzebinia", pozwalający na "wygaszenie" stacji "Trzebinia Północ" i zarazem umożliwiający przejazd pociągów z Sierszy do Skawców i Spytkowic (linia 103) bez korzystania z wiaduktu nad torami linii 140 Kraków-Katowice. Wiadukt zlikwidowano, najpierw przęsła - było to konieczne ze względu na elektryfikację linii 140, bo pantografy elektrowozów nie mieściły się pod przęsłami wiaduktu. Później zlikwidowano przyczółki wiaduktu. Wiadukt znajdował się tam gdzie obecnie usadowiła się firma "Eurobac" na ul.Dworcowej. Przechodził nad torami linii 140 skośnie i wykonany był jako trójkątna kratownica stalowa. Jak zauważyliście pisałem zawsze Siersza, dla jasności, bo stacja kolejowa"lokalki" w Sierszy miała nazwę "Trzebinia-Siersza". Gdy miasto Trzebinia połączono z Sierszą, otrzymało ono nazwę Trzebinia-Siersza, a stacja "lokalki" w Sierszy nazwę "Trzebinia-Siersza-Wodna". Dworzec główny PKP, który obecnie nazywa się "Trzebinia" otrzymał nazwę "Trzebinia-Siersza".Trzeba określać dokładnie czy mówimy o stacji "Trzebinia-Siersza" w Sierszy, czy o stacji "Trzebinia-Siersza" w Trzebini, bo w różnych latach te dwie zupełnie różne stacje miały tą samą nazwę.Co do legendy o Stalinie...Znam jej ciąg dalszy, który mówi, że Stalin kazał rozstrzelać zuchwałego kelnera.Został on rozstrzelany i pochowany w grobie, który do dziś znajduje się pod schodami kładki nad torami prowadzącymi w stronę kościoła Salwatorianów. Ale to tylko legenda.W grobie tym pochowany jest mężczyzna bez dokumentów, który biegł od strony Rafinerii w kierunku dworca i tam właśnie w biegu został zastrzelony przez żołnierzy niemieckich. Działo się to podczas bombardowania Rafinerii 7 sierpnia 1944 r.Z nastawni przy Rafinerii zatelefonowano na stację, że mężczyzna ten dawał lusterkiem znaki samolotom alianckim. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Trzebinia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...