OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Głowno

Ostatnia zmiana: 2025-05-26

Opis ogólny
Opis ogólny: Budynek dworcowy jest obecnie zamknięty - zabezpieczony kratami i drewnianymi osłonami na oknach, dzięki czemu i tak prezentuje się o wiele lepiej niż ten w sąsiednim Strykowie. (info: Paweł Niedomagała, 2005-06-02)

Status: 4 pociągi na dobę. Kasa: ostatnio nie odwiedzałem, więc nie wiem, ale wydaje mi się, że dla czterech pociągów raczej nie opłaca się utrzymywać kasy. Dodatkowe tory: torów jest trochę... kiedyś była jeszcze bocznica do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych i do nieukończonej elektrociepłowni, ale chyba w zeszłym roku została rozebrana. Wieża wodna: jej stan trudno nazwać zdewastowaniem - po prostu stoi sobie. ----------------------- dodatkowo do przejrzenia kilka zdjęć: http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509most.jpg - czynny most w Głownie (w kierunku Łowicza); http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004113023P1010515.JPG - budynek stacji; http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509most2.jpg - most, którym biegły tory do WZM i EC - teraz deptak; http://glowno.pl/galeria/przeslane/2004080509kom.jpg - kominy WMZ; (info: jarek, 2005-04-03)

Pod adresem http://glowno.pl/index.php?id=m7&foto=12#p jest zdjęcie. Wykorzystano program "zoomify", więc wymagany jest flashplayer. Na dole widać stację kolejową w głownie. Po lewej stronie widać wieżę ciśnień i węglarkę. Po prawej stronie widać budynek stacji, perony i pomarańczową jednostkę (niezły fart, że robili zdjęcie akurat jak jechał pociąg). Powyżej widać resztę mojego pięknego miasta :) m.in. zalew "mrożyczka"... (info: jarek)

W nocy 30/31.12.1972 doszło do zderzenia pociągu towarowego z manewrującym parowozem, którego maszynista nie reagował na sygnały "stój" i wjechał na tor szlakowy. (info: nieznany, 2006-03-22)

pociągi pasażerskie chodzą rzadko (po 3 w jedną stronę). skład budowlany, który znajduje się przy torach przywozi koleją cement i inne towary. zdarza się, że kilka wagonów stoi. zdjęcia związane z koleją i Głownem: 1. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-56.jpg - wjazd na stację od kierunku Łodzi - po prawo widać nastawnię, dalej perony itp.; 2. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/noca_i_nad_ranem/noca-i-nad-ranem-12.jpg - most na linii do Łowicza (światła w dali to oczyszczalnia ścieków); 3. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-21.jpg - ww. most; 4. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-30.jpg - ww. most; 5. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-59.jpg - ww. most; 6. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/archiwa/archiwa-jaz2.jpg - most w kierunku Łowicza - zdjęcie po lewo pochodzi z 1903 roku; 7. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/archiwa/archiwa-jaz.jpg - wiadukt - w lewo do stacji Głowno, w prawo do Łowicza (i do ww. mostu) - zdjęcie współczesne zrobione jest od drugiej strony (tzn. nie od tej co stare); 8. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/1975-1979/i-50.jpg - rok 1978 - odśnieżanie (do przodu Łowicz, do tyłu Łódź); 9. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-64.jpg - ul. Bielawska - przejazd kolejowy - w lewo stacja Głowno (i ww. most), w prawo przystanek Kamień (i Łowicz); 10. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-49.jpg - wiadukt - w lewo stacja Głowno, w prawo ww. most (i dalej Łowicz); 11. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/obiekty_publiczne/obiekty-29.jpg - budynek od frontu - widać, że w oknach są drewniane płyty; 12. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/obiekty_publiczne/obiekty-57.jpg - budynek od drugiej strony; 13. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/wyskoki/wyskoki-02.jpg - tory - zdjęcie zrobione w okolicach wsi Wyskoki - do przodu Głowno, do tyłu Bratoszewice (i Łódź); 14. http://cebertowicz.glowno.pl/galeria/albums/pozosta%B3e_obiekty/obiekty-75.jpg - most na Bykowcu - kiedyś szły tędy tory do Wojskowych Zakł. Motoryzacyjnych i do nieukończonej elektrociepłowni; 15. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2005081519most_kolejowy.jpg - most; 16. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2005020811CzarnyStaw01.jpg - most na Bykowcu - w oddali (przez prawy słup) widać komin niedoszłej EC; 17. http://glowno.pl/galeria/przeslane/2006032717P3263122s.JPG - most na Bykowcu; (info: jarek, 2006-06-26)

Przez Głowno przejeżdża też tzw. "Strzała Północy" (pociąg relacji Łódź - Kołobrzeg, nazwany tak ze wzgl. na prędkość, więcej informacji: http://opole.naszemiasto.wp.pl/z_kraju/751267.html).(info: qwerty, 2007-08-26)

Niewiele się zmieniło.

Obecnie ze względu na zawieszenie ruchu pasażerskiego na linii Łowicz - Zgierz, nie zatrzymują się tutaj pociągi osobowe (z wyjątkiem objazdów, napiszę o tym później). Przejeżdżają tędy pociągi towarowe, koleją towary dowożą nadal 3 sąsiednie składy budowlane i budowlano-opałowe (ul. Kolejowa, przy i na przeciwko wieży ciśnień). Pociągi pasażerskie spotykane są sporadycznie - zazwyczaj są to pociągi relacji Łódź - Warszawa, gdy linia przez Koluszki jest zablokowana. Dowód:

http://www.youtube.com/watch?v=RPXbyBNJkB8

Osoba kręcąca ten film stała na dawnej bocznicy do Zakładów Ziemniaczanych (później zwanych Polbafem, a obecnie Solanem), WZMotu nr 3 i niedoszłej elektrociepłowni (najwyższy, biało-czerwony komin w mieście) - obecnie zakłady mięsne MitMar. Znajduje się ona w bazie (!) jako linia kolejowa Głowno - Głowno WZMot, jednak nie ma tam wzmianki o odgałęzieniach. Bocznica ta do dziś zaznaczona jest w wielu atlasach. Obecnie istnieje tylko jej kilkumetrowy odcinek od zwrotnicy na stacji Głowno do przejazdu kolejowego strzeżonego na ul. Zabrzeźniańskiej (+ tory w ulicy). Dalszy ciąg jest zwinięty, a nasypem i mostem na Mrożycy biegnie ścieżka dla pieszych.

Przebieg tej bocznicy:

- zwrotnica na stacji Głowno

- przejazd na ul. Zabrzeźniańskiej (równolegle do głównej linii kolejowej - chyba szlabany ustawione są tak, że bocznica też była strzeżona) -jedyny niezalany asfaltem

- przejazd na trasie krajowej 14 (ul. Łódzka) niestrzeżony, zalany asfaltem

- zwrotnica do Zakładów Ziemniaczanych

- most na Mrożycy (ob. kładka piesza)

- przejazd na ul. Sikorskiego zalany asfaltem przy okazji remontu ulicy

- zwrotnica do niedoszłej elektrociepłowni, przez jakiś czas zaraz za tym odgałęzieniem w stronę elektrociepłowni znajdował się skład opału, który korzystał z tej bocznicy

- rampa na terenie WZMot

Nie widzę jednak sensu oznaczania tej bocznicy jako normalna linia. Proszę mi podać przykład innej bocznicy do zakładu przemysłowego tak oznaczonej na maila. (info: Kpc21, 12-06-2009)

Opis infrastruktury: W 2011 roku przywrócono ruch pasażerski, wyremontowano przejazd kolejowy. W najbliższych latach, w ramach projektu Łódzka Kolej Aglomeracyjna, planuje się remont stacji i przywrócenie do użytku budynku dworca. (info: kpc21, 27-11-2011)

W ramach remontu stacji zlikwidowana została jedna z krawędzi peronu drugiego (wyspowego). (info: kpc21, 07-08-2012)

Modernizacja w roku 2012 - na jednym z peronów postawiono dość sporych rozmiarów wiatę przystankową. (info: kpc21, 26-12-2012)

Opis budynków: Tak jak dotychczas - budynek stacyjny zabity dechami, wieża ciśnień podniszczona. (info: Kpc21, 12-06-2009)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: nieużywana zdewastowana
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 2
kody: IBNR:410
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  32,300 Bednary – Łódź Kaliska (15)  
  Głowno – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Głowno

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...