OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wyrzysk Osiek

Ostatnia zmiana: 2025-09-07

Opis ogólny
Opis ogólny: Pierwotny projekt zakładał, że w powiecie wyrzyskim trasa kolei przebiegać będzie od Grabówna przez Wyrzysk do Nakła nad Notecią. Przy szczegółowym wytyczaniu trasy okazało się jednak, że zbyt pofałdowany teren uniemożliwia przeprowadzenie trasy przez Wyrzysk. Dzięki temu stacja kolejowa usytuowana została w Osieku, który liczył wtedy 600 mieszkańców. Dla ochrony robotników przed rewolucyjnymi agitatorami, wzmocniono garnizony w Miasteczku Krajeńskim, Wyrzysku i Nakle. W okolicach Osieka nad Notecią konieczne było nasypanie kilku warstw żwiru i tłucznia dla stabilizacji podłoża. Landrat wyrzyski złożył protest przeciwko ściąganiu robotników z Berlina, gdyż i tutaj nie brakowało bezrobotnych. Uroczyste otwarcie linii kolejowej nastąpiło 26 lipca 1851 roku z udziałem króla Fryderyka Wilhelma IV i ministra handlu Augusta von der Heydta. Stacja w Osieku została na przywitanie króla udekorowana kwiatami, a sam monarcha został owacyjnie przywitany przez miejscową ludność. Nazajutrz został uruchomiony normalny ruch na tej linii. Prędkość pociągu nie przekraczała 35 km/h a podróż z Osieka do Berlina trwała około 10 godzin. Istniały osobne przedziały dla kobiet i mężczyzn a wagony II i III klasy były odkryte i pozbawiono oświetlenia8. Stacja w Osieku nad Notecią była stacją przeładunkową dla Wyrzyska i Łobżenicy. Z roku na rok wzrastał zarówno tonaż przeładunku towarowego, jak i ruch osobowy. Podczas gdy liczba pasażerów na stacji w Osieku wyniosła w 1853 roku 6943 osoby, to w roku 1866 wzrosła o 285% - do 26717 osób. Jeszcze większy wzrost zanotowano w ruchu towarowym. Wartość towarów przeładunkowych w Osieku wzrosła z 1518 talarów w roku 1853 do 7161 talarów trzynaście lat później, a więc o ponad 370%. Wzrastająca popularność kolei przyczyniła się do budowy drugiego toru w latach 1888-1889. Autorzy książki Dzieje Wyrzyska tak opisują osiecką stację w II połowie XIX wieku: „Stacja w Osieku zaliczana była do klasy Ib i charakteryzowała się następującymi parametrami: budynkiem stacyjnym z dwiema poczekalniami o łącznej powierzchni 85 m2, mieszczącymi także dwa mieszkania służbowe dla zawiadowcy stacji i restauratora. Obok stały dwa inne budynki mieszkalne dla pracowników dworca oraz magazyn ekspedycyjny. W pobliżu znajdowały się też dwie studnie i dwa krany wodne, pompa wodna o napędzie parowym, rampa bydlęca. Stacja miała też obrotnicę parowozów oraz dwie rampy ładunkowe, mieszczące jednocześnie 30 osi, czyli 15 wagonów, a także tzw. skrajnik ładunkowy. Dworcowe pomieszczenie składowe miało powierzchnię 615 m2. W 1884 roku dzierżawił je spedytor T. Kohn. Stacją kierował zawiadowca II klasy, mający do pomocy dwóch diatariuszy stacyjnych (zastępców zawiadowcy), czterech zwrotniczych, jednego robotnika magazynowego i jednego robotnika stacyjnego.” Fragment pracy "Historia Osieka nad Notecią od czasów najdawniejszych do dzisiaj" autorstwa Marcina Starszaka. (info: Marcin Starszak, 2005-10-18)

Stacja kolejowa znajduje się we wsi Osiek, ok. 5 km na południe od Wyrzyska, (info: Bolesław Wojtyniak, 12-06-2012).

W dniu 29.07.2022 r. spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację peronów na stacji Wyrzysk Osiek i stacji Białośliwie. Planowany termin realizacji zamówienia do 31.12.2024 r. (źródło: https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app/demand/notice/public/19361/details, dostęp: 29.07.2022).
W dniu 30.08.2022 r. spółka PKP PLK podała informację z otwarcia ofert. Do zadania, dotyczącego modernizacji peronów na stacji Wyrzysk Osiek zgłosiło się dziewięć podmiotów. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty podano w dniu 21.09.2022 r. Wykonawcą zadania została firma PUH RAJBUD Sp. z o.o., która zaoferowała wykonanie prac za kwotę 9 550 064,40 zł brutto. Prace rozpoczęły się w marcu 2024 r. od rozbiórki toru bocznego nr 3/3a, gdzie budowany będzie peron 1 oraz modernizacją peronu 2 od strony toru nr 4.
W dniu 07.07.2024 r. otwarto tor nr 4 i oddano do eksploatacji zmodernizowaną krawędź peronową przy tym torze. Zamknięto natomiast tor nr 2, przy którym będzie modernizowany peron 2. (info: Sebastian Lorek, 14.07.2024)
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki dworcowe: używany zgodnie z przeznaczeniem
budynki obsługi taboru: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: nieczynna od kwietnia 2015 r.
nastawnie, strażnice, posterunki: WO (nastawnia dysponująca), WO1 (nastawnia wykonawcza)
wieża wodna: pierwotna wieża wodna znajdowała się ok. 100m na wschód od budynku dworca; została wybudowana na planie prostokąta ok.1851r. przy okazji budowy Królewskiej Kolei Wschodniej; woda była czerpana żurawiem naściennym bezpośrednio ze zbiornika; prawdopodobnie została rozebrana w okresie międzywojennym;
obecna wieża wodna (typu Intze) stoi ok. 80 m na wsch od budynku dworca kolejowego Wyrzysk Osiek. Wieża posiada dwa wskaźniki poziomu wody w zbiorniku (zbiornikach? ), na trzonie wieży i na części zbiornikowej. Podobne wieże są m.in. na stacjach Barcin, Choszczno, Gołańcz. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-06-2012).
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: HAFAS:5104210
IBNR:8447
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  208,183 Kutno – Piła Główna (18)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Znajdź stacje w pobliżu

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

  • #1 Xiążę Piast II Chrobry (2023-04-02 23:21:48)
    W samym Wyrzysku (d. Wirsitz) urodził się konstruktor pierwszych praktycznych rakiet balistycznych dalekiego zasięgu, Werner von Braun.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wyrzysk Osiek

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...